donderdag 17 januari 2013

Boeing 787: Droom of Nachtmerrie ?


Foto: boeing

do 17 jan 2013, 10:52 | 0 reacties


Boeing 787: Droom of Nachtmerrie ?



AMSTERDAM - Het afgekondigde vliegverbod voor de Boeing 787 Dreamliner is een ramp voor de vliegtuigbouwer. Maar hoe uniek is het toestel eigelijk ? Lees het hier via een antwoord op 10 vragen





    Wat maakt de Boeing 787 Dreamliner zo bijzonder ?


    De Boeing 787 is een totaal nieuw vliegtuig dat voor meer dan de helft van het veel lichtere carbon is gemaakt. Daardoor is het toestel 20% veel zuiniger en kan het tot 16.000 kilometer ver vliegen. Ook is het toestel helemaal aangepast aan de eisen van de reiziger.

    Dus vliegen is prettiger ?

    De luchtdruk in het toestel kan veel beter worden beheerst dan in traditionele vliegtuigen. Daardoor hebben reizigers na een lange vlucht veel minder een jetlag-gevoel. Ook zijn de plafonds veel hoger en de ramen liefst 60% groter. De ramen kunnen met de vingers als een zonnebril gedimd worden. Allemaal zakan die de vlucht meer ontspannen maken.

    Hoe groot is het toestel ?

    Er zijn twee versies. De 787-8 en 787-9 die respectievelijk 230 en 290 passagiers kunnen meenemen.

    Hoeveel Boeing 787´s vliegen er nu rond ?

    Twee jaar geleden is de Japanse maatschappij ANA als eerste met de toestellen gaan vliegen. Inmiddels zijn dat er een kleine vijftig. In Europa vliegt alleen het Poolse Lot met de toestellen.


    Waarom staan de toestellen nu aan de grond ?

    De afgelopen weken was sprake van een reeks incidenten. Met name rond de lithium-batterijen van het volledig elektrisch vanuit de cockpit aangestuurde vliegtuig. Nadat eerder Japan besloot de toestellen aan de grond te houden kon ook de Amerikaanse FAA uiteindelijk niets anders doen dan een vliegverbod afkondigen. Met name de incidenten met de lithium-batterijen worden nu zeer nauwkeurig onderzocht.

    Boeing kampte al eerder met tegenslagen ?

    De ontwikkeling van een nieuw vliegtuig liep al jaren vertraging op. Het eerste testtoestel was in 2007 al gereed, maar het duurde in combinatie met een reeks incidenten vervolgens liefst vijf jaar om deze echt luchtwaardig voor de commerciële luchtvaart te krijgen. Pas vorig jaar is echt een start gemaakt met het opvoeren van de produktie.

    Hoeveel toestellen zouden de komende jaren worden afgeleverd ?

    Boeing heeft nog bijna 800 bestellingen in haar orderboek staan. Voor een gigantisch bedrag van160 miljard euro. Nooit eerder werden zoveel toestellen van een nieuw type op voorhand besteld. Nu dreigen echter nieuwe vertragingen en mogelijk ook schadeclaims.

    Het vliegverbod betekent dus een enorme klap voor Boeing ?

    Ja, want veiligheid is essentieel voor het imago van vliegtuigbouwer, die liefst 175.000 werknemers in dienst heeft. Met name in thuisstad Seattle zijn honderdduizenden gezinnen afhankelijk van het concern,

    Zijn er ook Nederlandse Dreamliners ?

    Nee, nog niet. Air France KLM heeft er in 2011 totaal 25 besteld. Deze zouden rond 2015 worden afgeleverd, waarvan een tiental voor KLM. Ook ArkeFly zou rond die tijd met enkele Dreamliners gaan vliegen.


    Concurrent Airbus lacht in haar vuistje ?

    Hardop zullen ze dat natuurlijk nooit toegeven. Maar tussen Boeing en Airbus is al jaren sprake van een bikkelharde concurrentiestrijd. De tegenslag met de 787 is goed nieuws voor de nieuwe Airbus A350, eveneens een futuristisch nieuw vliegtuig dat over een paar jaar gelanceerd wordt en waar ook veel vraag naar is.

    RV DFT.nl 2013

    http://www.telegraaf.nl/dft/21226661/__Boeing_787__Droom_of_Nachtmerrie____.html

    do 17 jan 2013, 11:16


    Airbus: minder risico's in ontwerp A350


    TOULOUSE (AFN) - Het ontwerp voor de A350, het nieuwe toestel van Airbus voor lange afstanden dat naar verwachting medio 2013 voor het eerst zal vliegen, brengt ,,lagere risico's'' met zich mee dan dat van de 787 Dreamliner waar aartsrivaal Boeing zo veel problemen mee ondervindt. Dat heeft topman Fabrice Bregier van de Europese vliegtuigfabrikant donderdag gezegd.

      Hoewel ook de A350 voorzien zal zijn van technische snufjes die nu bij de Dreamliner onder vuur liggen, zijn de elektrische systemen van het toestel volgens Bregier ,,traditioneler''. Airbus heeft volgens hem geleerd van de problemen die het ondervond bij de productie van de A380, het grootste passagierstoestel ter wereld dat in 2007 zijn eerste commerciële vlucht maakte.

      http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21226732/__Airbus__minder_risico_s_in_ontwerp_A350__.html

      Geen opmerkingen:

      Een reactie posten