Vliegtuig op vloeibare waterstof de lucht in
Een vliegtuig van het Duitse H2fly maakte zijn eerste vlucht met een brandstofcel op vloeibare waterstof. Het vliegtuig kan in theorie 1.500 kilometer afleggen. Dat is twee keer zoveel als wanneer er gasvormig waterstof wordt gebruikt.
Het vliegtuig van H2fly maakte vorige week vier testvluchten, waarvan één testvlucht drie uur duurde. Dat is een mijlpaal, stelt het Duitse H2fly. Het vliegtuig zou een afstand van 1.500 kilometer moeten kunnen afleggen. Dat is volgens H2fly het dubbele van wat het vliegtuig op gasvormige waterstof zou kunnen afleggen.
Flink koelen
Toch kleven er ook nadelen aan het gebruik van vloeibare waterstof. Zo moet de waterstof flink gekoeld worden (-252,87 graden Celsius) voordat die vloeibaar wordt. Het vliegtuig gebruikt dan ook een techniek uit de ruimtevaart om 10 tot 25 kilo vloeibare waterstof te kunnen vervoeren.
Waterstofvliegtuig voor twee tot vier personen
Het vliegtuig van H2fly is medeontwikkeld door de Sloveense vliegtuigbouwer Pipistrel en samen met het Duitse onderzoekscentrum voor de lucht- en ruimtevaart. Het waterstofvliegtuig is onderdeel van project Heaven. Het doel van het project is om een waterstofvliegtuig te ontwikkelen voor twee tot vier inzittenden.Uiteindelijk moet het project aantonen dat vloeibare waterstof geschikt is voor de commerciële luchtvaart op middellange en lange afstandsvluchten.
Fokker Next Gen
Het Duitse H2fly is niet het enige bedrijf dat bouwt aan een waterstofvliegtuig. Zo bouwt ook het Nederlandse Fokker Next Gen aan een vliegtuig op waterstof. In 2035 moet het uitstootvrije toestel de lucht in gaan. De omgebouwde Fokker 100 moet maximaal 2.500 kilometer op waterstof kunnen afleggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten