dinsdag 25 juni 2019

Tesla-killer Lightyear wil Afrika veroveren met zijn zonneauto [Xe chạy bằng năng lượng mặt trời "Lightyear" (Hòa Lan-TU Eindhoven) sẽ chiếm hữu Phi châu]






© Harm Teunis
De Nederlandse autobouwer Lightyear presenteert vandaag zijn eerste langverwachte gezinsauto op zonne-energie. De ambities van het jonge bedrijf zijn torenhoog. Lightyear heeft op de lange termijn vooral Afrika en India in het vizier.
De Lightyear One is een vijfdeurs gezinsauto die rijdt op zonne-energie. De auto is groot en ruim en heeft een futuristisch, sportief uiterlijk. De auto is zo ontworpen dat er op de motorkap en het dak maximale ruimte is voor de zonnepanelen.
Met een volle accu kan de Lighyear One 800 kilometer ver rijden en hij heeft een topsnelheid van 150 kilometer per uur.

Pijlen op Afrika

Bijna alle eerste 80 zonneauto's zijn gekocht door Nederlanders. Toch scheuren de zonneauto's van het Eindhovense Lightyear over dik vijf jaar niet alleen door Nederland, maar ook door het Afrikaanse landschap.
Dat is althans het streven. Het bedrijf richt zijn pijlen op Afrika, omdat daar de meeste winst valt te behalen, vertelt Arjo van der Ham, medeoprichter van Lightyear.

Schone mobiliteit

Met winst doelt Van der Ham niet direct op financieel gewin. Het Nederlandse bedrijf, dat voortkomt uit de TU Eindhoven, streeft een missie na: schone mobiliteit voor iedereen. "In opkomende landen kunnen we het meest bereiken op dat gebied," zegt Van der Ham, die naast Afrika ook India noemt als interessante markt.
Elektrische auto's zouden in Afrika of India nooit op grote schaal kunnen gaan rijden. De elektrische infrastructuur is daarvoor niet genoeg ontwikkeld. Honderden miljoenen mensen hebben geen toegang tot elektriciteit en het netwerk dat er is, is veel te zwak om miljoenen auto's op te laden.

Niemand bezit een auto

Van der Ham verwacht dat veel Afrikanen direct gebruik zullen maken van een zonneauto. "Het is net als met de mobiele telefoon. Afrika heeft de vaste telefoon overgeslagen en is in een keer naar een mobiel netwerk gegaan. Dat was goedkoper dan overal palen slaan en kabels trekken", verklaart Van der Ham.
Op de lange termijn richt Lightyear zich dus niet op Nederland. Ook niet omdat de automarkt volgens Van der Ham in de westerse wereld gaat krimpen. "Wij verwachten dat de deeleconomie ertoe zal leiden dat bijna niemand meer een auto bezit. Er zijn daardoor minder auto's nodig in de toekomst", voorspelt Van der Ham.

Tesla als voorbeeld

Maar voorlopig hebben wel vooral Nederlanders een Lightyear besteld. Het zijn mensen die houden van exclusieve auto's en het duurzaamheidsimago van de auto aantrekkelijk vinden, legt Van der Ham uit.
Kopers zitten bovendien goed in de slappe was. De Lightyear One kost 119.000 euro. "De prijs is zo hoog, omdat we er relatief weinig maken. We beginnen met een productie van 1500 exemplaren per jaar." Plan is wel om op te schalen, maar Van der Ham wijst naar de problemen bij Tesla om aan te geven dat dat niet eenvoudig is.

Terugverdienen

Vanaf 2021 moet de productie worden opgevoerd naar 'serieuze aantallen'. De kosten gaan dan omlaag. Daarnaast wijst Van der Ham erop dat de auto in het gebruik niks kost, dus de aanschafprijs is volgens hem snel terugverdiend.
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/tesla-killer-lightyear-wil-afrika-veroveren-met-zijn-zonneauto/ar-AADogCx?ocid=spartandhp


Dinsdag 25 juni 2019
|
Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Nederlands bedrijf Lightyear lanceert eerste zonneauto

Nederlands bedrijf Lightyear lanceert eerste zonneauto

Het Nederlandse bedrijf Lightyear heeft op dinsdagmorgen bij zonsopkomst zijn eerste prototype van een elektrische auto gelanceerd die ontworpen is als zonneauto, dus met zonnecellen. Dankzij zonne-energie zou de Lightyear One, zoals de auto heet, langer zonder laadsessies kunnen.
De Lightyear One is het geesteskind van oud-studenten van de TU Eindhoven die betrokken waren bij het Solar Team dat in 2013, 2015 en in 2017 de Bridgestone World Solar Challenge wist te winnen.
De Lightyear One is dan ook rijkelijk voorzien van zonnecellen, die in totaal bijna 5 vierkante meter van het oppervlak beslaan. De fabrikant belooft dat het veiligheidsglas van de zonnecellen sterk genoeg is om er overheen te lopen.

Auto komt tot 800 kilometer ver

Een gunstig gewicht en een goede stroomlijn zorgen voor een laag stroomverbruik en daarmee een grotere actieradius. De makers houden de capaciteit van het accupakket vooralsnog onder de pet, net als het gewicht. Naar verluidt weegt de Lightyear One minder dan 1.500 kilo.
Dankzij de zonne-energie moet de auto volgens de makers tot 725 kilometer ver kunnen komen. In de winter op de snelweg rijden met de verwarming aan resulteert in een rijbereik van zo'n 400 kilometer. Onder ideale omstandigheden ligt 800 kilometer binnen bereik.
De makers verwachten dat je gemiddeld tussen de 50 en 70 kilometer per dag op zonne-energie kan rijden met de Lightyear One. De topsnelheid is vanwege de speciale banden gelimiteerd op 160 kilometer per uur.

Tot wel drie maanden zonder laadsessie

Bij een jaarkilometrage van 20.000 kilometer moet je volgens Lightyear onder ideale omstandigheden 40 procent van die kilometers op zonne-energie kunnen afleggen.
Daarbij ben je wel afhankelijk van de lichtintensiteit. Volgens een tabel op de website van Lightyear zou je daarom in januari in Nederland slechts 154 kilometer in de maand op zonne-energie kunnen te rijden, terwijl dat in juli kan oplopen tot 1.190 kilometer.
In zonnigere oorden zoals Portugal of Hawaii zou je in het gunstigste geval bijna drie maanden zonder laadsessie aan een laadpaal kunnen, aldus Lightyear.

Auto kan ook aan de stekker

Uiteraard kan de auto ook gewoon thuis aan de stekker. Aan het stopcontact krijg je er per uur tot 40 kilometer aan actieradius bij. Aan een snellader zit je na een uur laden alweer op een rijbereik van 550 kilometer.
Het Nederlandse merk hoopt in 2021 jaar de eerste exemplaren van de Lightyear One uit te leveren. Een auto uit de eerste serie van 500 stuks is te reserveren via de website voor 119.000 euro, exclusief belastingen. Het leasebedrag per maand komt uit op zo'n 1.879 euro, aldus de fabrikant.
Uiteindelijk streeft Lightyear naar een productieaantal van 1.500 exemplaren per jaar.
https://www.nu.nl/auto/5950944/nederlands-bedrijf-lightyear-lanceert-eerste-zonneauto.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten