AMSTERDAM - Enkele bijzondere concept cars zijn er gepresenteerd op de IAA in Frankfurt in de jaren '90 van de vorige eeuw. We zetten de 10 meest bijzondere exemplaren op een rij.
10. Audi Quattro Spyder Concept - 1991
Een bijzonder ding, die Audi Quattro Spyder Concept. De sportwagen was gemaakt van aluminium en maakte gebruik van een 2,8 liter V6-motor die in het midden achter de stoelen werd geplaatst. De motor produceerde 174 pk. Dat is niet heel veel, maar door het gebruik van aluminium woog de auto niet meer dan 1.100 kilogram. Op die manier was het mogelijk om toch nog aardig rap te versnellen. Er zijn twee prototypes van gebouwd. Een oranje en een groen exemplaar, waarvan de oranje het meest bekend is.
9. BMW E1 Concept - 1991
De BMW E1 Concept was in feite
de i3 van de jaren ’90. Hoewel de auto nooit is gebouwd, was het voor die tijd wel een technologisch hoogstandje. De auto was namelijk volledig elektrisch en bood ondanks zijn compacte formaat toch plaats aan vier personen. Bovendien was hij dagelijks inzetbaar, want de actieradius bedroeg 200 kilometer met een maximale snelheid van 120 km/h. Ter vergelijk, de gloednieuwe i3 kan tot 160 kilometer rijden op een volle accu…
8. Lotus M200 Concept – 1991
Op basis van de Lotus Elan M100 presenteerde Lotus tijdens de autoshow van Frankfurt in 1991 de M200 Concept. Deze volledig functionele conceptcar werd ontworpen door Julian Thompson (ook het Elise-design is van hem). De speedster-achtige auto werd nooit in productie genomen, maar de M200 werd wel regelmatig ingezet voor promotiedoeleinden. Op een gegeven moment verkocht de fabriek de auto aan Lotus-dealer Paul Matty. Die liet de auto vervolgens in Engeland volledig restaureren.
7. Renault Scenic Concept – 1991
Mooi of niet mooi doet er nu even niet toe. Feit is dat Renault met de Scenic Concept een voorbode gaf van, je raadt het al, de Scenic. Hoewel het conceptmodel behoorlijk futuristisch werd vormgegeven, was de productieversie dat totaal niet. Het conceptmodel moest vooral laten zien hoe je op een slimme manier kon reizen. Renault koos daarom voor een MPV-achtig model met veel binnenruimte. Voor de aandrijving zorgde een 150 pk sterke 2,0 liter benzinemotor in combinatie met vierwielaandrijving.
6. Volkswagen Noah Concept - 1995
Volkswagen maakt zo nu en dan bijzondere conceptmodellen. Dat deed het merk ook al in de jaren ’90. Deze Noah Concept is daar een voorbeeld van. De zeszitter was volgens Volkswagen een ideaal vervoersmiddel voor de familie, maar de nadruk lag vooral op veiligheid. Zo was de carrosserie verstevigd met aluminium panelen. Leuk detail is verder dat de vloer van de auto is gemaakt van gerecycled splinterhout.
5. Mazda MS-X Concept - 1997
Noem de MS-X (
Multipurpose Sedan Experimental) vooral een bijzonder studiemodel van Mazda. Het design van de sedan was opmerkelijk, net zoals het interieur overigens. De 4,6 meter lange auto was vooral een technologisch experiment van de Japanners. Zo ging de Mazda automatisch open en op slot met een zogeheten Smart Card. De auto was verder voorzien van de
Interactive Digital Communication dat via sensoren diverse zaken in de gaten hield, zoals de afstand ten opzichte van de voorligger. Op een digitaal scherm in het interieur kon de bestuurder de informatie van alle systemen vervolgens aflezen.
4. Mercedes-Benz F300 ‘Life Jet’ Concept – 1997
Zonder meer een speciaal vervoersmiddel, de F300 ‘Life Jet’ Concept. Het studiemodel maakte gebruik van het zogeheten Active Tilt Control (ATC). Het systeem werkt samen met de elektronica, hydraulica en mechaniek. Het systeem van Mercedes-Benz bepaalde aan de hand van meetgegevens de hoek van de assen in bochten. Het idee is ongeveer gelijk aan dat van de Carver One, alleen is dit principe tegenovergesteld aangezien er niet een wiel, zoals bij de Carver, maar twee wielen voor zijn geplaatst. Een 1,6 liter viercilinder met 102 pk verzorgde de aandrijving.
3. Toyota Funcargo Concept - 1997
Ken je de Yaris Verso van Toyota? De Funcargo Concept van Toyota gaf een voorbode van dat model. Eigenlijk verschilde het productiemodel uit 2000 niet heel veel van het originele prototype. Overigens werd de Yaris Verso in Japan verkocht als Funcargo. De naam van het conceptmodel werd dus gehandhaafd.
2. Nissan Trail Runner Concept - 1997
Een van de gavere conceptmodellen op de 1997-editie van de autoshow van Frankfurt: de Nissan Trail Runner Concept. Met name de styling van de vierwielaangedreven crossover was erg gaaf. De auto bood plaats aan vier personen en maakte gebruik van 2,0 liter viercilinder benzinemotor. Productieplannen zijn er nooit geweest. Eigenlijk best jammer.
1. Peugeot 806 Runabout Concept – 1997
Hij ziet eruit als een boot, maar is het niet. De Peugeot 806 Runabout Concept wist veel mensen te verbazen op de autoshow van Frankfurt. De auto werd met het thema ‘ontspanning’ in het achterhoofd ontworpen. Vandaar dat de auto oogt als een combinatie van een Amerikaanse pick-up en een Europese cabriolet met de styling van een klassieke motorboot. Het resultaat is op zijn zachtst gezegd apart.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten