woensdag 27 maart 2024

Elektrische auto uit China kopen? Dit moet je vooraf weten

 

Elektrische auto uit China kopen? Dit moet je vooraf weten

Een elektrische auto van het Chinese merk BYD.© ANP

De aanvoer van een toenemend aantal elektrische auto's uit China, zorgt voor flink wat concurrentie op de Europese automarkt. De Chinese bolides zijn niet voor niets aantrekkelijk: ze voldoen volledig aan de kwaliteitseisen, maar zijn vooral ook een stuk betaalbaarder dan hun Europese tegenhangers. Dit moet je weten voor je besluit om er eentje aan te schaffen.

BYD, Seres, JAC, XPENG: het aantal Chinese auto's in Nederland neemt de afgelopen jaren gestaag toe. Zo waren het er in 2021 nog 4392 en een jaar later al ruim 7500. In 2023 telden we zelfs 14.319 Chinese auto's in ons land. Dat is ruim drie keer zo veel in drie jaar tijd. 

Goed gewaardeerd

De aantallen blijven niet onopgemerkt. "Wat we zien is dat het marktaandeel van Chinese auto's flink is toegenomen, vooral onder de elektrische auto's", zegt ook econoom Rico Luman van ING. "Zo is het merk BYD onlangs naar Europa gekomen en inmiddels 1,5 jaar actief in Nederland."

"Die auto's zijn mooi aan de prijs voor de consumenten die geen heel groot budget hebben. Ze worden goed gewaardeerd in de onderzoeken, dus het beantwoordt een vraag die mensen hebben. De middenklasse vindt de overstap naar elektrisch rijden te duur en dat zie je nu dus toch gebeuren."

Marktverstoring

Maar hoewel dit goed nieuws betekent voor de consument, is het nadelig voor de Europese automarkt. "Voor de autoindustrie in Europa is het een enorme bedreiging", stelt Luman. "Er is hevige concurrentie gaande bij de auto's met onder andere prijsverlagingen door Tesla. Europese auto's kunnen de prijzen nauwelijks bijbenen. De Europese commissie is aan het kijken of er geen marktverstoring plaatsvindt."

Het zou ertoe kunnen leiden dat de importtarieven omhooggaan voor de Chinese auto's en dat belooft op de lange termijn weinig goeds. "Het gevaar van het verhogen van importtarieven is dat de tarieven voor auto's naar China ook omhooggaan", gaat Luman verder. "Dan zit je in een spiraal met steeds hogere tarieven en dat is weer slecht voor de wereldeconomie."

'Nieuw merk is griezelig'

Toch was in 2023 maar 4 procent van het aantal auto's dat erbij kwam in Nederland van Chinese bodem. Het is dus een voorzichtige kennismaking, maar dat is goed te verklaren. "Een nieuw merk is altijd griezelig", zegt journalist Frank Jacobs van AutoWeek.

Consumenten zitten met veel vragen. "Hoe zit dat met onderhoud? Wat is ie over vijf jaar waard? En bij garantieproblemen, waar kun je dan terecht? Het gunstige voor de Chinese merken is dat er steeds meer wordt geleased. Dan zijn al die problemen verholpen."

Onderhoudscontracten

Wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van sommige auto's is dat ze in Nederland worden geïmporteerd door een gerenommeerd importbedrijf als Louwman, legt Jacobs verder uit. Dit is bijvoorbeeld het geval voor auto's van BYD. "Louwman doet ook andere merken en heeft de zaken goed op orde."

"Elk automerk is verplicht tot het leveren van onderdelen, tot tien jaar nadat de productie van de auto stopt. Ook gaan Chinese automerken onderhoudscontracten aan met garages, zodat je daar heen kan bij pech of als je onderhoud nodig hebt."

Chinese spionage

Chinese wagens komen wel onder het vergrootglas te liggen. Zo heeft de AIVD al meermaals gewaarschuwd voor Chinese spionage via apparatuur. "De angst is er wel dat veel data van de Europese consument bij China terechtkomt", zegt Luman van ING.

Zo wordt er opgeslagen wat, waar en wanneer je rijdt. Maar ook andere eigenschappen worden geregistreerd, zoals rijstijl en info over waar je bent. "Dat komt niet meteen in China terecht, maar helemaal zeker weet je het nooit", zegt Luman. "Maar niet iedereen is daar bang voor: er is een groep die zich daar niet door laat weerhouden."

Regels overtreden

Autoweek-journalist Jacobs beaamt de zorgen. "Andere mensen vinden China niet koosjer", zegt Jacobs. "Vanwege slechte arbeidsomstandigheden, spionage en om data die wordt vergaard. Maar data verzamelen doen de anderen ook." Hij is daarom niet ongerust. "China wil voeten aan de grond krijgen in de Europese markt. Als ze die regels overtreden vallen ze op een gegeven moment wel door de mand en kunnen ze het wel vergeten."

Al kunnen sommige consumenten beter wél extra voorzichtig zijn. "Als ik bij ASML werkte of politicus zou zijn, dan zou ik geen Chinese auto kopen. Maar bij een minder belangrijke baan, maakt dat natuurlijk veel minder uit", aldus Jacobs.

Elektrische auto uit China kopen? Dit moet je vooraf weten (msn.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten