zaterdag 30 juni 2012

Verre vakantie op eigen boot

za 30 jun 2012, 07:00

Jachttransport steeds belangrijker


Verre vakantie op eigen boot

Epco Ongering
AMSTERDAM - In het buitenland een boot huren is populair onder de Nederlandse watersporters. Toch zie je steeds meer mensen die er voor kiezen om op de eigen boot in verre vaargebieden te varen. Mensen die de tijd hebben gaan op eigen kiel, maar een groeiende groep kiest voor professioneel jachttransport. Met de boot op de vrachtauto of… op de boot.

    Geen 'te water lating', maar de Sensation wordt aan boord gehesen. Geen 'te water lating', maar de Sensation wordt aan boord gehesen.
    Goed ingepakt vertrekken de boten per vrachtwagen naar zonnige oorden. Goed ingepakt vertrekken de boten per vrachtwagen naar zonnige oorden.
    Wie een beetje thuis is in de wereld van professioneel jachttransport kent Van de Wetering uit Loosdrecht.
    Dat bedrijf heeft als motto: ‘Kan niet bestaat niet’, en het personeel draait de hand niet om voor het vervoer van een flatgebouwgroot megajacht over de weg of van een kostbare, maar kwetsbare klassieker in het ruim van een zeeschip.
    Willem Lamme verklaart de drukte in het bedrijf: „Inmiddels zien mensen in dat beleggen op de beurs niks oplevert. Wijs geworden besluiten ze om van het leven te genieten en dus kopen ze een boot, een veel betere belegging. En Wij helpen ze op weg.“
    De populairste bestemmingen zijn Scandinavië en natuurlijk de Middellandse Zee. En de prijs?
    Lamme: „Dat hangt van heel veel dingen af. Hoeveel boten passen er op een trailer, hoe breed, hoe hoog en door welke landen moet je heen? Een sportboot naar het Gardameer, dat kost tussen de 2.000 en 4.000 euro. Maar voor brede en hoge transporten heb je begeleiding nodig en dat kost goudgeld. In het ene land mag je dan alleen ‘s nachts rijden, in het volgende alleen overdag tussen bepaalde uren en in Zwitserland willen ze alles nameten. Maar dat is allemaal onze zorg, net als al het papierwerk. Daar heeft de klant geen last van. Die geeft de boot en de sleutel en krijgt deze op de gewenste plek, ook al is het aan de andere kant van de wereld, weer terug."

    Luxe
    In Monaco liggen de mooiste grote jachten en die worden regelmatig door professionals over zee naar andere plekken gebracht.
    Jan te Siepe is de oprichter en directeur van Star Class Jachttransport. Hij regelt alle soorten jachttransport, maar vooral die van luxe motorjachten.
    „Ons werk kun je overal doen waar je een telefoon en een kladblok hebt. En ik werk liever ergens waar de zon schijnt.”
    Te Siepe was ooit de jongste kapitein van Nederland en de eerste die jachttransport via de zee als bedrijfstak oppakte. Door de jarenlange ervaring kent te Siepe alle valkuilen van jachttransport.
    Hij adviseert zijn klanten over de beste haven en de meest gunstige vertrektijd. De transportmogelijkheden variëren van float in-float out, lift on-lift off of roll on-roll off in een container.
    Desgewenst regelt zijn bedrijf een professionele schipper om een deel van de route over water af te leggen. Meestal gaat het om vervoer één kant op.
    Te Siepe: „Een paar jaar terug moesten we het transport van een Azimut 86 regelen voor een Arabische prinses. Haar jacht moest van Italië naar Jeddah. Maar een jaar later was ze het daar alweer beu en wilde ze de boot weer de andere kant op. Dat vinden wij niet erg.”

    Tolwegen
    Wim Spinhoven van Transportpartners in Steenbergen schat dat er jaarlijks 3000 boten van zes tot negen meter lengte worden vervoerd.
    „Onze transporten gaan vaak van de USA naar Noord-Europa, maar er vertrekken ook veel boten van hier naar de Middellandse Zee. Voor de prijs maakt dat trouwens niet zo veel uit. De boten zijn vanuit de westkust van Amerika ongeveer twee weken onderweg en voor een boot van 7-8 meter kost dat ongeveer 2500 euro. Nu zie je weer dat veel boten door buitenlandse particulieren in Nederland worden gekocht en dan leveren wij ze af. Daarnaast doen we veel transport van buitenlandse werven naar Nederland. Wij zorgen voor de transportpapieren en de benodigde vergunningen, het laden en lossen en waar nodig ook een bok om de boot tijdens het transport op een vrachtboot op te plaatsen. Als je alles zelf wilt regelen, heb je daar een dagtaak aan. Denk alleen al aan het kranen van de boten, de verzekering en de invoerrechten. Die worden over de aankoopsom plus de vrachtkosten geheven. Als je nagaat wat het kost om een bootje van pakweg acht meter naar Spanje te laten transporteren, begrijp je wel dat veel mensen dat verkiezen boven een helse rit over de Franse tolwegen met een zwabberende trailer achter zich.”

    http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/12461645/__Verre_vakantie_op_eigen_boot__.html

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten