AMSTERDAM - Met enige vertraging heeft Tesla eindelijk de Model X in zijn programma opgenomen. Het is de eerste volledig elektrische SUV van het merk én in de wereld. De auto is in de Verenigde Staten per direct leverbaar. In Europa komt de SUV met opvallende stylingdetails en gadgets pas in 2016 uit. De productie zal ook in Nederland plaats vinden.
De Model X is de grote broer van de Model S. De X in de naamgeving staat voor 'cross' en die aanduiding is weer afgeleid van cross-over. De auto moet niet gezien worden als opgehoogde Model S, ondanks dat de X het nadrukkelijke coupé-silhouet van de S overeenkomt. De Model X is fors hoger. Het is een zevenzitter, waarbij de inzittenden verdeeld worden over drie zitrijen. Alle personen beschikken over een eigen stoel, op de tweede zitrij is dus geen bank gemonteerd.
Vleugeldeuren
Om toegang tot het interieur te krijgen heeft de Model X vier portieren, waarvan de achterportieren van een hoogst opmerkelijke constructie zijn. De deuren scharnieren in het dak, waardoor de kloeke portieren omhoog zwaaien. Het mechanisme zorgt ervoor dat met geopende portieren, de Model X dertig hele centimeters hoger is dan met gesloten deuren. Belangrijk om te weten wanneer in een parkeergarage wordt in- of uitgestapt. Echter, Tesla claimt dat het sensoren heeft gemonteerd die ervoor zorgen dat het openen en sluiten veilig gebeurd, zonder iets of iemand te raken. De deuren van de Model X gaan vol-automatisch open of dicht. De fabrikant vroeg zich af waarom iemand een deur moet aanraken wanneer hij of zij in- of uit wil stappen.
Software-update
Het interieur heeft net als de vijfdeurs Model X een dashboard met een groot touchscreen. Via het 17 inch grote display bedien je nagenoeg alle zaken, van ventilatie tot audio tot de voertuiginformatie. De Model X staat overigens continu in contact met het servicecenter, zodat de SUV automatisch een software-update kan ondergaan zonder dat daarvoor met de auto naar de dealer moet worden gegaan.
Ludicrous-modus
De Model X beschikt over de elektrische aandrijflijn van de Model S, al heeft de 'X' standaard de dual-motorvariant. Dat maakt hem vierwielaangedreven. Volgens Tesla moet de SUV in 3,2 tellen van stilstand naar 96 km/h (60 mph) accelereren. Daarvoor dient dan wel de
Ludicrous-modus te worden ingeschakeld. Standaard legt de wagen de sprint in 3,8 seconden af...
Tilburg
De Model X komt in 2016 op de Nederlandse markt, bijna vier jaar nadat Tesla het eerste prototype onthulde. Voor Europa zal Tesla de auto
in Tilburg assembleren, waar recent een tweede fabriek is geopend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten