dinsdag 25 juni 2019

Steeds meer miljonairs in Nederland [Hòa Lan ngày càng có thêm nhiều triệu phú... euro]

ExtraHet beste van De Telegraaf
CBS-hoofdeconoom: rijkdom door economische bloei na crisis

Steeds meer miljonairs in Nederland

Nederland telde op 1 januari 2017 zo’n 115.000 miljonairshuishoudens, blijkt uit CBS-statistieken. Een jaar eerder lag dat aantal nog op 114.000, gerekend naar het prijsniveau van 2017. In 2006 waren er volgens die berekening 88.700 miljonairs. Het gemiddeld vermogen van Nederlandse miljonairs lag in 2017 zo’n 55 keer hoger dan bij niet-miljonairs: 3 miljoen om 55.000 euro.

Volgens CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen is de toename van miljonairs in de afgelopen jaren te verklaren door de economische bloei na de crisis. „Van alle miljonairs die nog werken is zo’n tachtig procent zelfstandig ondernemer. Hun inkomens reageren het sterkst op het wel en wee van de economie.”

Dikke buiken

En die miljonairs worden steeds jonger, signaleert financieel expert Jort Kelder. „Vroeger was het miljonairschap alleen maar iets voor oude mannen met dikke buiken. Dankzij de komst van het internet kunnen jonge hippe gasten ook miljonair worden, bijvoorbeeld met online bedrijven of in enkele gevallen met vlogs.”
"Gezondheid blijft op één staan"
Geld maakt niet gelukkig, luidt een gezegde. Maar daar is zakenman in telecom en hotels Salar Azimi (36), van wie Quote het vermogen afgelopen mei op 11 miljoen inschatte, het totaal niet mee eens. „Ik woon in het enige kasteel van Zeeuws-Vlaanderen, kan prachtige Lamborghini’s kopen en in dure restaurants eten. Heerlijk toch? Al besef ik ook wel dat je gezondheid op één blijft staan.”
En zijn verhaal wordt bevestigd door de CBS-cijfers. Miljonairs scoren gemiddeld een 8,1 op geluk, niet-miljonairs een 7,7. Ook zijn miljonairs vaker tevreden met hun leven dan niet-miljonairs (91 tegen 85 procent).

Rijk worden

Maar je wordt niet zomaar miljonair, stelt Azimi. „Ik werk meestal twintig uur per dag. Zeker in het begin is dat belangrijk, want op die manier heb je helemaal geen tijd om geld uit te geven en stapelt het zich vanzelf op! Je moet veel inleveren qua gezinsleven en vrije tijd, maar zolang je maar dat grote doel voor ogen hebt van rijk worden, komt dat wel goed. Verstand op nul en gaan met die banaan. En natuurlijk moet je eens in de zoveel tijd even goed bijslapen. Maar je kunt met die tijd zoveel dingen extra doen, zoals de administratie, die je anders weer zou laten liggen.” Kelder: „En als dat niet lukt, kun je altijd nog iemand met een leuke achternaam proberen te versieren in de kroeg!”

Hard werken

Azimi werd op zijn 26e miljonair, maar begon klein met een bedrag van 10.000 euro, waarmee hij een telefoonwinkel in Sluis opzette. „Negenduizend van het spaargeld van mijn vrouw en ik en je mocht duizend euro rood staan bij de Postbank. Daar werkte ik dan bikkelhard de hele dag door. Daardoor verkocht ik meer en kon ik dertigduizend euro per maand verdienen. En uiteindelijk ging ik de vastgoedbranche in, waar ik rijtjeswoningen van zestigduizend euro kocht, die enkele jaren later soms anderhalf ton waard waren. Inmiddels heb ik ook een voetbalclub en een hotel in handen. Hard werken en slimheid, dat is de kern.”
Die harde mentaliteit heeft hij opgedaan doordat hij als vluchteling vanuit Iran in 1995 in Nederland kwam. „Dan moet je gezien de taal en soms vooroordelen toch wat harder lopen dan de gemiddelde persoon.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1815883671/steeds-meer-miljonairs-in-nederland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten