dinsdag 3 oktober 2023

€2 miljoen voor de bouw van een brandstofcelfabriek in het hart van Europa’s ‘waterstofhub’

 

€2 miljoen voor de bouw van een brandstofcelfabriek in het hart van Europa’s ‘waterstofhub’

Het Delftse Zepp.solutions heeft deze week een subsidie van 1,98 miljoen euro van het Europese Just Transition Fund (JTF) binnengehaald. Met het geld kan Zepp een geavanceerde fabriek bouwen voor de productie van brandstofcelsystemen. Het JTF, dat bijdraagt aan een eerlijke overgang naar een klimaatneutraal Europa, ziet het potentieel van Zepp in het ondersteunen van de regionaal-economische verduurzaming en het verminderen van de negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid tijdens deze overgang.

Adobe Stock 420018712
Met de nieuwe fabriek wil Zepp.solutions de productie opschalen naar duizend brandstofcelsystemen per jaar | Credit: Adobe Stock

De fabriek, die in de regio Groot-Rijnmond zal worden gevestigd, geeft Zepp.solutions de mogelijkheid om zijn positie in de groeiende waterstofsector in Europa te versterken. Met steun van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK), het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de gemeenten in de regio Groot-Rijnmond wil Zepp.solutions de energietransitie versnellen en tegelijk de veerkracht op de arbeidsmarkt bevorderen.

“We zijn blij en trots dat deze belangrijke subsidie van het Just Transition Fund aan ons is toegewezen. Dit is een belangrijke stap in het opzetten van een state-of-the-art productiefaciliteit voor onze brandstofcelsystemen. Dit stelt ons in staat om de ontwikkeling van onze technologie te versnellen en de productie en toepassing van deze waterstofsystemen in de komende jaren op te schalen”, aldus Jonas Brendelberger, medeoprichter van Zepp.solutions.

Volledig geïntegreerde systemen die dieselmotoren vervangen

De fabriek zal worden gebruikt voor de productie van Zepp’s volledig geïntegreerde waterstof-brandstofcelmodules Y50 en X150. Deze brandstofcelmodules zetten waterstofgas efficiënt om in bruikbare elektrische hoogspanning die kan worden gebruikt om voertuigen, schepen of andere zware machines aan te drijven. Huidige toepassingen zijn onder andere de Rotterdamse Watertaxi, graafmachines voor in de bouwsector en een 67 meter lang binnenvaartschip. De eerste twee vrachtwagens met Zepp’s brandstofcelsystemen gaan later dit jaar de weg op.

“Het Zepp-team kijkt ernaar uit om onze bijdrage aan een klimaatneutraal Europa te vergroten. Elk van onze systemen vervangt uiteindelijk een vervuilende dieselmotor, wat resulteert in een vermindering van 111 tot 332 ton CO2-uitstoot per jaar per systeem. Onze brandstofceltechnologie biedt een indrukwekkende vermogensdichtheid die significant hoger is dan die van onze concurrentie. Deze hogere vermogensdichtheid maakt de integratie van waterstoftechnologie in een meer zware toepassingen mogelijk. We maximaliseren de potentiële impact van de technologie” aldus Brendelberger.

Opschaling van productie

De fabriek stelt Zepp.solutions in staat om de productie op te schalen naar duizend systemen per jaar, waarbij circa honderd duurzame banen in de waterstofsector in de regio worden gecreëerd. Door zich te richten op de productie van hun emissievrije brandstofcelsystemen draagt Zepp.solutions bij aan het ambitieuze doel van de regio om de Europese waterstofhub te worden.


€2 miljoen voor de bouw van een brandstofcelfabriek in het hart van Europa’s ‘waterstofhub’ | Change Inc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten