donderdag 23 januari 2014

Nederland : Snelwegen vol supertrucks

 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Een voorbeeld van een supertruckFoto: De Telegraaf

do 23 jan 2014, 09:02
|
lees voor

Snelwegen vol supertrucks

door Gijsbert Termaat
LEIDSCHENDAM - Rijkswaterstaat (RWS) gaat het wegennet voor extreme transportreuzen fors uitbreiden. Daarmee wordt de deur wagenwijd opengezet voor supertrucks van 25 meter lengte, waarvan er over enkele maanden meer dan duizend zullen rondrijden op de Nederlandse wegen.

    Dat verwachten Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO, nu de wegbeheerder de poorten voor deze Langere en Zwaardere Vrachtautocombinaties (LZV’s) wagenwijd openzet.
    Nu mogen de grote trucks al op vrijwel alle snelwegen in ons land rijden. „Maar nu ook het aantal rijkswegen weer verder wordt uitgebreid zal het aantal transporteurs dat overgaat op aanschaf van deze wagens explosief gaan stijgen”, verwacht Wijnand van Zanten van TLN. Hiermee is het succes van deze vrachtauto combinaties wel aangetoond.

    Voordelen

    De ultralange vrachtwagens, ook wel ecocombi’s genoemd, kunnen tot vijftig procent meer lading meenemen dan gewone vrachtauto’s. „De inzet van deze voertuigen biedt daarom grote voordelen voor zowel het milieu als de logistiek. In Nederland rijden er nu al vele honderden, maar met de visie van RWS wordt een verdergaande groei gestimuleerd”, meent de zegsman.
    De LZV’s rijden van en naar het ene en andere distributiecentrum. ,,Die staan allemaal aan de rand van de steden en dat moet ook, omdat de bebouwde kom binnengaan streng verboden is voor deze combi’s. Kan natuurlijk ook fysiek niet anders, omdat het wegennet binnen de bebouwde kom daar daar echt niet altijd op deze trucks is ingericht”, weet Van Zanten. „Waar een normale vrachtwagencombinatie maximaal 18,75 meter lang mag zijn, daar geldt voor deze wagens een lengte van 25,25 meter.”

    Buitenbeentje

    Al vanaf 2000 is bij ons de supertruck toegestaan. Van Zanten: „Nog mondjesmaat omdat deze vaak niet van a naar b konden rijden, omdat veel wegen nog verboden waren voor deze transportkolossen. We zijn overigens nog steeds een buitenbeentje in Europa, want de grens mogen deze wagens nog niet over."
    Het steekt de belangenclubs dan ook dat de eisen voor vrachtwagens Europees nog niet zijn aangepast. „We rijden nog altijd in dezelfde trucks als in 2000, dus van 18,75 meter lang. Als je dat vergelijkt met concurrerende vervoerwijzen zijn wij als enige stil blijven staan. Een containerschip mocht van de EU toen 8.660 containers vervoeren, waar er nu 18.270 zijn toegestaan. Voor vliegtuigen gold een vracht van 50 ton cargo en nu 150 ton, terwijl treinen 700 meter lang mochten zijn tegen nu 1 kilometer lengte. Wij blijven dus als enige stil staan terwijl innovatie en efficiënter vervoer voor het grijpen ligt”, sipt de zegsman.

    Angstig

    Alleen in de Scandinavische landen rijden ook ecocombi’s. Maar proeven bij onze ooster- en zuiderburen hebben nog niet geleid tot goedkeuring en blijft men vooralsnog afwijzend en angstig. „We hopen dat deze scrupules snel overboord worden gegooid en heel Europa open wordt gesteld. Dat scheelt erg veel kosten. Omdat veel meer goederen worden vervoerd en het verbruik nauwelijks stijgt, scheelt dat per LZV tot 30% aan brandstof”, weet de zegsman.
    Op 1 februari wordt het wegennet voor LZV’s onder meer uitgebreid met de N9 (Alkmaar-De Kooy), N33 (A7-Eemshaven), N35 (Zwolle-Raalte), N57 (Middelburg -Vrouwenpolder) en de N99 (De Kooy-Den Oever).

    Ads by Google
    Lees ook

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten