HEMA opent dit jaar drie filialen in Dubai. Het is voor het eerst dat de warenhuisketen zich uitbreidt buiten Europa. Volgens het bedrijf komt er de komende jaren "een fors aantal" HEMA-winkels in het Midden-Oosten bij.
Internationaal HEMA-directeur Flint wijst erop dat er in de metropool in de Verenigde Arabische Emiraten vooral luxe winkels zijn. Volgens hem heeft de lokale bevolking daarom behoefte aan "winkels met betaalbare en kwalitatief hoogwaardige producten".
HEMA zelf is verantwoordelijk voor onder meer het assortiment en de uitstraling van de winkels in Dubai. De exploitatie, inclusief de aanstelling van het personeel, doet de Apparel Group. Dat is een Arabisch conglomeraat dat wereldwijd 1750 winkels exploiteert voor merken als Tommy Hilfiger en Rituals.
Internationaal HEMA-directeur Flint wijst erop dat er in de metropool in de Verenigde Arabische Emiraten vooral luxe winkels zijn. Volgens hem heeft de lokale bevolking daarom behoefte aan "winkels met betaalbare en kwalitatief hoogwaardige producten".
HEMA zelf is verantwoordelijk voor onder meer het assortiment en de uitstraling van de winkels in Dubai. De exploitatie, inclusief de aanstelling van het personeel, doet de Apparel Group. Dat is een Arabisch conglomeraat dat wereldwijd 1750 winkels exploiteert voor merken als Tommy Hilfiger en Rituals.
HEMA is in handen van een Britse investeringsmaatschappij, die op zoek is naar een nieuwe eigenaar voor de warenhuizen. Onlangs kon het bedrijf voor het eerst in vier jaar een kwartaalwinst noteren.
De winst kwam mede door het succes in het buitenland: vooral in Frankrijk lopen de HEMA-winkels goed. Met de introductie van de filialen in Dubai heeft de van oorsprong Nederlandse keten ruim 700 winkels in negen landen.
De winst kwam mede door het succes in het buitenland: vooral in Frankrijk lopen de HEMA-winkels goed. Met de introductie van de filialen in Dubai heeft de van oorsprong Nederlandse keten ruim 700 winkels in negen landen.
Bekijk ook
https://nos.nl/artikel/2212035-hema-opent-drie-winkels-in-dubai.html
Eigenaar Lion Capital van de HEMA heeft de warenhuisketen officieel in de etalage gezet. De Britse investeringsmaatschappij onderzoekt samen met de HEMA wat "de strategische opties voor de toekomst van het bedrijf zijn, inclusief een mogelijke verkoop van de onderneming".
Het gerucht over plannen voor een verkoop aan een andere partij, investeerder of retailer, of een beursgang zong al een paar maanden rond. Sinds 2015 wordt de HEMA opgepoetst voor een verkoop door in te zetten op omzetgroei, het wegwerken van de verliezen, en het opkrikken van de winstmarges.
"Een beursgang zou voor een retailbedrijf als Hema een goede zaak zijn, maar het nadeel is dat het twee à drie jaar duurt voordat dat is afgerond en alle aandelen naar de markt zijn gebracht", zegt Cees Maas, oud financiëel topman van ING en adviseur bij de private equity-investeerder Cerberus. "Zoveel tijd zal Lion Capital niet willen nemen, temeer daar ze al tien jaar in Hema zitten en dat is voor een private equitybedrijf echt erg lang. Een verkoop aan een andere investeerder gaat een stuk sneller."
In de afgelopen tien jaar waren er maar twee jaren met winst, in de overige jaren was sprake van veel verlies. Het dieptepunt was 2014 met een verlies van 189 miljoen euro. In 2015 liep het verlies terug naar 72 miljoen en vorig jaar was het verlies geslonken naar 26 miljoen.
HEMA-Topman Tjeerd Jegen werkte de afgelopen jaren enorme onverkochte voorraden en overvolle magazijnen weg, drong de verliezen op voedsel terug, bedong betere inkoopvoorwaarden, en breidde flink uit in het buitenland, waar het Hema-concept goed aanslaat.
Het verlies is het gevolg van de kosten voor de herfinanciering van de schulden en leningen. Dat kostte 20 miljoen. Maar ook zonder deze eenmalige kostenpost blijft er een verlies, ook al wordt het minder.
Bij HEMA werken 11.000 mensen, in ruim 700 winkels. Driekwart van de 1,2 miljard jaaromzet wordt behaald in Nederland, de rest komt uit België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Het gerucht over plannen voor een verkoop aan een andere partij, investeerder of retailer, of een beursgang zong al een paar maanden rond. Sinds 2015 wordt de HEMA opgepoetst voor een verkoop door in te zetten op omzetgroei, het wegwerken van de verliezen, en het opkrikken van de winstmarges.
"Een beursgang zou voor een retailbedrijf als Hema een goede zaak zijn, maar het nadeel is dat het twee à drie jaar duurt voordat dat is afgerond en alle aandelen naar de markt zijn gebracht", zegt Cees Maas, oud financiëel topman van ING en adviseur bij de private equity-investeerder Cerberus. "Zoveel tijd zal Lion Capital niet willen nemen, temeer daar ze al tien jaar in Hema zitten en dat is voor een private equitybedrijf echt erg lang. Een verkoop aan een andere investeerder gaat een stuk sneller."
Dieptepunt
Lion Capital kocht de Hema in 2007 voor 1,3 miljard euro maar wilde er in 2010 eigenlijk alweer vanaf, doch kreeg het niet verkocht. Eén van de geïnteresseerden zou supermarktketen Ahold zijn geweest. Vervolgens kwam er een economische en financiële crisis overheen, en verzeilde ook de Hema in zwaar weer met dieprode verliezen.In de afgelopen tien jaar waren er maar twee jaren met winst, in de overige jaren was sprake van veel verlies. Het dieptepunt was 2014 met een verlies van 189 miljoen euro. In 2015 liep het verlies terug naar 72 miljoen en vorig jaar was het verlies geslonken naar 26 miljoen.
HEMA-Topman Tjeerd Jegen werkte de afgelopen jaren enorme onverkochte voorraden en overvolle magazijnen weg, drong de verliezen op voedsel terug, bedong betere inkoopvoorwaarden, en breidde flink uit in het buitenland, waar het Hema-concept goed aanslaat.
Seizoen
Bij de presentatie van de cijfers over het tweede kwartaal blijkt dat het met de omzet de goede kant op gaat, maar met de winst wil het nog niet lukken. De warenhuisketen boekte een omzet van 287 miljoen euro, ruim drie procent meer. Maar onderaan de streep staat een verlies van 29 miljoen euro, bijna 20 miljoen meer dan in hetzelfde kwartaal een jaar geleden. Toch spreekt topman Jegen van een sterk kwartaal.Het verlies is het gevolg van de kosten voor de herfinanciering van de schulden en leningen. Dat kostte 20 miljoen. Maar ook zonder deze eenmalige kostenpost blijft er een verlies, ook al wordt het minder.
Bij HEMA werken 11.000 mensen, in ruim 700 winkels. Driekwart van de 1,2 miljard jaaromzet wordt behaald in Nederland, de rest komt uit België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.
Bekijk ook
De nieuwe topman van de Hema, Tjeerd Jegen, is ervan overtuigd dat het met de Hema niet zo slecht afloopt als met V&D. "We gaan zeker niet het ravijn in. Winkels die een sterk eigen merk hebben, kunnen alle stormen in de detailhandel doorstaan. Dan heb ik het over de Hema, maar ook over Ikea, Zara of H&M. We zijn op de weg terug."
Dat zei Jegen vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal ter gelegenheid van het 90-jarig jubileum van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. "Bedrijven die ten onder gaan, zijn de winkels die alleen maar andere merken verkopen."
Dat zei Jegen vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal ter gelegenheid van het 90-jarig jubileum van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam. "Bedrijven die ten onder gaan, zijn de winkels die alleen maar andere merken verkopen."
De Hema, met alleen al in ons land 550 winkels, heeft moeilijke jaren achter de rug. Met als dieptepunt 2014, toen het verlies opliep tot 190 miljoen euro. Maar nu ziet het warenhuis de omzet al zes kwartalen op rij stijgen en het verlies teruglopen. Probleem is volgens veel analisten toch de enorme bruto schuldenlast. Die bedraagt meer dan 800 miljoen euro.
Jegen wil er niet veel woorden aan vuil maken: "Kan ik weinig aan veranderen, aan die schulden. Wat ik wel kan veranderen, is de winstgevendheid. Daar ben ik mee bezig, en met mij 18.000 medewerkers."
Jegen wil er niet veel woorden aan vuil maken: "Kan ik weinig aan veranderen, aan die schulden. Wat ik wel kan veranderen, is de winstgevendheid. Daar ben ik mee bezig, en met mij 18.000 medewerkers."
'Hema gaat in Nederland geen winkels sluiten'
Verslaggever Jeroen Schutijser in gesprek met de topman van de Hema, Tjeerd Jegen.
Nederland telt veel Hema-winkels, waarvan veel in kleine dorpen. Veel van die winkels zouden verlies lijden, maar dat ontkent de topman. "Het aantal winkels met rode cijfers is te tellen op de vingers van twee handen. Nog geen tien dus. Da's een heel normaal aantal. Die filialen zijn we aan het ombouwen om ervoor te zorgen dat ze weer winst gaan maken. Dus we gaan absoluut geen Hema-winkels sluiten hier."
De Hema was de afgelopen jaren vooral bezig met het openen van winkels in Frankrijk en Spanje, maar nu komt Duitsland in de spotlights. Met ruim 80 miljoen consumenten is de Duitse markt enorm interessant, maar het aantal Hema's bedraagt daar nu slechts 10. En die winkels zitten vooral vlak over de grens.
"Als je kijkt naar onze internet-omzetten in Duitsland, dan komen de meeste bestellingen uit steden als Hamburg, München, Berlijn en Keulen. We leren dus van internet dat in die plaatsen enorme kansen voor ons liggen. We hebben nu besloten om in ieder geval in die steden begin 2017 Hema's te openen", aldus Jegen, die eraan toevoegt: "In Duitsland zou ik graag nog honderden winkels willen openen."
De Hema was de afgelopen jaren vooral bezig met het openen van winkels in Frankrijk en Spanje, maar nu komt Duitsland in de spotlights. Met ruim 80 miljoen consumenten is de Duitse markt enorm interessant, maar het aantal Hema's bedraagt daar nu slechts 10. En die winkels zitten vooral vlak over de grens.
"Als je kijkt naar onze internet-omzetten in Duitsland, dan komen de meeste bestellingen uit steden als Hamburg, München, Berlijn en Keulen. We leren dus van internet dat in die plaatsen enorme kansen voor ons liggen. We hebben nu besloten om in ieder geval in die steden begin 2017 Hema's te openen", aldus Jegen, die eraan toevoegt: "In Duitsland zou ik graag nog honderden winkels willen openen."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten