dinsdag 2 december 2025

Hoe meer je rijdt, hoe beter voor het milieu: Mazda komt met déze briljante vinding

 Hoe meer je rijdt, hoe beter voor het milieu: Mazda komt met déze briljante vinding

Hoe meer je rijdt, hoe beter voor het milieu: Mazda komt met déze briljante vinding

Rijden om de wereld te redden

Mazda staat al jaren bekend als de 'eigenwijze' jongen van de klas. Waar anderen massaal downsizen, zweert Mazda bij grote motoren zonder turbo. En nu de wereld overstapt op elektrisch, komt het merk uit Hiroshima met een compleet ander idee: een auto die CO2 opeet terwijl je rijdt.

Het concept heet 'Mazda Mobile Carbon Capture' en debuteert in de futuristische Vision X-Coupé conceptcar. Het principe is geniaal in zijn eenvoud: hoe meer kilometers je maakt, hoe beter het is voor de luchtkwaliteit. De auto wordt zo een 'Negative Emission Vehicle'. De Japanners beloven zelfs dat de auto meer CO2 uit de lucht haalt dan hij zelf uitstoot.

MAZDA VISION X-COUPE (EXTERIOR)

Hoe werkt het?

Onder de motorkap van de Vision X-Coupé ligt een technisch wonder: een plug-in hybride systeem met een rotatiemotor (Wankelmotor) en maar liefst 510 pk. Tot zover 'normaal'. De echte magie zit in het uitlaatsysteem.

Daar bevindt zich een complex stelsel van buizen en twee filters met speciaal keramisch materiaal (zeoliet). Terwijl je rijdt, vangen deze filters CO2 uit de uitlaatgassen en de buitenlucht op.

Zodra een filter vol is, wordt het verwarmd en komt de CO2 vrij, waarna het wordt opgeslagen in een speciale tank in de auto. In theorie kan het systeem zo'n 20 procent van de CO2 afvangen.

Combineer dat met Mazda's eigen biobrandstof uit algen (die al 90% CO2-neutraal is) en je komt netto op een negatieve uitstoot uit. Je maakt de lucht dus letterlijk schoner.

De praktische hobbels

Het klinkt fantastisch, maar er zijn nog wel wat 'maar's'. Wat doe je met die volle tank CO2? De bedoeling is dat je deze 'inlevert' bij een tankstation, waar het gas wordt hergebruikt voor bijvoorbeeld kassen (planten zijn er dol op) of de productie van nieuwe synthetische brandstoffen.

Dit vereist echter een gigantische infrastructuur die er nog niet is. Daarnaast moet de techniek op grote schaal worden toegepast om echt effect te hebben. "Het is nog in een zeer vroege fase", geeft topingenieur Toshihide Yamamoto eerlijk toe. "Dit kunnen we niet alleen, hier moet de hele industrie samenwerken."

MAZDA VISION X-COUPE (INTERIOR)

Algen als brandstof

Naast de CO2-vanger zet Mazda ook vol in op brandstof uit microalgen. Japan heeft kilometers kustlijn en veel zon, ideale omstandigheden voor algenkweek.

Deze algen kunnen worden geperst tot olie, waar weer benzine van gemaakt wordt. De opbrengst is nu nog laag (11.000 liter water levert na twee weken slechts 1 liter brandstof op), maar het potentieel is enorm.

Of we over tien jaar daadwerkelijk CO2 gaan 'tanken' in plaats van uitstoten, is nog de vraag. Maar dat Mazda weigert om de verbrandingsmotor zomaar af te schrijven en blijft zoeken naar innovatieve oplossingen, is iets waar elke autoliefhebber blij van wordt.

Hoe meer je rijdt, hoe beter voor het milieu: Mazda komt met déze briljante vinding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten