Felix 'PewDiePie' Kjellberg, de populairste YouTuber ter wereld, wist in 2014 maar liefst 7,6 miljoen euro te verdienen met zijn kanaal. Ook in Nederland verdienen grote YouTubers als Enzo Knol aardige bedragen, hoewel de miljoenen van Kjellberg nog niet in zicht zijn. Over die verdiensten zijn YouTubers niet zo openhartig. Niet omdat ze er zelf schimmig over doen, maar omdat ze vertegenwoordigd worden door grote bureaus die er blijkbaar geen belang bij hebben dat de bedragen op straat liggen.
65.000 euro per maand
Jammer, want openheid hoort bij het volwassen worden van het vak, en het schept duidelijkheid over die 5, 10, 15 of meer procent die ze afsnoepen van hun zakelijk soms wat naïeve creators (gehoord: 'geen idee wat er binnenkomt, dat regelt mijn agent').
Gelukkig weet Geoffrey Reemer van TubeTotaal meer over die interessante economie achter de schijnbaar blije wereld van YouTubers. Hij maakt al YouTube-filmpjes vanaf 2007 en volgt zijn collega's intensief. Naast zijn baan als ondernemer adviseert hij beginnende YouTubers in hun route naar de top. Het basissalaris voor de filmmakers is het bedrag dat YouTube maandelijks betaalt voor de reclamefilms en banners die ze rondom de vlogs plaatsen. Reemer houdt het op een bedrag van 1 euro per duizend views.
Daarnaast sluiten de makers, via de aangehaalde grote mediabureaus, deals met merken voor het gebruik van producten in de films. Tot slot vullen de bekende YouTubers dat bedrag aan met de merchandising die ze via hun websites verkopen. Reemer schat in dat Enzo Knol via YouTube (dus zonder reclamedeals en merchandising) ongeveer 35.000 euro per maand verdient (zie kader). Volgens Quote is de Amsterdammer Jordi van den Bussche, alias Kwebbelkop, tegenwoordig grootverdiener: die kan zomaar 65.000 euro per maand ophalen.
Hoeveel houden YouTubers over? Een YouTuber verdient ongeveer 1 euro per duizend views. Enzo Knol heeft gemiddeld zo'n 30 miljoen views per maand, en verdient in die periode dus ongeveer 30.000 euro. Tel daarbij de inkomsten op uit merchandising en advertentiedeals, en je komt op ongeveer een half miljoen euro per jaar. Omdat veel YouTubers samenwerken met grote netwerken (Divimove en Social1nfluencers zijn de grootste) gaat er van die ene euro vaak nog wel zo'n 10 tot 30 cent naar het betreffende netwerk. |
Interessant voor adverteerders
YouTubers zijn interessant voor commerciële deals omdat ze veel fans hebben; dit gedeelte van de inkomsten stijgt flink. Populaire makers liggen zo goed in de markt voor deze vorm van branded content, omdat adverteerders jongeren van 13 tot 19 jaar nauwelijks kunnen bereiken. Tv-kijken doen ze nauwelijks nog en de creators zijn hun grote helden.
Reemer vertelt over het chipsmerk Doritos, dat onlangs een nieuwe, erg hete variant introduceerde via YouTube-helden over de hele wereld. 'Het merk heeft deals met grote YouTubers in de hele wereld die met zo'n zak zwaaien. Jongeren doen dat allemaal na.' Reemer verwacht dat zo'n deal - afhankelijk van het aantal views - zomaar tienduizenden euro's kan opleveren per filmpje. Hij verwacht immers dat adverteerders ongeveer 5 eurocent per view voor product placement betalen. Een recent filmpje van Enzo Knol van 430.000 views levert hem dan 21.500 euro op. 'De impact is enorm: Minecraft was in principe een kleine game zonder grote budgetten, maar het succes is volledig te danken aan YouTubers.'
Reemer schat in dat je vanaf 50.000 abonnees in potentie kunt leven van YouTube. Dat geldt voor ongeveer 380 kanalen in Nederland en België. In de praktijk zijn er echter maar enkele tientallen YouTubers die fulltime bezig zijn met filmpjes maken. Zijn raad voor de startende tiener die graag miljonair wil worden? 'Neem een krantenwijk, zeg ik dan. Maar serieus, je moet vooral de basisprincipes van marketing goed volgen: ken je doelgroep perfect en zorg dat je contact hebt met de mensen die fan zijn.'
Top 10 grootverdieners Per 5 oktober 2015 zijn dit de tien Nederlandse kanalen met het hoogste aantal views. De geschatte inkomsten bedragen 1 euro per duizend views.
- Armada Music: 1,467,941,265 views
- Tiësto: 586,590,517 views
- Trap City: 546,692,777 views
- Kwebbelkop: 488,410,652 views
- Hardwell: 448,481,179 views
- EnzoKnol: 449,144,291 views
- TopNotchNL: 418,522,895 views
- The Voice Kids: 397,409,965 views
- Jelly: 353,386,208 views
- GilvaSunner: 296,524,840 views
Bron: Social Blade
Geen opmerkingen:
Een reactie posten