Grote Chinese automerken en accufabrikanten gaan samenwerken om solid-state-batterijen te ontwikkelen. De vastestof-batterij, die veiliger is en sneller op te laden, wordt gezien als de batterij van de toekomst. China hoopt zijn rol op de markt voor elektrische auto's hiermee verder te vergroten.
De grootste accuproducent ter wereld CATL en de grote autofabrikanten BYD en NIO nemen deel aan een nieuw samenwerkingsverband, onder leiding van de Chinese overheid. De alliantie richt zich op de productie van solid-state-accu’s, die rond 2030 massaal op gang zou moeten komen.
De nieuwe samenwerking tussen de Chinese bedrijven is opvallend. Het gaat om zes van de tien grootste batterijfabrikanten ter wereld, die ook elkaars concurrenten zijn. Zo spande CATL tegen meerdere van de bedrijven rechtszaken aan wegens vermeende patentinbreuken.
China wil nog grotere rol op EV-markt
De boodschap is duidelijk: met de nieuwe batterij-techniek wil China een nog grotere rol gaan spelen op de wereldwijde markt van elektrische auto’s. China is al de grootste leverancier van grondstoffen die nodig zijn voor de productie van batterijen.
De accu’s van CATL en BYD zitten nu ook al in veel elektrische auto's, waaronder in die van Tesla, Kia, Ford, Mercedes, Toyota en BMW.
Meer energie opslaan, sneller opladen
Solid-state accu's gebruiken een vast elektrolyt in plaats van een vloeibaar elektrolyt, de stof die de anode en de kathode met elkaar verbindt. Ze kunnen een grotere hoeveelheid energie opslaan en zijn sneller op te laden. Ook zijn vaste elektrolyten niet ontvlambaar, waar lithium-ion accu's nog steeds mee kampen.
Het vaste elektrolyt zorgt ook voor een langere levensduur. Bovendien zijn de solid-state-baterijen minder vatbaar voor lekken. Momenteel is het nog moeilijk en duur om solid-state accu's te ontwikkelen, maar veel grote partijen in de auto-industrie zien een toekomst in de technologie.
In 10 minuten opgeladen
Het Japanse Toyota bezit ruim 1300 patenten voor solid-state batterijen, terwijl Chinese bedrijven er samen minder dan 100 hebben. Toyota zei vanaf 2027 te komen met zijn eerste EV met een solid-state-accu. Die Toyota-EV moet een actieradius van duizend kilometer krijgen en in 10 minuten zijn op te laden. Maar de massaproductie zou ook pas na 2030 op gang komen.
Ook het Zuid-Koreaanse Hyundai werkt aan solid-state-accu's.
Lees meer nieuws over elektrisch rijden en mis niks met onze nieuwsbrief.
Chinese giganten gaan samen 'batterij van de toekomst' maken (msn.com)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten