• Begin dit jaar was het doel van meerdere autofabrikanten om vanaf 2025 een elektrische auto voor minder dan 25.000 euro op de markt te hebben.
  • Maar dankzij recente ontwikkelingen denken Renault en Volkswagen nu dat ze over een paar jaar een EV voor minder dan 20.000 euro kunnen aanbieden.
  • Met de nieuwe doelstelling lijken de Europese autofabrikanten zowel Tesla als Chinese concurrenten een stapje voor te willen blijven.
  • Lees ook: ‘Tesla wil elektrische auto van €25.000 op de markt brengen’

Begin dit jaar kwam Volkswagen met het nieuws waar menig autokoper op zat te wachten: in 2025 komt de ID2. All op de markt. Een 25.000 euro kostende elektrische auto in de vorm van een Volkswagen Polo, met een actieradius van 450 kilometer. Daarmee waren de Duitsers de eerste die daadwerkelijk over de brug kwamen met een relatief compromisloze elektrische auto voor de massa.

Voor die tijd gingen er al geruchten over Tesla die met een Model 2 ook voor die prijs een nieuwe markt wilde aanboren. In theorie was het zelfs nog mogelijk dat het bedrijf van Elon Musk deze vierwieler eerder zou kunnen uitbrengen. Die hoop verdween vorige maand: Musk noemde namelijk geen datum toen hij tegen zijn Duitse werknemers in Berlijn zei dat hij het 25.000 euro kostende model in de Europese Gigafactory wil gaan produceren. Hierdoor is het zeer onwaarschijnlijk dat dit in de aankomende twee jaar zal gebeuren.

Daarnaast heeft Tesla in het verleden niet bepaald laten zien dat het snel de productie kan starten, laat staan opschalen. Ook lijkt de focus voor de plannen voor de Gigafactory in Berlijn voorlopig te liggen bij de productie van batterijcellen. Vorige maand kreeg de autofabrikant toestemming om de fabriek uit te breiden om de celproductie op de locatie op te schalen.

Ondertussen zitten ze in Frankrijk ook niet stil. Citroën kondigde deze maand bijvoorbeeld de ë-C3 aan. Een elektrische auto van net geen 23.000 euro die volgend jaar al op de Nederlandse wegen verschijnt. Een belangrijk kritiekpunt daarbij is dat er nog wel ingeleverd moet worden op actieradius, want het goedkoopste model zou volgens de fabrikant slechts iets verder dan 300 kilometer komen op een volle accu. 

Ook Renault wil een graantje meepikken van de goedkopere EV-markt. Volgend jaar komt het merk met de elektrische Renault 5, een klassieker in een modern jasje gestoken. Ook deze auto zou rond de 25.000 euro moeten gaan kosten. Maar ook deze haalt het niet bij de belofte van Volkswagen, want hij komt met moeite 300 kilometer ver op een volledig opgeladen accu. 

Hoewel al die aankondigingen goed zijn voor de vastlopende EV-markt, lijkt het allemaal nog goedkoper te kunnen, mits je een beetje geduld kunt opbrengen.

Afgelopen woensdag kondigde Renault namelijk een nieuwe versie van de Twingo aan. Hij krijgt nagenoeg dezelfde looks als de overbekende benzinevariant, maar wordt volledig elektrisch en gaat minder dan 20.000 euro kosten. Veel meer lieten de Fransen niet los over de nieuwe auto, behalve dat hij in 2026 de markt flink moet gaan opschudden.

Diezelfde woensdag troefde Volkswagen Renault af, want het zou misschien een jaar eerder kunnen zijn met een elektrische auto van 20.000 euro. CEO Oliver Blume van Volkswagen vertelde op de Sueddeutsche Zeitung Wirtschaftsgipfel-conferentie in Berlijn dat hij verwacht dat de productie van een EV van minder dan 20.000 euro vanaf 2025 mogelijk moet zijn. Al liet hij hierbij geen concrete plannen voor een dergelijke auto zien.

Wel liet hij weten dat een elektrische vierwieler van dit prijsniveau mogelijk wordt gemaakt door de dalende kosten voor grondstoffen voor accucellen. Het accupakket is immers nog steeds een van de duurste onderdelen in een elektrische auto. De hoge grondstofprijzen zorgden er de afgelopen jaren dan ook voor dat EV’s niet in prijs konden dalen. Maar de prijs van bijvoorbeeld lithium, een van de belangrijkste grondstoffen voor een accucel, daalt gestaag sinds november vorig jaar.

Daarnaast wijst Blume op een nieuwe technologie die Volkswagen heeft doorontwikkeld, waardoor de prijzen van accucellen gehalveerd kunnen worden. Het gaat hierbij om een proces waarbij zowel de anode als de cathode worden geproduceerd met een droge, gelijmde coating. Vooralsnog wordt dat gedaan met een natte coating die vervolgens op hoge temperatuur gedroogd moet worden, iets wat veel energie kost. Door te werken met een droge coating kan het drogen uit de productielijn gehaald worden. Dat scheelt enorm in de kosten.

De Renault 5 EV
 Renault

Maar de plotselinge verschuiving van het doel van 25.000 euro voor een elektrische auto tegen 2025 naar minder dan 20.000 euro, lijkt ook een antwoord op de plannen van Tesla. 

De Europese markt is een van de belangrijkste groeimarkten voor elektrische auto’s, zeker in het goedkopere segment waar enorm veel vraag is. Tesla heeft al een dominante positie in het middensegment, en dreigt nu ook het goedkopere segment op te gaan eisen met een mogelijke Model 2. Als Musks plannen voor productie in Berlijn waar blijken, is dit model duidelijk vooral op de Europese markt gericht.

Een goede manier om Tesla de pas af te snijden, is of eerder op de markt zijn, wat lastig lijkt, of nu al te laten weten dat je onder het prijspunt van 25.000 euro gaat zitten. 

Daarnaast zitten Chinese autofabrikanten de Europeanen ook op de hielen. De Chinezen zijn erop gebrand om zo snel mogelijk een zo groot mogelijk marktaandeel in Europa te pakken. Concurreren op prijs is een belangrijk onderdeel van hun strategie. En dat is iets waar de Europese fabrikanten vooralsnog eigenlijk geen antwoord op hebben. Het is dan ook een van de redenen dat de EU onderzoek doet naar de prijsstrategie van de Chinezen, om hier mogelijk op in te grijpen.

Deze prijsontwikkeling is natuurlijk heel positief voor de adoptie van de EV, maar voor de auto-industrie wat vreemd. Het is nog maar een paar jaar geleden dat vrijwel alle autofabrikanten de kleinere stadsautootjes afzworen. De winstmarges waren simpelweg te klein om ze rendabel te maken. Ook zagen ze geen brood in kleinere elektrische autootjes omdat deze, gezien de dure batterijen en hogere bouwkosten, automatisch te duur zouden worden voor de doelgroep.

Met de aankondigingen van Renault en Volkswagen lijkt er een ommezwaai in gang gezet te zijn om marktaandeel terug te pakken. En om dat te kunnen doen, moeten de fabrikanten lagere winstmarges toch weer op de koop toe nemen.

Vraag vraag naar elektrische auto's daalt door onduidelijkheid over de toekomst

Op dit moment lijkt de vraag naar elektrische auto’s even een pas op de plaats te maken. De onzekerheid over de toekomst, opbouw van de infrastructuur, mogelijke subsidies en de in rap tempo ontwikkelende technologie, zorgen ervoor dat de nieuwe generatie kopers liever even de kat uit de boom kijkt. 


De nieuwe Renault Twingo EV

 Renault

Ook Blume ziet deze uitdaging en stelt dat er extra overtuigingskracht nodig is om de volgende stap te kunnen zetten. “Nadat we 'early adopters' hebben bereikt met elektrische auto's, moeten we nu consumenten overtuigen van de technologie, die niet de mogelijkheid hebben om thuis een laadstation te installeren”, zei hij in Berlijn.

Ondertussen heeft Volkswagen meerdere ploegendiensten geschrapt in de fabriek in Zwickau, waar onder andere de ID.3 en Cupra Born gemaakt worden. De aanleiding hiertoe zou de teruglopende vraag naar EV’s zijn. 

Volkswagen is niet de enige die ingrijpt. Ford laat bijvoorbeeld weten dat de plannen voor een Turkse batterijfabriek geschrapt zijn en het Chinese Nio zet 10 procent van zijn werknemers op straat omdat ze de vraag naar stekkerauto’s zien afnemen.

Maar dit betekent niet dat niemand meer een elektrische auto koopt. De vraag ernaar groeit alleen minder hard dan fabrikanten hadden verwacht. En met de goedkopere EV’s in het vooruitzicht, lijkt het erop dat de markt vanzelf weer zal aantrekken. Maar tot die tijd wordt het op zijn minst een uitdagende periode voor de autofabrikanten. 

LEES OOK: De solid state-batterij moet elektrische auto’s een grotere actieradius en kortere laadtijden bieden: waarom de introductie nog steeds op zich laat wachten