vrijdag 19 augustus 2022

Unieke prestatie van Femke Bol op EK: ook goud op 400 meter horden

 

Unieke prestatie van Femke Bol op EK: ook goud op 400 meter horden

40 minuten geledenAangepast: 6 seconden geleden
Beeld © ANP

Femke Bol heeft goud gewonnen op de 400 meter horden op het EK. Daarmee slaat ze een unieke dubbelslag nadat ze twee dagen geleden al de 400 meter sprint won. De laatste keer dat een atleet deze dubbel pakte was meer dan honderd jaar geleden.

Ze was met een tijd van 52,67 veel sneller dan de concurrentie. Het gat met de nummer twee was bijna twee seconden.

De 22-jarige Bol was naar München gekomen voor niets minder dan deze twee gouden plakken. Slechts een keer eerder, bij de Olympische Spelen in 1904, won een atleet goud op deze twee onderdelen.  

Torenhoog favoriet

Zeker bij de 400 meter horden gold ze als de torenhoge topfavoriet, maar woensdag liet ze op de 400 meter sprint de concurrentie ook al mijlenver achter zich. 

Miniatuurvoorbeeld
 
Lees ook:

Beste vriendin Femke Bol was tot haar 14de sneller: 'Ineens liep ze voor me'

"Ik ben geen machine, maar daar lijkt het dit toernooi wel op", zei ze direct na haar race bij de NOS. "Er is toch wel ongeloof dat ik dit gedaan heb. Ik kon de focus blijven houden ondanks de druk die er was. Iedereen verwachtte dat ik het wel even zou doen, maar het zijn twee compleet andere nummers. Alleen het verzuren van je benen is hetzelfde."

'Tien horden in de weg'

Bol veroverde vorige maand zilver op de 400 meter horden bij de WK in Eugene. Vorig jaar won ze brons op de Olympische Spelen. Ze is met een tijd van 52,03 houdster van het Europees record. "Er kan altijd wat misgaan, want er staan tien horden in de weg. Bovendien raakte ik vermoeider door al die races hiervoor."

RTL Nieuws

Geen opmerkingen:

Een reactie posten