zaterdag 7 oktober 2023

Lithiumraffinaderij in Duitsland moet jaarlijks 850.000 elektrische auto’s van lithium voorzien

 

Lithiumraffinaderij in Duitsland moet jaarlijks 850.000 elektrische auto’s van lithium voorzien


Lithiumraffinaderij in Duitsland moet jaarlijks 850.000 elektrische auto’s van lithium voorzien
Lithiumraffinaderij in Duitsland moet jaarlijks 850.000 elektrische auto’s van lithium voorzien© Aangeboden door Change Inc.

Het Luxemburgse Livista Energy bouwt een lithiumraffinaderij in het Duitse Emden, vlak bij de Nederlandse grens. De fabriek moet genoeg lithium produceren voor 850.000 elektrische auto’s. De verwachting is dat de raffinaderij in 2026 in gebruik is.

De nieuwe fabriek van Livista Energy zal naar verwachting vanaf 2026 jaarlijks zo’n 40.000 ton lithium produceren: 30.000 ton lithiumhydroxide en 10.000 ton lithiumcarbonaat. Die twee zijn nodig voor de productie van batterijen in elektrische auto’s. Met die hoeveelheid kunnen jaarlijks 850.000 elektrische auto’s worden gebouwd. 

Grondstoffen komen niet uit EU

De lithiumfabriek staat dan in Duitsland; het gesteente waaruit lithium wordt gewonnen komt nog steeds uit Australië, Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Toch heeft een lithiumraffinaderij in Europa een groot voordeel, zegt Livista Energy. “De vereiste hoogwaardige lithiumchemicaliën hebben een beperkte houdbaarheid en zijn gevoelig voor degradatie tijdens transport. Door dicht bij de consument te verwerken kunnen we traceerbare producten van topkwaliteit leveren”, schrijft het bedrijf op de site

Lithium recyclen 

Vanaf 2030 moet vijftig procent van de grondstoffen gerecycled zijn. Zwarte massa, het poederachtige residu van onder andere lithium, nikkel en kobalt, dat ontstaat wanneer lithium-ionbatterijen worden ontmanteld, kan worden teruggewonnen en hergebruikt. Dat betekent dat er minder nieuwe grondstoffen uit andere landen nodig zijn. Dat doet Livista Energy onder andere samen met ingenieurs- en technologiebedrijf Technip Energies. “Deze samenwerking zal de weg banen naar het opvullen van een kritieke leemte in de Europese toeleveringsketen voor elektrische voertuigen en lithium-ionbatterijen, aangezien bijna al het lithium momenteel in Azië wordt geraffineerd”, zei Jean-Marc Ichbia, Chief Operating Officer van Livista Energy eerder.

Verplicht percentage gerecycled materiaal 

De ontwikkeling van de lithiumraffinaderij in Europa gaat samen met de Critical Raw Material Act. Dat is een regulatie die voorschrijft dat alle in Europa geproduceerde batterijen tegen 2030 een percentage lokaal geproduceerd lithium moeten bevatten.

Lithiumraffinaderij in Duitsland moet jaarlijks 850.000 elektrische auto’s van lithium voorzien (msn.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten