zaterdag 26 oktober 2013

Nederland Top 10: Mooiste en Opvallende IAA-conceptmodellen van 2013

Foto: Volvo
zo 22 sep 2013, 09:00 20 reacties

Top 10: Mooiste IAA-conceptmodellen van 2013

door Remco Slump
AMSTERDAM - De IAA in Frankfurt is altijd goed voor een flink aantal studiemodellen en de afgelopen editie was daarop geen uitzondering. We zetten de tien mooiste onder elkaar.

    Foto: Lexus
    Foto: Kia
    Foto: Infiniti
    Foto: Cadillac
    Foto: Renault
    Foto: Audi
    Foto: Jaguar
    Foto: Opel
    Foto: Mercedes-Benz
    Foto: Volvo

    10. Lexus LF-NX

    Misschien niet zozeer mooi, maar wel indrukwekkend. Bovendien laat Lexus met de LF-NX zien over een flinke hoeveelheid lef te beschikken, want de Darth Vader-looks van het studiemodel zullen niet bij iedereen in de smaak vallen. Lexus’ kenmerkende grille is op een IS immers al prominent aanwezig, maar op de LF-NX is de puntige patatsnijder wel erg over de top.

    9. Kia Niro Concept

    Zwart, dik en met vleugeldeuren: de Kia Niro Concept is een stoere crossover in de trant van de Nissan Juke. En er zal ongetwijfeld een productieversie komen van de compacte Koreaan, maar zo gaaf als hij op de IAA stond, zien we hem niet meer terug. En dat is jammer, want het studiemodel van Kia mag dan klein zijn van stuk, maar qua überholprestige zit het wel snor.

    8. Infiniti Q30

    Infiniti heeft de handschoen opgepakt en staat klaar om hem terug te smijten in de gezichten van Audi, BMW en Mercedes-Benz. De prachtige, gewelfde Q30 moet namelijk gaan concurreren met de A1, 1-serie en A-klasse. Tot nu toe heeft Infiniti in Europa nooit potten kunnen breken, maar misschien gaat daar verandering in komen als de Q30 in 2015 op de markt komt.

    7. Cadillac Elmiraj

    Het zoveelste prachtige studiemodel van Cadillac. Het is alleen jammer dat ze er nooit wat mee doen. Vooruit, ze hebben de Evoq in afgeleukte vorm in productie genomen, maar de Cien, Ciel en Sixteen zijn met stille trom in de opslagkelders van het Cadillac-hoofdkwartier verdwenen. Misschien dat het Amerikaanse merk ons dit keer een plezier kan doen en staat de Elmiraj over een paar jaar in de showroom.

    6. Renault Initiale Paris Concept

    De huidige Espace gaat al behoorlijk lang mee. Te lang! Daarom komt de door Laurens van den Acker getekende Initiale Paris Concept als geroepen. Daarbij is het dieppaars gekleurde studiemodel een voorbode van de nieuwe Initiale Paris-modellijn (een tegenhanger van de Citroën DS-reeks). Geinig foefje van de ruimtelijke Renault: een plattegrond van Parijs op het dak.

    5. Audi Sport Quattro Concept

    Een herhaling van zetten – er stond drie jaar geleden al een Audi Quattro Concept op de autoshow van Parijs – maar het blijft een bruut apparaat. Eentje die in de nieuwste uitvoering zelfs nog een tandje heftiger is geworden, want de 408 pk sterke 2,5 liter vijfcilinder turbomotor heeft plaatsgemaakt voor een 4,0 liter biturbo V8 en een elektromotor met gecombineerd een vermogen van 700 pk.

    4. Jaguar C-X17 Concept

    Meesterontwerper Ian Callum flikt het weer! Na de bloedmooie Jaguar F-type heeft de Engelsman met de C-X17 Concept wederom een prachtige auto uit zijn pen weten te toveren. Jaguars eerste SUV hevelt de kenmerkende stijl van het merk moeiteloos over van ranke sedan- en coupémodellen naar een ruime, hoge vierwielaandrijver.

    3. Opel Monza Concept

    Een gedurfd en imposant studiemodel van Opel dat aangeeft waar het Duitse merk de komende jaren qua design naartoe wil. De Monza Concept is moeilijk in een hokje te plaatsen en oogt meer als een shooting brake dan als een coupé. Onder de kap ligt een evolutie van de Ampera-aandrijflijn met een 1,0 liter driecilindermotor op LPG.

    2. Mercedes-Benz S-klasse Coupé Concept

    Qua looks steekt hij de Volvo Concept Coupé naar de kroon en daarmee heeft Mercedes-Benz een puike prestatie geleverd. Met de elegante S-klasse Coupé Concept borduurt het merk voort op stijlelementen van eerdere modellen: de grille met diamantstructuur kennen we van de CLA en de gewelfde flanken zagen we op de CLS. Zeker, het is een lel van een auto, maar dat zie je er zeker niet aan af.

    1. Volvo Concept Coupé

    De Concept Coupé is een voorbode van Volvo’s nieuwe designtaal. En dat is een goed teken! Strak, stoer en gestrekt: de Zweedse coupé laat zien dat je weinig lijnen nodig hebt om een wonderschone auto neer te zetten. De schouderpartij van de Concept Coupé heeft iets weg van de Aston Martin DB9, maar dat is als zeggen dat iemands vriendin een beetje op Scarlett Johansson lijkt. Niks mis mee dus.

    Meer Toplijsten

    Top 10: Opvallende IAA-conceptmodellen...
     
     
    Audi Quattro Spyder ConceptFoto: Audi

    zo 15 sep 2013, 12:00 3 reacties

    Top 10: Opvallende IAA-conceptmodellen uit de jaren ‘90

    door Bart Oostvogels
    AMSTERDAM - Enkele bijzondere concept cars zijn er gepresenteerd op de IAA in Frankfurt in de jaren '90 van de vorige eeuw. We zetten de 10 meest bijzondere exemplaren op een rij.

      Audi Quattro Spyder ConceptFoto: Audi
      BMW E1 ConceptFoto: BMW
      Lotus M200 ConceptFoto: RM Auctions
      Renault Scenic ConceptFoto: Renault
      Volkswagen Noah ConceptFoto: Volkswagen
      Mazda MS-X ConceptFoto: Mazda
      Mercedes-Benz F300 Life Jet ConceptFoto: Mercedes-Benz
      Toyota Funcargo ConceptFoto: Toyota
      Nissan Trail Runner ConceptFoto: Nissan
      Peugeot 806 Runabout ConceptFoto: Peugeot

      10. Audi Quattro Spyder Concept - 1991

      Een bijzonder ding, die Audi Quattro Spyder Concept. De sportwagen was gemaakt van aluminium en maakte gebruik van een 2,8 liter V6-motor die in het midden achter de stoelen werd geplaatst. De motor produceerde 174 pk. Dat is niet heel veel, maar door het gebruik van aluminium woog de auto niet meer dan 1.100 kilogram. Op die manier was het mogelijk om toch nog aardig rap te versnellen. Er zijn twee prototypes van gebouwd. Een oranje en een groen exemplaar, waarvan de oranje het meest bekend is.

      9. BMW E1 Concept - 1991

      De BMW E1 Concept was in feite de i3 van de jaren ’90. Hoewel de auto nooit is gebouwd, was het voor die tijd wel een technologisch hoogstandje. De auto was namelijk volledig elektrisch en bood ondanks zijn compacte formaat toch plaats aan vier personen. Bovendien was hij dagelijks inzetbaar, want de actieradius bedroeg 200 kilometer met een maximale snelheid van 120 km/h. Ter vergelijk, de gloednieuwe i3 kan tot 160 kilometer rijden op een volle accu…

      8. Lotus M200 Concept – 1991

      Op basis van de Lotus Elan M100 presenteerde Lotus tijdens de autoshow van Frankfurt in 1991 de M200 Concept. Deze volledig functionele conceptcar werd ontworpen door Julian Thompson (ook het Elise-design is van hem). De speedster-achtige auto werd nooit in productie genomen, maar de M200 werd wel regelmatig ingezet voor promotiedoeleinden. Op een gegeven moment verkocht de fabriek de auto aan Lotus-dealer Paul Matty. Die liet de auto vervolgens in Engeland volledig restaureren.

      7. Renault Scenic Concept – 1991

      Mooi of niet mooi doet er nu even niet toe. Feit is dat Renault met de Scenic Concept een voorbode gaf van, je raadt het al, de Scenic. Hoewel het conceptmodel behoorlijk futuristisch werd vormgegeven, was de productieversie dat totaal niet. Het conceptmodel moest vooral laten zien hoe je op een slimme manier kon reizen. Renault koos daarom voor een MPV-achtig model met veel binnenruimte. Voor de aandrijving zorgde een 150 pk sterke 2,0 liter benzinemotor in combinatie met vierwielaandrijving.

      6. Volkswagen Noah Concept - 1995

      Volkswagen maakt zo nu en dan bijzondere conceptmodellen. Dat deed het merk ook al in de jaren ’90. Deze Noah Concept is daar een voorbeeld van. De zeszitter was volgens Volkswagen een ideaal vervoersmiddel voor de familie, maar de nadruk lag vooral op veiligheid. Zo was de carrosserie verstevigd met aluminium panelen. Leuk detail is verder dat de vloer van de auto is gemaakt van gerecycled splinterhout.

      5. Mazda MS-X Concept - 1997

      Noem de MS-X (Multipurpose Sedan Experimental) vooral een bijzonder studiemodel van Mazda. Het design van de sedan was opmerkelijk, net zoals het interieur overigens. De 4,6 meter lange auto was vooral een technologisch experiment van de Japanners. Zo ging de Mazda automatisch open en op slot met een zogeheten Smart Card. De auto was verder voorzien van de Interactive Digital Communication dat via sensoren diverse zaken in de gaten hield, zoals de afstand ten opzichte van de voorligger. Op een digitaal scherm in het interieur kon de bestuurder de informatie van alle systemen vervolgens aflezen.

      4. Mercedes-Benz F300 ‘Life Jet’ Concept – 1997

      Zonder meer een speciaal vervoersmiddel, de F300 ‘Life Jet’ Concept. Het studiemodel maakte gebruik van het zogeheten Active Tilt Control (ATC). Het systeem werkt samen met de elektronica, hydraulica en mechaniek. Het systeem van Mercedes-Benz bepaalde aan de hand van meetgegevens de hoek van de assen in bochten. Het idee is ongeveer gelijk aan dat van de Carver One, alleen is dit principe tegenovergesteld aangezien er niet een wiel, zoals bij de Carver, maar twee wielen voor zijn geplaatst. Een 1,6 liter viercilinder met 102 pk verzorgde de aandrijving.

      3. Toyota Funcargo Concept - 1997

      Ken je de Yaris Verso van Toyota? De Funcargo Concept van Toyota gaf een voorbode van dat model. Eigenlijk verschilde het productiemodel uit 2000 niet heel veel van het originele prototype. Overigens werd de Yaris Verso in Japan verkocht als Funcargo. De naam van het conceptmodel werd dus gehandhaafd.

      2. Nissan Trail Runner Concept - 1997

      Een van de gavere conceptmodellen op de 1997-editie van de autoshow van Frankfurt: de Nissan Trail Runner Concept. Met name de styling van de vierwielaangedreven crossover was erg gaaf. De auto bood plaats aan vier personen en maakte gebruik van 2,0 liter viercilinder benzinemotor. Productieplannen zijn er nooit geweest. Eigenlijk best jammer.

      1. Peugeot 806 Runabout Concept – 1997

      Hij ziet eruit als een boot, maar is het niet. De Peugeot 806 Runabout Concept wist veel mensen te verbazen op de autoshow van Frankfurt. De auto werd met het thema ‘ontspanning’ in het achterhoofd ontworpen. Vandaar dat de auto oogt als een combinatie van een Amerikaanse pick-up en een Europese cabriolet met de styling van een klassieke motorboot. Het resultaat is op zijn zachtst gezegd apart.

      Geen opmerkingen:

      Een reactie posten