Tesla produceerde 367.500 auto’s in 2019
Tesla’s productiecijfers van het vierde en daarmee laatste kwartaal van 2019 zijn bekend gemaakt. Het merk heeft zich flink uitgesloofd.
Het vierde kwartaal is goed geweest voor de productie van 104.891 nieuwe Tesla’s. Het merk wist uiteindelijk tussen oktober en december 112.000 auto's te leveren. De totale afleverteller voor 2019 komt daardoor op 367.500 voertuigen. Dat is een procentuele toename van 50 procent en ligt in lijn met Tesla’s eerdere verwachtingen. Het merk wilde in 2019 namelijk tussen de 360.000 en 400.000 nieuwe auto’s afleveren.
Vooral de Model 3 rolde massaal van de productieband. In het laatste kwartaal waren dat er namelijk 86.958, tegenover 17.933 Models X en S. Voor dit jaar ligt de verwachting nog een stuk hoger. De nieuwe Chinese Gigafactory in Shanghai is daar mede verantwoordelijk voor. Wekelijks moeten daar 3.000 nieuwe Tesla’s het levenslicht zien.
Met een kleine 31.000 Tesla’s voor ons land is Nederland een belangrijke markt voor het Amerikaanse merk geweest. Bijna een tiende van de Tesla's belandde vorig jaar in handen van een Nederlander. De Model 3 was dan ook Nederlands meest populaire auto.
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/tesla-produceerde-367500-autos-in-2019/ar-BBYAkbc?ocid=spartandhp
Autofabrikanten richten zich op middenklasse: goedkopere elektrische auto’s op komst
Het vierde kwartaal is goed geweest voor de productie van 104.891 nieuwe Tesla’s. Het merk wist uiteindelijk tussen oktober en december 112.000 auto's te leveren. De totale afleverteller voor 2019 komt daardoor op 367.500 voertuigen. Dat is een procentuele toename van 50 procent en ligt in lijn met Tesla’s eerdere verwachtingen. Het merk wilde in 2019 namelijk tussen de 360.000 en 400.000 nieuwe auto’s afleveren.
Vooral de Model 3 rolde massaal van de productieband. In het laatste kwartaal waren dat er namelijk 86.958, tegenover 17.933 Models X en S. Voor dit jaar ligt de verwachting nog een stuk hoger. De nieuwe Chinese Gigafactory in Shanghai is daar mede verantwoordelijk voor. Wekelijks moeten daar 3.000 nieuwe Tesla’s het levenslicht zien.
Met een kleine 31.000 Tesla’s voor ons land is Nederland een belangrijke markt voor het Amerikaanse merk geweest. Bijna een tiende van de Tesla's belandde vorig jaar in handen van een Nederlander. De Model 3 was dan ook Nederlands meest populaire auto.
Voor de meeste mensen is een Tesla te duur. Dat weten autofabrikanten ook. Ze doen daarom hard hun best om met een goedkoper alternatief te komen. In 2020 verschijnen dan ook de Opel e-corsa, een Peugeot e-208 en een nieuwe elektrische Golf, de Volkswagen ID.3 op de markt.
Die kosten nog altijd minstens 30.000 euro, maar dat is toch fors goedkoper dan de Tesla Model 3 waarvoor je zo’n 50.000 euro betaalt. Bovendien verdien je de hoge aanschafprijs deels terug legt Frank Jacobs van tijdschrift Autoweek uit. “Stroom is goedkoper dan benzine, je betaalt geen wegenbelasting, er zijn minder onderhoudskosten en de restwaarde zal over een jaar of 5 hoger zijn.” In tweedehands benzine- en dieselauto’s komt immers steeds minder interesse. De actieradius blijft kleiner dan die van benzine-auto’s, maar onder ideale omstandigheden rijden bovengenoemde modellen toch zo’n 400 kilometer.
Afgelopen jaar was ruim 10 procent van alle verkochte auto’s een elektrisch exemplaar. Daarmee verdubbelde in een jaar tijd het aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Er reden in november zo’n 84.000 elektrische wagens rond. Dat is nog altijd bescheiden op een totaal wagenpark van 8,5 miljoen auto’s. Bovendien is het gros van de automobilisten afhankelijk van de tweedehands markt en het zal nog een aantal jaar duren voor er op grote schaal elektrische auto’s worden doorverkocht.
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/autofabrikanten-richten-zich-op-middenklasse-goedkopere-elektrische-autos-op-komst/ar-BBYD9ff?ocid=spartandhp
Het vierde kwartaal is goed geweest voor de productie van 104.891 nieuwe Tesla’s. Het merk wist uiteindelijk tussen oktober en december 112.000 auto's te leveren. De totale afleverteller voor 2019 komt daardoor op 367.500 voertuigen. Dat is een procentuele toename van 50 procent en ligt in lijn met Tesla’s eerdere verwachtingen. Het merk wilde in 2019 namelijk tussen de 360.000 en 400.000 nieuwe auto’s afleveren.
Vooral de Model 3 rolde massaal van de productieband. In het laatste kwartaal waren dat er namelijk 86.958, tegenover 17.933 Models X en S. Voor dit jaar ligt de verwachting nog een stuk hoger. De nieuwe Chinese Gigafactory in Shanghai is daar mede verantwoordelijk voor. Wekelijks moeten daar 3.000 nieuwe Tesla’s het levenslicht zien.
Met een kleine 31.000 Tesla’s voor ons land is Nederland een belangrijke markt voor het Amerikaanse merk geweest. Bijna een tiende van de Tesla's belandde vorig jaar in handen van een Nederlander. De Model 3 was dan ook Nederlands meest populaire auto.
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuws/tesla-produceerde-367500-autos-in-2019/ar-BBYAkbc?ocid=spartandhp
Geen opmerkingen:
Een reactie posten