Supersonisch vliegen met Boom Overture in 2029 | Opvolger van Concorde
Vliegtuigontwikkelaar Boom ontvangt de eerste grote order voor de opvolger van de Concorde, de Boom Supersonic Overture. United Airlines is de eerste maatschappij die een order heeft geplaatst van 15 Overture toestellen met de optie om er in totaal 35 af te nemen. In 2022 begint de productie, in 2025 zal de eerste testvlucht worden uitgevoerd en in 2029 zullen de eerste passagiers plaats kunnen nemen in het vliegtuig.
Inhoudsopgave
Orders van de Overture
Hoeveel geld er met de order is gemoeid is niet bekendgemaakt, maar een enkele Overture gaat rond de 200 miljoen dollar kosten (165 miljoen euro).
Boom zegt inclusief de bestelling van United nu 70 orders en opties te hebben voor hun supersonische vliegtuig de Overture. Ook zegt het geld te krijgen van de Amerikaanse overheid voor een studie die moet uitwijzen of het toestel ook een geschikte vervanger zou zijn voor Air Force One, het vliegtuig van de Amerikaanse president.
In 3,5 uur van Londen naar New York
Degenen die wel een goed gevulde portomonnee hebben, kunnen een hoop tijd besparen in de toekomst. Boom supersonic wilt met hun razendsnelle Overture vliegtuigen de wereld opnieuw verbinden. Wat dacht je van een vlucht van Parijs naar Montreal in Canada in slechts 3 uur en 45 minuten? Of van Londen naar New York in 3,5 uur? Dat is een halvering van de huidige reistijd met een conventioneel vliegtuig. En dat is pas het begin. United Airlines is van plan om supersonisch vliegen mogelijk te maken op elk continent ter wereld. Het gelooft dat de zakenwereld vol zal inzetten op dergelijke snelle verbindingen.
United hoopt de tickets voor de maximaal 88 stoelen aan boord goedkoper aan te kunnen bieden dan de Concorde destijds was; ongeveer de prijs van een businessclassticket. Vliegen met dit supersonische vliegtuig zal dus niet voor iedereen mogelijk zijn.
Specificaties van de Overture
- Passagiers capaciteit: 65 tot 88 personen
- Vlieghoogte: 18 tot 20 kilometer
- Koolstof (Co2) uitstoot: 0 (netto uitstoot door het gebruik van bio-brandstoffen en compensaties)
- Lengte: 62,4 meter
- Snelheid: MACH 1.7 (2.082 kilometer per uur)
- Bereik: 7.866 kilometer
Interieur van de Overture
Omdat het vliegtuig slank moet blijven om de hoge snelheden te behalen is de indeling in het vliegtuig verdeeld over twee rijden van één enkele stoel. hieronder enkele afbeeldingen van het interieur van de Overture.
Het snelste en meest duurzame supersonische vliegtuig
In een wereld waarin we steeds vaker bezig zijn met het milieu en klimaat, zal je misschien denken dat dit vliegtuig nóg vervuilender is dan een conventioneel vliegtuig. Toch beloofd Boom Supersonic dat hun Overture netto 0,0 Co2 uitstoot gaat hebben. Dit willen ze bereiken door op 100% biobrandstoffen te gaan vliegen welke exponentieel minder Co2 en andere gevaarlijke broeikasgassen uitstoot. Het restant van de uitstoot wordt gecompenseerd door bijvoorbeeld het planten van bomen.
Het is de bedoeling dat de extra kosten die dit met zich meebrengt al in de kostprijs van het vliegtuig en de vliegtickets wordt verwerkt. Er zal dus geen optie zijn, iedereen die een vlucht boekt zal dit Co2 neutraal doen.
Lees ook: Skyscanner | Hoe je (veel) geld kunt besparen op vluchten
In de video hieronder spreekt Boom oprichter Blake Scholl samen met vicepresident van Overture Development over de snelheid, veiligheid en duurzaamheid van het vliegtuig.
Supersonisch vliegen met Boom Overture in 2029 | Opvolger Concorde (wereldreizigers.nl)
Motoren van Rolls-Royce’s Civil Aerospace-divisie
De motoren in het supersonische vliegtuig zullen worden gebouwd door de Rolls-Royce’s Civil Aerospace-divisie. In de video hieronder spreekt de Strategy Director van Rolls-Royce over de duurzame voortstuwing van het bedrijf.
Woensdag 17 augustus 2022
Sneller dan het geluid richting New York vliegen. Als het aan luchtvaartmaatschappij United Airlines ligt, wordt dat weer mogelijk. Het bedrijf heeft een deal gesloten met Boom Supersonic voor de levering van vijftien vliegtuigen die zo'n 2.000 kilometer per uur kunnen vliegen. Liefhebbers moeten wel geduld hebben. De eerste vlucht met passagiers staat gepland voor 2029.
Supersonisch vliegen was in het verleden ook al mogelijk, met de Concorde. Dat vliegtuig is echter zo'n twintig jaar geleden van de markt gehaald, onder meer na een crash in de buurt van Parijs in 2000.
United ziet er nu toch weer brood in. De luchtvaartmaatschappij heeft vijftien vliegtuigen van Boom gekocht en een optie genomen op nog eens 35 toestellen. De vliegtuigen zijn nog in ontwikkeling, maar de producent hoopt dat het nog dit jaar met een eerste prototype de lucht in kan.
De eerste testvluchten met het definitieve model staan voor 2025 of 2026 gepland. In 2029 moet de eerste commerciële vlucht, met passagiers, plaatsvinden. Er kunnen tussen de 65 en 88 passagiers aan boord en in het begin kost een ticket ongeveer net zoveel als een businessclass ticket op een reguliere vlucht.
Het toestel moet straks in staat zijn om te vliegen met 1,7 keer de snelheid van het geluid. Dat komt neer op grofweg 2.000 kilometer per uur. Dit moet de reistijd halveren. Zo kun je met het vliegtuig in 3,5 uur vliegen van Londen naar Newark (bij New York). Een vlucht tussen Tokio en San Francisco zou nog maar zes uur zijn.
Niet alleen is het Boom-toestel razendsnel, het moet ook duurzaam worden. Het plan is om het vliegtuig te laten vliegen op brandstof die volledig van hernieuwbare bronnen is gemaakt. United Airlines helpt bij de productie van deze schone brandstof.
De deal komt twee weken nadat een andere producent van ultrasnelle vliegtuigen, Aerion, juist besloot om te stoppen. Het bedrijf kwam geld tekort, hoewel het de steun had van onder andere vliegtuigbouwer Boeing. Aerion richtte zich vooral op de zakelijke markt, maar heeft dus recent een punt achter deze inspanningen gezet.