vrijdag 20 oktober 2023

Toyota gaat op grote schaal nieuwe vastestofbatterijen ontwikkelen met 1.500 kilometer bereik en in slechts 10 minuten volledig kunnen opladen.

 

Toyota gaat op grote schaal nieuwe vastestofbatterijen ontwikkelen met 1.500 kilometer bereik en  in slechts 10 minuten volledig kunnen opladen.

Toyota gaat op grote schaal nieuwe vastestofbatterijen ontwikkelen met 1.500 kilometer bereik
Toyota gaat op grote schaal nieuwe vastestofbatterijen ontwikkelen met 1.500 kilometer bereik© Aangeboden door Change Inc.

Autofabrikant Toyota en het Japanse olieconcern Idemitsu Kosan zijn eind vorige week tot een deal gekomen om op grote schaal vastestofbatterijen te ontwikkelen. Deze nieuwe technologie zal er volgens Toyota uiteindelijk voor zorgen dat elektrische auto’s 1.500 kilometer op een volle accu kunnen afleggen en in slechts 10 minuten volledig kunnen opladen.

Opvallend is dat Idemitsu Kosan de een na grootste olieraffinaderij van Japan is. Maar volgens Toyota is het concern al sinds 2001 bezig met de ontwikkeling van cruciale technieken die gebruikt kunnen worden in de nieuwe generatie batterijen. Toyota zet sinds 2006 in op dit nieuwe type batterij. 

Meer energie, snel laden

Concreet heeft Idemitsu gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw materiaal dat gebruikt kan worden in zwavelbatterijen. Dit type batterij staat nog in de kinderschoenen, maar is volgens experts veelbelovend. Zwavelbatterijen zijn licht en kunnen in potentie veel meer energie opslaan dan de welbekende lithium-ionbatterijen. Ook maken ze geen gebruik van zeldzame grondstoffen die gewonnen worden uit politiek instabiele gebieden, zoals kobalt dat voornamelijk uit Congo komt.

Brandveilig, maar kostbaar

Toyota wil de kennis van Idemitsu combineren met zijn eigen ambitie om zwavel-vastestof-batterijen te ontwikkelen. Elektrische voertuigen zijn vandaag de dag voorzien van lithium-ionbatterijen, die een vloeibaar elektrolyt hebben. Maar dat vloeibare elektrolyt is ontvlambaar, waardoor lithium-ionbatterijen nog altijd risico met zich meebrengen. Een vastestofbatterij werkt met een vast elektrolyt. Dus naast dat een vastestofbatterij in potentie efficiënter is, is deze ook brandveiliger.Alhoewel de technologie veelbelovend lijkt, is het maken van dit soort batterijen op het moment nog erg duur. Ook is een probleem dat de elektroden na een bepaald aantal laadcycli los dreigen te raken, waardoor een batterij waardeloos wordt.

2027 eerste vastestof-batterijen op de markt

Toyota en Idemitsu willen hun samenwerking in drie fasen opschalen. En dat is een project van de lange adem. De komende jaren gaan beide partijen de techniek verder ontwikkelen, totdat alle componenten schaalbaar en betaalbaar zijn. In 2027 of 2028 zullen de nieuwe batterijen van de band rollen vanuit een eerste pilotfabriek. Pas als de eerste uitrol een succes wordt, begint opschaling tot massaproductie.

Toyota gaat op grote schaal nieuwe vastestofbatterijen ontwikkelen met 1.500 kilometer bereik (msn.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten