Dit zijn de 17 meest waardevolle merken ter wereld – het best scorende Nederlandse merk komt op plaats 49
Foto: Apple
Apple, Google en Amazon zijn volgens de jaarlijkse lijst “Best Global Brands” van merkadviesbureau Interbrand opnieuw de meest waardevolle merken ter wereld.
Voor de ranglijst zijn voor de twintigste keer de 100 meest waardevolle merken op een rij gezet. Hoewel techbedrijven de lijst domineren, groeien de retailsector en de luxemerken het hardst.
Wat Nederlandse merken betreft komen er twee voor in de top-100. Philips bezet plek 49 en Shell komt op plaats 97.
“Twintig jaar na onze eerste lijst zijn klanten nu veel beter geïnformeerd en veeleisender dan ooit. Dat komt door een combinatie van de enorme keuzemogelijkheden, de verminderde merkentrouw en schuivende referentiekaders waarin mensen alles onmiddellijk willen hebben”, zegt CEO Charles Trevail in een persbericht.
Er zijn nog maar 31 merken uit de eerste lijst uit 2000 over, waaronder Disney, Nike en Gucci. En alleen Coca-Cola en Microsoft hebben hun top 10-positie kunnen behouden.
Hier een nadere blik op de 17 meest waardevolle merken van dit moment:
Nike is een toonaangevend Amerikaans atletiek- en sportkledingmerk dat schoenen, sportkleding en andere sportartikelen verkoopt.
Cisco is een Amerikaans techbedrijf dat telecommunicatieapparatuur, netwerksoftware en andere diensten levert aan grote bedrijven.
Facebook is een sociaal netwerk platform met meer dan twee miljard actieve gebruikers.
Intel is een vanuit Silicon Valley opererend techbedrijf dat uiteenlopende elektronische producten en diensten verkoopt.
IBM is een Amerikaans computerhardwarebedrijf dat in meer dan 170 landen actief is.
BMW is een Duitse autoproducent die is gespecialiseerd in luxe auto’s en motorfietsen.
Disney is een in de Amerikaanse staat Californië gevestigd multimedia- en entertainmentbedrijf.
Het Amerikaanse McDonald’s is een van de grootste fastfoodbedrijven ter wereld.
Mercedes-Benz is een autoproducent uit Duitsland.
Toyota is een Japanse automaker.
Samsung is een gigantisch Zuid-Koreaans electronicaconcern.
The Coca-Cola Company is een frisdrankproducent die al in 1886 is opgericht in de VS.
Het Amerikaanse Microsoft ontwikkelt en produceert computersoftware en elektronica.
Het Amerikaanse Amazon is het grootste e-commercebedrijf ter wereld.
Google is een Amerikaanse internetdienstverlener met de meest gebruikte zoekmachine ter wereld en uiteenlopende elektronicaproducten.
Het Amerikaanse techbedrijf Apple ontwerpt en verkoopt de meest populaire telefoons en computers ter wereld en nog heel wat andere elektronicaproducten.
Voor de ranglijst zijn voor de twintigste keer de 100 meest waardevolle merken op een rij gezet. Hoewel techbedrijven de lijst domineren, groeien de retailsector en de luxemerken het hardst.
“Twintig jaar na onze eerste lijst zijn klanten nu veel beter geïnformeerd en veeleisender dan ooit. Dat komt door een combinatie van de enorme keuzemogelijkheden, de verminderde merkentrouw en schuivende referentiekaders waarin mensen alles onmiddellijk willen hebben”, zegt CEO Charles Trevail in een persbericht.
17. Louis Vuitton
Louis Vuitton is een luxueus Frans modehuis dat al in 1854 is opgericht.
16. Nike
Nike is een toonaangevend Amerikaans atletiek- en sportkledingmerk dat schoenen, sportkleding en andere sportartikelen verkoopt.
15. Cisco
Cisco is een Amerikaans techbedrijf dat telecommunicatieapparatuur, netwerksoftware en andere diensten levert aan grote bedrijven.
14. Facebook
Facebook is een sociaal netwerk platform met meer dan twee miljard actieve gebruikers.
13. Intel
Intel is een vanuit Silicon Valley opererend techbedrijf dat uiteenlopende elektronische producten en diensten verkoopt.
12. IBM
IBM is een Amerikaans computerhardwarebedrijf dat in meer dan 170 landen actief is.
11. BMW
BMW is een Duitse autoproducent die is gespecialiseerd in luxe auto’s en motorfietsen.
10. Disney
Disney is een in de Amerikaanse staat Californië gevestigd multimedia- en entertainmentbedrijf.
9. McDonald’s
Het Amerikaanse McDonald’s is een van de grootste fastfoodbedrijven ter wereld.
8. Mercedes-Benz
Mercedes-Benz is een autoproducent uit Duitsland.
7. Toyota
Toyota is een Japanse automaker.
6. Samsung
Samsung is een gigantisch Zuid-Koreaans electronicaconcern.
5. Coca-Cola
The Coca-Cola Company is een frisdrankproducent die al in 1886 is opgericht in de VS.
4. Microsoft
Het Amerikaanse Microsoft ontwikkelt en produceert computersoftware en elektronica.
3. Amazon
Het Amerikaanse Amazon is het grootste e-commercebedrijf ter wereld.
2. Google
Google is een Amerikaanse internetdienstverlener met de meest gebruikte zoekmachine ter wereld en uiteenlopende elektronicaproducten.
1. Apple
Het Amerikaanse techbedrijf Apple ontwerpt en verkoopt de meest populaire telefoons en computers ter wereld en nog heel wat andere elektronicaproducten.
Lees hier meer over sterke en zwakke merken:
- Deze 16 merken zitten in de gevarenzone: Blokker, maar ook Shell
- Apple is niet langer alleen het iPhone-bedrijf, maar verdient ook goed aan diensten, de Watch en AirPods
- Dit boek uit 1970 moet je lezen, als je wil begrijpen waarom klassieke merken overrompeld worden door ‘digitaal darwinisme’
https://www.businessinsider.nl/merken-meest-waardevol-wereld-philips/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten