woensdag 27 oktober 2021

Waterstoftoestel gaat in 2024 tussen Rotterdam en Londen vliegen

'IN 2024 LIJNDIENST MET WATERSTOFVLIEGTUIG TUSSEN ROTTERDAM EN LONDEN'

Waterstofvliegtuig ZeroAvia
27 oktober 2021 - 11:34 | Door: 
onze redactie
 | Foto: RTHA

ROTTERDAM - De luchtvaartsector werkt aan een plan voor een emissievrije commerciële luchtvaartroute in 2024. Een 19-zits waterstofvliegtuig moet dan tussen Rotterdam en Londen gaan vliegen. ZeroAvia, Royal Schiphol Group, stichting RHIA en de Rotterdamse luchthaven hebben vandaag een samenwerkingsovereenkomst gesloten om dit te realiseren.

Het wordt mogelijk 's werelds eerste internationale commerciële lijndienst met een waterstoftoestel. ZeroAvia en de Schiphol Group zijn in vergevorderde gesprekken met luchtvaartmaatschappijen om een operator voor de geplande route te vinden. Ook gaan de twee partijen samenwerken om het tanken van waterstof te ontwikkelen en te integreren met luchthavenprocessen.

Nieuwe techniek van ZeroAvia
Het vliegtuig dat op de lijndienst ingezet wordt moet een waterstof-elektrische aandrijflijn krijgen (met waterstofbrandstofcellen om elektrische motoren aan te drijven). Dat is volgens ZeroAvia, een Brits-Amerikaanse ontwikkelaar van waterstofvliegtuigen, een haalbare manier om de luchtvaart op grote schaal duurzamer te maken. De enige uitstoot is waterdamp bij beheersbare temperaturen.

“Deze deal betekent dat je in slechts drie jaar tijd aan boord van een vlucht moet kunnen stappen en de reis van een uur tussen het VK en Nederland moet kunnen maken zonder je zorgen te hoeven maken over de impact op het klimaat”, zegt Sergey Kiselev, Head of Europe van ZeroAvia.

Ron Louwerse, CEO van Rotterdam the Hague Airport: "Het aan boord gaan bij een emissievrije vlucht van Rotterdam naar Londen is slechts het begin van duurzame luchtvaart en wordt mogelijk gemaakt door te pionieren en innovatie in de sector aan te jagen. Met Nederland als proeftuin van luchtvaart versterken we de concurrentie- en kennispositie en het vestigingsklimaat."

'In 2024 lijndienst met waterstofvliegtuig tussen Rotterdam en Londen' | Luchtvaartnieuws

Waterstoftoestel moet in 2024 tussen Rotterdam en Londen vliegen

Foto: ANP

Zonder CO2-uitstoot van Rotterdam naar Londen vliegen in een vliegtuig dat volledig op waterstof draait. Vanaf 2024 moet dat mogelijk zijn wat Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en vliegtuigbouwer ZeroAvia betreft. Als de ambitie wordt waargemaakt, zou het weleens de eerste commerciële luchtvaartverbinding ter wereld met een toestel op waterstof kunnen worden.

De luchthavens, het Brits-Amerikaanse ZeroAvia en de stichting Rotterdam The Hague Innovation Airport hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Het toestel op waterstof is momenteel in ontwikkeling. Het heeft 19 zitplaatsen en wordt aangedreven door propellers. Een kleiner prototype, met zes zitplaatsen, is al succesvol getest.

Voor de op te zetten waterstofroute wordt nog een luchtvaartmaatschappij gezocht. Gesprekken daarover zijn volgens de initiatiefnemers in een vergevorderd stadium.

Waterstof is een volkomen schone techniek. De vliegtuigen van ZeroAvia hebben een zogeheten brandstofcel die op waterstof draait en elektrische motoren aandrijft. Om waterstof te maken is water en elektriciteit nodig. Hoe duurzaam het is, hangt uiteindelijk af van de manier waarop die stroom wordt opgewekt.

Uit het vliegtuig zelf komt geen schadelijke uitstoot. Dat is een groot verschil met de vliegtuigen die nu het luchtruim domineren. Die vliegen op kerosine en daarbij komt veel CO2 vrij. Ook stoten vliegtuigen stikstofoxiden uit, die slecht zijn voor de luchtkwaliteit en de natuur.

ZeroAvia heeft plannen om de komende jaren steeds grotere waterstofvliegtuigen te bouwen, die ook steeds verder moeten komen.

Waterstoftoestel moet in 2024 tussen Rotterdam en Londen vliegen - Nieuws.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten