dinsdag 30 september 2014

Bewierookte Markthal opent deuren in Rotterdam

di 30 sep 2014, 19:23
|
lees voor

Bewierookte Markthal opent deuren

ROTTERDAM - De inmiddels internationaal bewierookte versmarkthal in Rotterdam wordt woensdagmiddag door koningin Máxima geopend. De hal is geïnspireerd op versmarkten zoals in Barcelona en Stockholm. Het unieke aan deze hal is de combinatie van het marktleven en het wonen daarboven. Het nieuwe icoon van Rotterdam moet jaarlijks tussen de 4,5 en 7 miljoen bezoekers trekken.
    Foto: DijkstraBewierookte Markthal opent deuren
    De gemeente Rotterdam redde het plan destijds met allerlei kunstgrepen omdat de crisis net een krater in de bouwwereld had geslagen. De directeuren van ontwikkelaar Provast waren daar maar wat blij mee, want zo konden ze toch doorgaan met het project van architect Winy Maas. Vooral de positieve aandacht vanuit binnen- en buitenland voor de idee, de architectuur en het kunstwerk in de hal heeft er aan bijgedragen dat steeds meer werd verhuurd en verkocht.
    De woningen zijn gesitueerd in een boog boven de hal. Van de bijna 100 kramen, versunits genoemd, is 85 procent verhuurd. Van alle 102 huurwoningen is er niet één meer beschikbaar en van de 126 koopappartementen is 60 procent verkocht. De hal is zeven dagen per week open. Het publiek moet komen uit een groter gebied dan Rotterdam-Rijnmond. Daarom is ook rekening gehouden met het aanbod in de hal. „Het moet voor iemand die een half uur in de auto zit aantrekkelijk zijn om er heen te rijden”, zegt directeur Hans Schröder van Provast.
    Maar zit de gewone Rotterdammer te wachten op die duurdere groenten en delicatessen? Volgens Schröder is er een mix gemaakt van goedkope producten en kwalitatief duurdere waren. Daarmee moet de Markthal toekomstbestendig zijn. Inmiddels praat Provast ook in Amsterdam en Den Haag over de bouw van een Markthal. Hij belooft geen kopie van de Rotterdamse versie. „Maar deze is als concept wel een blauwdruk voor andere plekken.”
    De bouw kostte 175 miljoen euro. De duurste woning van ruim 300 vierkante meter, bracht 1,7 miljoen euro op.

    Gerelateerde artikelen
    19-05: 

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/23143888/__Bewierookte_Markthal_opent_deuren__.html

    ma 19 mei 2014, 15:37

    Markthal Rotterdam krijgt 'grootste kunstwerk'

    ROTTERDAM - De kunstenaar Arno Coenen heeft maandag de laatste hand gelegd aan zijn kunstwerk dat het hele plafond beslaat van de Markthal die 1 oktober in Rotterdam wordt geopend. „Vandaag zijn de laatste puntjes op de i gezet”, zei een woordvoerster van de Markthal.
      Foto: ANP
      Als de bezoeker omhoogkijkt, ziet hij overal fris gekleurde groenten en fruit aan het 30 meter hoge plafond. Volgens Coenen is zijn werk Horn of Plenty (hoorn des overvloeds) met een oppervlakte van 11.000 vierkante meter het grootste kunstwerk ter wereld. Het bestaat uit 4000 tegels die aan het plafond zijn bevestigd. Het plan is om ook videoprojecties te laten zien.

      Gerelateerde artikelen
      05-02: 

      http://www.telegraaf.nl/uitwinkelen/winkelcentrum/22641717/__Kunst_in_de_Markthal__.html

       
       
      Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
      De nieuwe Markthal De nieuwe MarkthalFoto: Fred Libochant

      wo 05 feb 2014, 09:46

      Kunstenaar maakt 3D-afbeelding in nieuwe Markthal

      De Sixtijnse Kapel van Rotterdam

      Marieke van Essen
      ROTTERDAM - Kunstkenners uit de hele wereld volgen elke stap van zijn grootste project ooit: de overdekte Markthal in hartje Rotterdam. Kunstenaar Arno Coenen (41), geboren in het Overijsselse Olst, maakte voor de binnenkant van het imposante gebouw aan de Blaak een nog nooit eerder vertoonde fotografische 3D-afbeelding, die te vergelijken is met de afmeting van twee voetbalvelden. „Het wordt al de Rotterdamse Sixtijnse Kapel genoemd”, zegt hij.
        Arno Coenen Arno CoenenFoto: Fred Libochant
        Voor de gigantische opdracht nodigden de projectontwikkelaar en architect negen bekende kunstenaars uit binnen- en buitenland uit. Arno Coenen en zijn team medewerkers bleken na afloop het beste idee en verhaal te hebben: een moderne variant op de stillevens van oude meesters uit de Nederlandse schilderskunst.
        „In de Markthal gaat straks een scala aan etenswaren over de toonbank. Van verse vis tot warm brood en van mals vlees tot groente die net uit de grond komen. Van deze producten hebben wij met behulp van de computer een realistisch beeld neergezet. Groente, fruit en bloemen lijken gefotografeerd, maar zijn stuk voor stuk heel gedetailleerd en inclusief oneffenheden en lichteffecten met de computer opgebouwd”, aldus Coenen, die gebruik maakte van de nieuwste software van Pixar Animation Studio’s, het bedrijf achter succesvolle animatiefilms als Finding Nemo en Cars.
        Vanwege de enorme afmeting – de binnengevel van de Markthal is 11.000 m² – is het 37.500 megapixels tellende kunstwerk ’opgeknipt’ in vierduizend panelen van elk 1,5 bij 1,5 meter. „De kwaliteit van het beeld moet haarscherp zijn en de beelden moeten vloeiend in elkaar overlopen.”

        Oh’s en ah’s

        Dat dit meer dan gelukt is, blijkt uit de vele reacties van geïnteresseerden die de bouwplaats inmiddels hebben bezocht. Hoewel het kunstwerk nog maar voor de helft klaar is, zijn tijdens rondleidingen de ’oh’s’ en ’ah’s’ niet van de lucht. Bezoekers staan regelmatig met open mond te kijken naar de Rotterdamse ’hoorn des overvloeds’ met z’n immense trossen druiven, fraaie magnolia’s en in de wind wuivend graan. En dan die verwondering over de nabijgelegen Laurenskerk, die het bombardement overleefde en die Coenen speciaal voor de ras-Rotterdammer in zijn kunstwerk verwerkte.
        „Het is niet voor niets dat mensen een parallel trekken met de Sixtijnse Kapel van Michelangelo”, zegt hij. „Behalve dat Michelangelo het met de huidige technieken misschien ook op deze manier had gedaan, past het ook in de terugkeer van de renaissance waar we middenin zitten. Er is weer plaats voor creatieve ideeën en duurzaamheid.”
        Het kweken van oesterzwammen in het voormalige zwembad Tropicana is daar volgens hem een goed voorbeeld van. „De Markthal past ook in dat plaatje en ik kan dan ook niet wachten tot het af is. En als het dan eenmaal zover is, dan hoop ik dat het mensen zo fascineert dat ze bereid zijn er een ommetje voor te maken. En dan zullen ze zien dat het zelfs in de avonduren, als de zon in de nok van het gebouw verandert in de maan, de moeite waard is.”

        http://www.telegraaf.nl/reportage/22270047/__Sixtijnse_Kapel_van_Rotterdam__.html

        Geen opmerkingen:

        Een reactie posten