Chinese Tesla-concurrent Xpeng onthult de voor Europa bestemde G9 SUV die binnen 5 minuten 200 kilometer oplaadt
Foto: Xpeng
- De Chinese startup Xpeng heeft zijn nieuwste model onthuld: de G9 SUV.
- Het is de eerste auto die Xpeng specifiek ontwikkelde om internationaal te verkopen.
- Het model gaat concurreren met de Tesla Model Y in Europa.
- Lees ook: Bekijk de P5: de nieuwe elektrische auto van het Chinese Xpeng en een mogelijke Tesla-killer
Xpeng, een Chinese startup die elektrische auto’s bouwt, concurreert al met Tesla op zijn thuismarkt, toevallig ook een van Tesla’s belangrijkste markten. Nu wil Xpeng Europa veroveren. Om die verovering een kracht bij te zetten onthulde het onlangs een nieuwe SUV.
Het gaat hier om de nieuwe G9 SUV, de allereerste Xpeng die speciaal ontworpen is om ook buiten China verkocht te worden. Maar dat weerhield de Chinese autofabrikant niet om al eerder voet op de Europese markt te zetten met de voor China ontworpen P7. Deze auto is sinds kort te koop in Noorwegen en moet snel in landen als Nederland en Denemarken verkrijgbaar zijn. Wanneer precies, is echter nog niet duidelijk.
De G9 krijgt de kenmerkende lichtstrip van Xpeng over de neus, die het bedrijf een “robotgezicht” noemt. Het is een opvallende SUV die beslist high-end oogt, althans op basis van de paar foto’s die Xpeng tot nu toe deelde. Het bedrijf onthulde nog geen beeld van het interieur. Wel kunnen we gokken dat deze erg veel gaat lijken op die van de P7, waardoor een groot scherm op het dashboard vrijwel zeker is.
Hoge laadsnelheden mogelijk
Xpeng gaf nog geen details vrij over het vermogen en de actieradius. Wel zegt het bedrijf dat de SUV overweg kan met 800 volt. Dat betekent dat hoge laadsnelheden mogelijk zijn. Iets wat zich volgens Xpeng vertaalt in 200 kilometer bereik laden in vijf minuten. Helaas zijn dit soort laadsnelheden nog niet haalbaar op de gangbare laadpalen (die gaan tot maximaal 350 kW). Daarom is Xpeng van plan om eigen laadpalen met laadsnelheden tot 480 kW op de markt te brengen.
De G9 wordt geleverd met Xpilot 4.0, de geavanceerdste rij-assistentietechnologie van het bedrijf, die zich kan meten met Tesla Autopilot. Daartoe is de G9 uitgerust met lidar-sensoren, die lasers gebruiken om een 3D-kaart van de omgeving van het voertuig te genereren. Lidar wordt algemeen beschouwd als noodzakelijk voor volledige autonomie, maar de technologie wordt vooralsnog voornamelijk gebruikt in autonome prototypes en niet in consumentenvoertuigen.
De G9 zal vanaf eind 2022 in China te koop zijn, meldden verschillende verkooppunten. In Europa zal hij concurreren met Tesla’s Model Y en Model 3, waarvan de laatste een van de bestverkochte elektrische auto’s van het continent is geworden.
LEES OOK: Chinese elektrische voertuigmaker Xpeng wil vliegende auto’s in massaproductie nemen in 2024 – een exemplaar kost minder dan €135.000
Chinese elektrische voertuigmaker Xpeng wil vliegende auto’s in massaproductie nemen in 2024 – een exemplaar kost minder dan €135.000
Foto: Long Wei/VCG/Getty Images
- De Chinese fabrikant van elektrische voertuigen Xpeng is van plan om tegen 2024 een vliegende auto in massaproductie te nemen, de X2.
- HT Aero, een dochteronderneming van Xpeng, ontwikkelt het voertuig.
- Het bedrijf mikt op een prijs voor de X2 van minder dan 1 miljoen Chinese yuan (135.000 euro).
Xpeng, een Chinese startup voor elektrische voertuigen, introduceerde dit weekend een vliegende auto. Deze wil het bedrijf naar eigen zeggen tegen 2024 in massaproductie nemen.
Dochteronderneming HT Aero ontwikkelt de Xpeng X2. Deze startup haalde vorige week meer dan 500 miljoen dollar op in zijn laatste financieringsronde.
De vliegende auto is bedoeld voor vliegen op relatief lage hoogtes. Hij heeft een stuurwiel voor rijden op de weg en een enkele hendel voor de vliegmodi, aldus TechCrunch.
Volgens een bericht op de website van Xpeng beschikt de X2 over rotoren die kunnen worden weggevouwen wanneer de auto op de weg rijdt. De vliegende auto biedt plaats aan twee personen. Xpeng prijst de X2 vooral aan voor gebruik in stedelijke omgevingen. Het geeft als voorbeeld een reis van luchthaven naar kantoor. Veel verder zal het niet worden, want het voertuig heeft een maximale vliegtijd van 35 minuten.
De aan de Nasdaq genoteerde elektrische voertuigenmaker is van plan om de auto te verkopen tegen een prijs onder de 1 miljoen Chinese yuan (135.000 euro), volgens Techcrunch.
De vliegende auto’s, ook wel bekend als luchttaxi’s, zijn nog niet commercieel beschikbaar. Dat kan iets te maken hebben met de verwachte kosten van de voertuigen. Kredietmakelaar Pentagon Motor Group berekende in een onderzoek dat het in juli publiceerde dat de eerste vliegende auto’s meer dan 635.000 euro zouden gaan kosten.
Vliegende auto’s trekken de aandacht van autofabrikanten en investeerders, met reuzen als General Motors, Toyota, en Hyundai die er naar verluidt aan één werken. Maar zelfs als meer bedrijven hun aandacht richten op vliegende auto’s, blijven uitdagingen opduiken. Denk bijvoorbeeld aan tekortkomingen van batterijtechnologie en veiligheidsnormen waaraan voldaan moet worden.
Xpeng, een van Tesla’s concurrenten in China, bracht eerder dit jaar een elektrische sedan op de markt die Tesla’s prijzen met meer dan een derde onderbood. Het Chinese bedrijf boekte dit jaar in China een recordgroei: in de eerste helft van 2021 leverde het meer dan 30.000 voertuigen af, een stijging van 459 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder.
Chinese Xpeng wil €135.000 kostende vliegende auto's in productie nemen (businessinsider.nl)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten