Met de laatste vlucht van de Frans-Britse Concorde in 2003 kwam er een wat roemloos einde aan het supersonisch vliegen op commerciële basis. Maar onderzoekers verbonden aan het befaamde Massachusetts Institute of Technology (MIT) hebben plannen het supersonische vliegen met passagiers weer nieuw leven in te blazen. Daarvoor hebben ze een toestel ontworpen dat nog het beste kan worden getypeerd als een revolutionaire tweedekker.
Tweedekkers kennen we eigenlijk alleen maar uit het begin van de luchtvaart. Het principe werd destijds vrij algemeen toegepast om een grotere lift te verkrijgen zonder dat de vleugels extreem groot hoefden te worden. In de ontwikkeling van de luchtvaart zijn er zelfs ook enkele types meerdekkers geweest (met drie of meer vleugels boven elkaar),
Vanwege de verbeterde aerodynamische eigenschappen van moderne vleugelprofielen zijn meerdekkers tegenwoordig zeldzaam; de meeste vliegtuigen zijn tegenwoordig eendekker. Alleen in geval van sport- of stuntvliegtuigen wordt het vleugelprincipe nog weleens toegepast.
Toch valt er iets te zeggen voor dit ontwerp. Door namelijk te kiezen voor een tweedekker, denkt men het brandstofverbruik met bijna de helft te kunnen verminderen en wordt de onvermijdelijke knal die gepaard gaat met het doorbreken van de geluidsbarrièrre, ook aanzienlijk gedempt. Met name vanwege die knal, die op de grond als zeer storend werd ervaren, mochten de Concordes vroeger amper over land vliegen.
Het onderzoeksteam is nog volop bezig met het verfijnen van het concept. Een volgende stap in het ontwerpproces is het vervaardigen van een driedimensionaal model zodat men exact kan uitrekenen welke andere factoren de vlucht kunnen beïnvloeden.
Weekendabonnement?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten