39 auto's die de wereld hebben veranderd
Niets veranderde de wereld zoals de auto.
Een auto is niet alleen maar een gemak, een middel om mensen en dingen in korte tijd over lange afstanden te vervoeren. Voor meer mensen op meer plaatsen ter wereld staat de auto meer dan wat dan ook voor vrijheid. Het is iets dat bij je voor de deur staat en dat je vrijwel overal naartoe brengt, wanneer je maar wilt.
In bijna alle gevallen is hij stil, comfortabel, snel en betrouwbaar. Het is het meest buitengewone apparaat, misschien wel de grootste creatie van de mens tot nu toe.
Maar er zijn auto's en er zijn auto's. De meeste proberen gewoon te verbeteren wat er al is. Maar een paar hebben niet alleen geprobeerd om beter te zijn, maar ook om anders te zijn. Soms lukt dat niet - opmerkelijk genoeg slaagde Subaru's idee van een vierwielaandrijvingssysteem dat door de ruitenwissers werd geactiveerd er niet in om aan te slaan - maar een klein aantal van hen heeft de loop van de autogeschiedenis ten goede veranderd.
Als auto's de wereld hebben veranderd, en dat hebben ze ongetwijfeld gedaan, dan zijn dit de modellen die de wereld van de auto hebben veranderd:
Waarom hiermee beginnen in plaats van met de Benz Patent Motorwagen, beter bekend als de eerste auto ter wereld? Je kunt geen wereld veranderen die voor je komst nog niet bestond. Maar wellicht een nog overtuigender argument is dat de Benz zo ongeschikt was voor het afleggen van afstanden dat zijn maker het niet eens nodig vond om hem uit te rusten met een brandstoftank.
De Silver Ghost daarentegen was de eerste auto met moderne betrouwbaarheid. Officieel bekend als het 40/50 pk-model, werd er één auto zilver gespoten, kreeg een naam die in de autofolklore terecht zou komen en werd op pad gestuurd om 27 keer van Londen naar Glasgow te rijden. Dat was zo'n 24.000 kilometer over wegen die wij waarschijnlijk zandpaadjes zouden noemen, en behalve een benzinekraan die zichzelf dicht trilde, ging er helemaal niets mis. Hier begon de reputatie van wat later beschouwd zou worden als 's werelds beste autobedrijf.
Het zou 22 jaar duren vanaf de geboorte van de auto totdat het Model T het autorijden naar de massa bracht. De auto was zelfs naar de maatstaven van die tijd onhandig om mee te rijden, maar de revolutie zat hem in de manier waarop hij gebouwd werd: massaproductie aan de lopende band van één auto in één kleur. De auto werd in 1908 te koop aangeboden voor een prijs die overeenkwam met ongeveer $20.000 vandaag de dag, een prijs die vervolgens steeds verder daalde naarmate de efficiëntie van de nieuwe productiemethode duidelijk werd.
Al snel was de helft van alle verkochte auto's in de VS een Model T en tegen 1923 kostte de auto minder dan $300, ongeveer $4200 in modern geld. Hij werd gebouwd in 12 landen op vier continenten, in het ongekende aantal van in totaal 15 miljoen exemplaren - dit was de auto die meer dan welke andere ook de wereld op wielen zette.
Uiterlijk verdient het Type 53 geen speciale vermelding. Zijn voorganger, het Type 51, was uitgerust met de baanbrekende L-kopmotor - 's werelds eerste in serie geproduceerde V8 - en Cadillac bouwde het Type 53 slechts een jaar voordat hij alweer werd vervangen. Maar achteraf gezien was het Type 53 de eerste auto die de merkwaardig intuïtieve opstelling van bedieningselementen bood die we nu als conventioneel beschouwen.
Terwijl de auto voorheen bediend werd met hendels en pedalen in (zoals we dat nu zien) bizarre configuraties, had de Cadillac een versnellingspook en handrem tussen de voorstoelen, en drie pedalen voor de koppeling, rem en gas. Miljoenen zouden dit voorbeeld volgen. Hij had ook een elektrische starter - van vitaal belang omdat het met de hand aanzwengelen van een achtcilindermotor lastig en waarschijnlijk levensgevaarlijk zou zijn geweest.
Het feit dat de Austin 7 17 jaar lang in productie is geweest en in totaal bijna 300.000 auto's heeft voortgebracht, zou op zichzelf al genoeg kunnen zijn om deze vermelding te rechtvaardigen. Maar de 'baby-Austin' staat echt op deze lijst vanwege wat hij zou worden; hij was een voorbeeld dat liet zien hoe het mogelijk was om een auto te maken met zo weinig materialen dat hij klein en goedkoop was als nooit tevoren.
Daarom nam BMW er een licentie voor om zijn eerste auto te maken. Nissan nam geen licentie, maar gebruikte hem wel als voorbeeld voor zijn eerste auto. Ze verkochten Austins zelfs in de VS, hoewel het bedrijf American Austin belangrijker is omdat het het eerste prototype van de Jeep maakte. Ironisch genoeg zou BMW 70 jaar later eigenaar worden van Rover, de opvolger van Austin.
We zijn geneigd om een onafhankelijke ophanging en monocoque constructie te beschouwen als innovaties uit de laatste helft van de geschiedenis van de auto tot nu toe. Niet waar dus: deze briljante Lancia had het allebei toen bijna elke andere auto een carrosserie op een ladderchassis vastschroefde en stalen veren gebruikte, dezelfde technologie die voor paard en wagen werd gebruikt.
De Lambda had ook een V-vormige motor. Eerlijk is eerlijk, de Lambda heeft de wereld niet veranderd, maar eigenlijk had hij dat wel moeten doen.
Het bewijs dat het niet om de ingrediënten gaat, maar om wat de kok ermee doet. Aandacht voor detail was het motto van de 328, en zo werd een mooie maar ogenschijnlijk conventionele roadster een van de meest vereerde vooroorlogse auto's van allemaal.
Slim cilinderkopwerk, aerodynamica van wereldklasse en rigoureuze aandacht voor gewichtsbesparing zorgden voor een auto die licht en leuk was en 100 km/u kon halen met slechts 2 liter motorinhoud. BMW bouwde er zijn reputatie mee op en smult daar tot op de dag van vandaag van.
U kent hem beter als de Kever. Besteld door Hitler, ontworpen door Ferdinand Porsche, ster van veel te veel Herbie-films en op latere leeftijd bekritiseerd omdat hij langzaam, oncomfortabel en vreselijk om in te rijden was. Maar hij was het Model T van het naoorlogse tijdperk en tegen de tijd dat de laatste Kever werd gebouwd in 2003, zo'n 65 jaar na de eerste, waren er meer dan 21 miljoen van gemaakt.
Als je je houdt aan auto's die tijdens hun productie direct aan elkaar verwant bleven, en niet alleen maar dezelfde naam gebruikten zoals de Golf of Toyota Corolla, dan blijft dit de best verkochte auto aller tijden.
Veel auto's hebben door hun onconventionaliteit, nieuwheid of originaliteit anderen enorm geïnspireerd zonder dat ze zelf geweldig waren - dat geldt niet voor de Willys Military model B. Hij mag dan maar vier jaar zijn geproduceerd en anderen hebben geholpen bij het op de rails zetten van het verbluffend grote segment dat volgde, maar de "Jeep" was wereldberoemd op zichzelf en een icoon voordat anderen hem verfraaiden.
Misschien wel uniek, bezat hij zowel de Spartaanse doelgerichtheid van een oorlogsmachine als de mysterieuze auto-achtige kwaliteiten van vrolijkheid, vrijheid en expressie. Net als de GI's die ermee ten strijde trokken, had alleen Amerika hem kunnen maken - en samen kunnen ze terecht aanspraak maken op een hoofdrol in het maken van de wereld waarin wij leven.
Denk niet alleen aan de auto, maar ook aan de context. Het is 1948, het land is blut, mensen zitten tot hun nek in de naoorlogse bezuinigingen. Rantsoenering bestaat nog steeds. Dan, uit het niets, komt er een nieuwe auto van een bedrijf met een nieuwe naam. Het is het mooiste ding dat je ooit op of naast wielen hebt gezien. Hij heeft een gloednieuwe rechte zescilindermotor met dubbele nokkenas en hij gaat als een speer: er wordt 120 km/u beloofd in een tijd waarin de meeste auto's op de weg moeite hebben om de helft van die snelheid te halen.
Toch was dit geen eenmalig concept, noch een ultra-exclusief speeltje voor de fabelachtig rijken: het was een standaard productiemodel en bijna betaalbaar. Dat was wat de Jaguar XK120 bood. En in 1948 was het waarschijnlijk de meest begeerlijke auto die Engeland of welk ander land dan ook ooit had voortgebracht.
Het was een auto waarbij het puur om nuttigheid draaide, gebouwd met een aluminium carrosserie omdat er na de oorlog zoveel schroot was en met zo weinig mogelijk rondingen om gereedschapskosten te besparen. Zoals we nu allemaal weten, zouden de lichte en rotvrije carrosserieën en de iconische vorm echter resulteren in een levensduur van bijna 70 jaar.
Niet de eerste, maar wel de definitieve terreinauto, die overigens waarschijnlijk ook meer levens heeft gered op afgelegen en ontoegankelijke plaatsen op aarde dan welke andere auto dan ook.
Men zal eeuwig blijven twisten over de identiteit van 's werelds eerste supercar, maar de 300SL met zijn kenmerkende vleugeldeuren kan er net zo goed aanspraak op maken als anderen. De lichte en mooie aerodynamica en direct ingespoten 3-liter motor met 220 pk waren hun tijd letterlijk tientallen jaren vooruit, en de topsnelheid van 140 km/u leek rechtstreeks uit de sciencefiction te komen. Hoe snel was hij in die tijd? Nou, laat ik het zo zeggen: een bijna standaard showroomauto werd ingeschreven voor de Mille Miglia van 1955 en werd vijfde tussen alle speciaal gebouwde pure raceprototypes...
Wat als de DS een waardeloze auto was geweest? Met een naam die fonetisch klonk alsof de makers dachten dat hij een God was, is het twijfelachtig of de reputatie van Citroën die overmoed en schande overleefd zou hebben. Maar hij was niet waardeloos. Hij was briljant met zijn revolutionaire hydropneumatische ophanging, en mooi genoeg om als kunstwerk beschouwd te worden.
Hij was zelfs zo goed dat Citroën er 60 jaar na zijn geboorte een eigen merk van maakte. Alleen de tijd zal leren hoe dat uitpakt.
Hij staat niet in dit rijtje omdat hij zo'n succes was, want hij was een complete mislukking - in de Verenigde Staten althans. De Toyopet Crown is echter beroemd omdat het de eerste Japanse auto was die in de VS werd verkocht. Hij verkocht goed in Japan, maar omdat hij te klein, te traag en te onbetrouwbaar bleek voor de VS, leed Toyota $1,42 miljoen verlies. Het merk verkocht er slechts een paar duizend voordat het de verkoop van personenauto's in 1960 even in de koelkast zette (en alleen doorging met de Land Cruiser).
Omdat ze aanvoelden dat auto's zoals de Crown deel uitmaakten van de toekomst van Amerika, begonnen Amerikaanse autofabrikanten echter hun eigen compacte modellen te maken. Toyota had zijn lesje geleerd en keerde in 1964 terug om de concurrentie aan te gaan. In 1966 had het bedrijf 600 dealers en vandaag de dag is de Camry vaak de best verkochte auto in de VS en is Toyota USA een van de grootste autoproducenten in Amerika.
Als de Mini die in zijn voetsporen trad een revolutie op het gebied van kleine auto's was, dan was de 500 de ultieme evolutie van de geaccepteerde wijsheid over kleine auto's in die tijd. Hij mag dan klein en goedkoop zijn geweest, maar de knapste koppen van Italië zaten erachter: die iconische vorm was het werk van Dante Giacosa, zijn minuscule tweecilindermotor dat van Ferrari F1-motorontwerper Aurelio Lampredi. Voor pure chic in de binnenstad plus parkeer- en draaieffectiviteit hebben we tot op de dag van vandaag geen gelijke gezien.
De Trabant, met al zijn onaangename eigenschappen, leverde het concrete bewijs dat persoonlijke mobiliteit niet minder gewaardeerd werd aan de andere kant van het ijzeren gordijn dan in Milaan, Londen, Parijs of New York. De "bougie met een dak" was vies, opgezwollen, lelijk en notoir oncomfortabel.
Maar hij was zeer duurzaam - de Duroplast carrosseriedelen maakten hem tot een baanbreker op het gebied van recycling - en zeer gewild bij de Oost-Duitsers. Er werden er ongeveer 3,7 miljoen gebouwd; bewijs genoeg dat de auto ontegenzeggelijk het definitieve 20e eeuwse vervoermiddel zou worden.
Zo eenvoudig dat je hem in je tuinhuisje in elkaar kon zetten, maar uiteindelijk zo snel dat hij uit diverse raceseries werd verbannen om de anderen een kans te geven. Meer nog dan de Elan - zie verderop - is dit de apotheose van de minimalistische filosofie van Colin Chapman en de auto waarop twee bedrijven, eerst Lotus en vanaf 1973 Caterham, hun reputatie hebben gebouwd.
Homokinetische koppelingen. Het is bizar om te denken dat Alec Issigonis deze auto misschien wel helemaal had geschrapt als de ingenieurs de homokinetische koppelingen niet hadden aangepast om ongewenste stuurstoringen te elimineren. Het uiteindelijke resultaat was een revolutie op het gebied van verpakking, waarbij de beperkte ruimte beter werd benut dan bij welke auto dan ook in de geschiedenis. Het was zeker niet de eerste auto met voorwielaandrijving, maar wel de eerste die de technologie perfectioneerde en een revolutie ontketende die de manier veranderde waarop bijna alle betaalbare auto's ontworpen zouden worden.
Ik had graag op de show in Genève willen zijn toen het doek eraf werd getrokken. Het leek nauwelijks mogelijk dat zo'n mooie auto iets anders kon zijn dan een stylingstudie en niet productieklaar was, laat staan dat hij zo snel was als hij eruit zag. Toch was hij dit allemaal. En ook niet onbelangrijk: hij was betaalbaar. Voor mensen die in de echte wereld winkelen was hij waarschijnlijk de grootste vooruitgang op sportwagengebied die er ooit is geweest.
Dat de Elan licht, mooi en snel was, was bijna een bijkomstigheid. Het feit dat geen enkele auto tot dan toe zo goed reed, zorgde ervoor dat hij een plaats in de geschiedenis kreeg. Wat vandaag de dag verrassend is, is hoe weinig auto's er sindsdien ook maar in de buurt zijn gekomen.
De originele Pony Car en een grotere invloed op de Amerikaanse muscle car-scene dan zelfs de Corvette. Afgrijselijk cool en beter om mee te rijden dan welke Amerikaanse auto dan ook die tot dan toe werd gebouwd. En, wat cruciaal is, ook nog eens spotgoedkoop. Een echte legende.
Omdat dat zo subjectief is, kan niemand categorisch zeggen dat de Lamborghini Miura de mooiste auto is die ooit in productie is genomen. Maar we kunnen het er misschien wel over eens zijn dat geen enkele andere auto aanzienlijk meer aanspraak op die titel kan maken. Hij was echter meer dan alleen maar mooi om naar te kijken: door zijn 4-liter V12-motor achter de bestuurder te plaatsen, ontketende hij ook een revolutie in de manier waarop supercars ontworpen zouden worden.
De betweterige types zullen je vertellen dat de Range Rover niet de eerste echte luxe SUV was - dat was de Jeep Wagoneer - en dat hij daarom de categorie niet kan hebben uitgevonden. Negeer hen. In termen van invloed was er geen SUV van grotere betekenis geweest sinds de originele Land Rover. Tot de Range Rover zijn intrede deed, werd het eenvoudige vermogen om off-road te gaan beschouwd als alles wat een SUV moest hebben. De Range Rover liet zien dat het niet alleen mogelijk was om verwoestend effectief te zijn in modder, sneeuw en zand, maar dat de inzittenden ook comfortabel konden zijn. Fijne 50e verjaardag, Range Rover!
In 1974 was de turbo eigenlijk niets nieuws. Vliegtuigen maakten er gebruik van, net zoals raceauto's (een auto met Cummins turbodieselmotor was verbazingwekkend genoeg zelfs naar pole-position gereden tijdens de Indy 500 van 1952) en zelfs een enkele Amerikaanse straatauto. Maar het was Porsche die de technologie als eerste voor de weg perfectioneerde. Hoe? Door jarenlang met auto's met turbo's te racen in Can-Am-races in Noord-Amerika, met als hoogtepunt de 1100 pk sterke Porsche 917/30 die in 1973 elke race won die hij reed.
De 911 Turbo werd dat najaar gepresenteerd en werd het jaar daarop te koop aangeboden. Hij was een pionier op het gebied van technologie waarvan de relevantie meer dan 40 jaar later groter is dan ooit.
Nee, dit was niet de eerste hot hatch, net zo min als de Range Rover de eerste luxe SUV of de Renault Espace de eerste MPV was. Maar net als deze anderen was het de Golf die tot de verbeelding van het publiek sprak en een interessante curiositeit in een heuse klasse veranderde en vervolgens zelfs in een hele beweging binnen de auto-industrie. En het was zo eenvoudig: een iets grotere motor, wat betere vering en een licht getweakt uiterlijk. Dat was alles wat er nodig was om een echte legende te creëren.
De eerste auto die bewees dat vierwielaandrijving gebruikt kon worden voor iets anders dan off-road rijden. De Quattro liet zien dat het ook de mogelijkheden van auto's die alleen voor de weg bedoeld waren, kon uitbreiden door tractieniveaus te bieden in een prestatieauto die zelfs Porsche 911-coureurs zich niet konden voorstellen. Simpel gezegd, het maakte meer van de prestaties van de auto beschikbaar op meer momenten en creëerde tegelijkertijd een legende waar Audi tot op de dag van vandaag van geniet.
Een van de duidelijkst gerealiseerde auto's ooit bedacht. Licht, mechanisch onopvallend, maar toch zo ruim en vol met verstandige opberg- en verpakkingsideeën dat het meteen buitengewoon leek dat de auto al bijna 100 jaar bestond zonder dat er al iets soortgelijks was uitgevonden. Als de plaats van een auto in de annalen van de autogeschiedenis bepaald kan worden door zijn vermogen om het werk te doen waarvoor hij ontworpen is, dan zijn er maar weinig auto's die het in hun tijd beter gedaan hebben dan deze.
Tot op de dag van vandaag zijn er journalisten die je zullen vertellen dat de F40 qua pure, viscerale opwinding nog steeds ongeëvenaard is, tenminste onder de productieauto's. En ik ben een van die journalisten. Alles is veranderd in de 30 jaar sinds de F40 werd onthuld, alles behalve de sensatie. Nog één ding: dit was Enzo's laatste auto, en van al zijn wegmachines was dit ongetwijfeld zijn grootste hit. Wat vond de zieke en oude Ferrari er zelf van?
Gelukkig weten we het antwoord. Dat gaf hij namelijk in 1987 toen hem precies deze vraag werd voorgelegd. Met onverholen vrolijkheid zei hij simpelweg: "Deze auto is zo snel dat je er van in je broek doet." En hoewel ik blij ben te kunnen melden dat hij niet letterlijk gelijk had, had hij figuurlijk wel gelijk.
Toen Toyota in 1984 een groep ingenieurs en managers naar de VS stuurde om meer te weten te komen over luxe auto's, ontdekten ze verschillende dingen, waarvan de meeste niet verrassend waren: dat mensen houden van hoge restwaarden en status, geavanceerde prestaties en veiligheid. En dat ze na een upgrade van een Toyota een BMW of Mercedes-Benz kochten.
Als je erbij wilt horen, moet je ze verslaan, besloot Toyota. En zo zette de Lexus LS400 die in 1989 verscheen zulke nieuwe standaarden dat ingenieurs uit de industrie hem zeven jaar later nog steeds een Noise-Vibration-Harshness-benchmark noemden.
Je zou kunnen stellen dat de MX-5, oftewel 's werelds meest succesvolle sportauto, eigenlijk te goed is om hier op te nemen. Je zou kunnen suggereren dat een auto die zo goed was dat hij bijna alle fabrikanten ervan weerhield om een concurrent te maken, per definitie de wereld nauwelijks kan hebben veranderd.
Aan de andere kant, als je erbij was toen de MX-5 werd uitgebracht en dacht dat je wist wat een leuke en betaalbare sportauto was, zou je van verbazing duizend keer achterover zijn gevallen. Hij heeft het speelveld zo sterk veranderd dat de rest sindsdien vrijwel vanzelf is gegaan.
Je moet de context niet uit het oog verliezen. De MX-5 verscheen uit het niets en claimde onbetwist de beste betaalbare sportauto ter wereld te zijn. De Lexus LS400 was ook uit het niets verschenen en deed hetzelfde op het gebied van luxe auto's. De nieuwe Nissan Micra was de beste kleine auto die er gemaakt kon worden. En toen kwam Honda met de NSX.
Hij was (veel) beter om mee te rijden dan een Ferrari 348, net zo prettig om mee te leven als een Porsche 911 en net zo gemakkelijk te besturen als een Ford Fiesta. Hij leek Japans troefkaart met zijn duidelijke poging om de autowereld over te nemen. En de NSX veranderde de zaken inderdaad, maar niet voor Honda of Japan. De echte invloed was ergens anders te merken: Ferrari heeft sindsdien geen zelfgenoegzame auto meer gebouwd.
We dachten dat we wisten wat snel was, we hadden tenslotte in de Ferrari F40, de Porsche 959 en zelfs in de Jaguar XJ220 gereden. Het bleek dat we niets wisten. De McLaren F1 was de grootste stap in 'street legal' prestaties die er ooit is geweest of ooit zal zijn. En dat met ruimte voor drie personen en hun bagage, maar met een schaduw die niet groter is dan die van een Porsche 911. O ja, en in nauwelijks gewijzigde vorm won hij Le Mans bij zijn allereerste deelname.
Misschien vind je de Toyota Prius mooi, misschien vind je hem een gruwel op wielen, maar je kunt niet ontkennen dat hij de autowereld heeft veranderd. En vergeet niet dat zijn invloed niet eens het sterkst voelbaar is in Europa, waar de wijdverspreidheid van diesel hem heeft tegengehouden, maar in zijn geboorteland Japan en vooral de VS. Of je nu vol afschuw of vol verwachting uitkijkt naar onze steeds meer gehybridiseerde toekomst, het begon allemaal met dit model.
BMW noemde het een 'SAV', een Sports Activity Vehicle, maar eigenlijk was dit de eerste terreinauto waarmee iemand echt voor zijn plezier zou gaan rijden. En met een 4,8-liter V8 was dat ongetwijfeld ook zo. Met Cayennes, F-Paces, Bentayga's, Levantes en binnenkort Aston Martin en Lamborghini SUV's is het idee van de plezier-SUV nu natuurlijk ingeburgerd. In de 20e eeuw was het een revolutie.
Na de ramp met Rover vreesden velen dat een door BMW ontworpen Rolls-Royce het einde zou betekenen voor ons meest blauwbloedige merk. Uiteindelijk was niets minder waar: de Phantom was de fijnst rijdende auto ooit gebouwd en bood een van de meest smaakvolle en weelderige interieurs die men zich maar kon voorstellen. Hij gaf een nieuwe betekenis aan luxueus reizen en gaf Rolls-Royce zijn reputatie terug.
Misschien had je gedacht dat BMW er als eerste in zou slagen om eindelijk een levensvatbaar alternatief voor een Porsche 911 te produceren, of zelfs Mercedes-Benz. Maar Audi, de makers van sportwagens die over de hele wereld bekend staan om hun afkeer van apexen? Ja, niemand anders. De R8 was een fantastisch klinkende, goed bestuurbare, geweldig uitziende bliksemschicht en de meest toegankelijke supercar met middenmotor sinds de NSX.
Waarschijnlijk de meest invloedrijke grote sedan van het decennium 2010. Als hij door Mercedes-Benz, BMW of Audi was gemaakt, zou hij zijn bejubeld als een volledig elektrische revolutie. In werkelijkheid was hij het werk van een bedrijf dat tien jaar voor de geboorte van de Model S nog niet eens bestond. Als je de belangrijkste reden wilt weten waarom alle grote premium fabrikanten, inclusief Jaguar, volledig elektrische auto's nu als een integraal onderdeel van hun toekomstplannen beschouwen, dan is het dit model.
Dit had ook de LaFerrari of McLaren P1 kunnen zijn, maar omdat hij de eerste was die werd aangekondigd en getoond, is de claim van Porsche dat hij het tijdperk van de hybride hypercar heeft ingeluid, onbetwistbaar. Ook nu nog is dit waarschijnlijk de meest geavanceerde supercar die er ooit op de markt is gekomen, met prestaties, technologie en bruikbaarheid die nog nooit eerder zijn bedacht, laat staan bereikt.
Misschien zou dit de Nissan Leaf moeten zijn, de eerste betaalbare speciaal gebouwde volledig elektrische auto van een grote fabrikant. Maar BMW's inzet en innovatie was van een ander niveau, met als resultaat een uit koolstofvezel opgebouwde, lichtgewicht, leuke en snelle elektrische auto die op geen enkele manier de belofte verraadde van de BMW-propeller in zijn neus.
Er wordt niet elke dag een compleet nieuw soort auto uitgevonden, maar dat is wat de Nomad is. Een auto die in alle omgevingen werkt, van weg tot circuit, van zandduin tot bospad. Het mag dan wel het eerste model van zo'n type auto zijn, het zal zeker niet het laatste zijn.
39 auto's die de wereld veranderden (msn.com)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten