zaterdag 3 augustus 2024

Top 10 snelste vliegtuigen ooit gemaakt

 

Top 10 snelste vliegtuigen ooit gemaakt

Afgezien van ruimtevaartuigen zijn vliegtuigen de snelste voertuigen die door mensen zijn gemaakt.

©USAF

We bekijken de tien snelste vliegtuigen die ooit door piloten gevlogen zijn. We geven de snelheid in Mach - de snelheid van het geluid.

Op zeeniveau verplaatst geluid zich met ongeveer 1223 km/u, (op zeeniveau is Mach 1 dus ongeveer 1223 km/u). Laten we eens kennismaken met de 10 snelste vliegtuigen...


10 : MiG-31 "Foxhound" - Mach 2,83

©Russian Federation


De MiG-31 was ontworpen om vijandelijke kruisraketten en bommenwerpers van grote afstand neer te schieten. De MiG-31 is enorm en weegt 46.000 kg bij volle belading. Hij heeft veel brandstof bij zich, die nodig is voor de extreem krachtige motoren.

10: MiG-31 ‘Foxhound’ - Mach 2,83

©Russian Federation

De MiG-31 heeft twee straalmotoren met een gecombineerde stuwkracht van 92.196 Nm. De MiG-31 vloog voor het eerst in 1975 en kwam in 1981 in dienst.

De MiG-31 is het snelste vliegtuig ter wereld in 2024. Hoewel de MiG-31 Mach 2.83 kan vliegen, is hij in vredestijd beperkt tot Mach 1.5 om de levensduur van de motoren en het casco te sparen.


9 : Mikoyan-Gurevich série Ye-150 - Mach 2,85

©Mike1979

Ondanks het feit dat de eerste vlucht al in 1959 plaatsvond, kon de Ye-150 een verbazingwekkende Mach 2,65 bereiken; sommigen beweren zelfs een nog hogere topsnelheid van Mach 2,85 (3030 km/u) en naar hoogtes boven 21.031 meter klimmen.

Ze werden gebouwd om snelle Amerikaanse bommenwerpers te onderscheppen.


9 : Mikoyan-Gurevich série Ye-150 - Mach 2,85

©Greg Goebel

Er waren echter ontwikkelingsproblemen en uiteindelijk werd het toestel in 1962 geannuleerd. Voordat het echter werd geannuleerd, veroverde het met 2.681 km/u het officiële wereldsnelheidsrecord.


8: General Dynamics F-111 Aardvark – Mach 2,91+

©USAF

U zult vaak lezen dat de F-111 een topsnelheid tussen Mach 2,2 en Mach 2,5 had. Maar toen we met F-111 piloten en navigators spraken, bleek dat dit officiële getal nogal bescheiden is.  Eén zei: "Er was GEEN gespecificeerde topsnelheid."


8: General Dynamics F-111 Aardvark – Mach 2,91+

©USAF

De F-111 was tot zulke snelheden in staat door de extreme zwenkhoek die mogelijk was met zijn variabele 'swing-wings', het ontwerp van de luchtinlaat voor de straalmotoren, de algehele slankheid en het type motor.


7: North American XB-70 Valkyrie (1964) – Mach 3

©USAF

Tot het eind van de jaren 1950 wist iedereen dat elke opeenvolgende generatie bommenwerpers sneller en hoger vloog dan de vorige. Dat moest ook wel, want de gevechtsvliegtuigen die de bommenwerpers uit de lucht moesten blazen, vlogen steeds sneller en hoger. De volgende stap was Mach 3, drie keer de geluidssnelheid - of ongeveer 3200 km/u, op 23.000 meter.

Deze bommenwerper was een slank vliegtuig van 56 meter lang met een deltavleugel. Ondanks zijn schoonheid was de B-70 vloot ontworpen om honderdduizenden burgers of nucleaire raketsilo's met kernbommen te vernietigen.

7: North American XB-70 Valkyrie (1964) – Mach 3

©NASA

Men hoopte dat de snelheid van de bommenwerper hem zou beschermen tegen vijandelijke jagers en raketten, maar verbeterde verdedigingsmiddelen vormden een bedreiging. Het was erg duur en het vliegtuig werd geannuleerd; de twee later gebouwde vliegtuigen deden onderzoekswerk voor NASA.


6: Bell X-2 Starbuster - Mach 3,196 (gelanceerd)

©NASA

De X-2 werd aangedreven door een raket en had een zwenkvleugel. Het werd gelanceerd van onder een Boeing B-50.  Het project begon in 1945 toen Bell Aircraft Corporation en de United States Army Air Force de handen ineen sloegen om extreem snel vliegen op grote hoogte te bestuderen.


6: Bell X-2 Starbuster - Mach 3,2196 (lancé par avion)

©NACA

De X-2's werden aangedreven door een Curtiss-Wright XLR25 raketmotor met vloeibare brandstof. Kapitein Milburn Apt vloog de X-2 op 27 september 1956 en bereikte Mach 3.196, maar hij stortte neer bij de landing en stierf.


5: Mikoyan MiG-25 ‘Foxbat’ - Mach 3,2

©Alex Beltukov

De Mig-25 was ontworpen om Amerikaanse bommenwerpers te onderscheppen en moest daarvoor snel en hoog kunnen vliegen. De Sovjets gebruikten een grotendeels roestvrijstalen constructie om de enorme temperaturen van de vliegtuighuid te kunnen weerstaan, en zeer grote motoren.


5: Mikoyan MiG-25 ‘Foxbat’ - Mach 3,2

©Alex Beltyukov

Het werd ook gebruikt voor verkenningsdoeleinden, en in deze rol werd het door Israël op de radar gesignaleerd toen het met een snelheid van Mach 3.2 vloog. In 1976 liep de Sovjet-vechtpiloot Viktor Belenko van de luchtmacht over naar Japan in een MiG-25. Voordat het toestel werd teruggegeven, werd het haastig en in detail onderzocht door Westerse inlichtingendiensten. Voordat het vliegtuig werd teruggebracht, werd het in allerijl in detail beoordeeld door Westerse inlichtingendiensten, die ontdekten dat het minder technologie had dan verwacht.


4: Lockheed SR-71 Blackbird - Mach 3,3 (1964)

©USAF

Het gestroomlijnde buitenaardse uiterlijk van de SR-71 was volkomen toepasselijk voor een machine die zijn tijd vele jaren vooruit was. De SR-71 kon meer dan 53 kilometer per minuut afleggen. De sleutel tot de hoge snelheid van de Blackbird waren de ongebruikelijke motoren en hun relatie met de speciale brandstof, de lage weerstandsvorm van het vliegtuig en de scherpe vleugelbocht, het gebruik van titanium en de koelsystemen.


4: Lockheed SR-71 Blackbird - Mach 3,3 (1964)

©USAF

De SR-71 voorzag de VS gedurende een groot deel van de Koude Oorlog van vitale inlichtingen en bleek onmogelijk te onderscheppen.


3: Lockheed YF-12 - Mach 3,35 (1963)

©USAF

De Lockheed YF-12, het snelste gevechtsvliegtuig ooit gemaakt, was een prototype voor een geavanceerde onderscheppingsjager van de Amerikaanse luchtmacht die zeer snel kon vliegen met een grote lading raketten om het op te nemen tegen Sovjetbommenwerpers die Amerika bedreigden.

Het duurde echter veel te lang om het toestel vliegklaar te maken, een slechte eigenschap voor een toestel dat bedoeld was om in noodgevallen vijandelijke bommenwerpers te onderscheppen.


3: Lockheed YF-12 - Mach 3,35 (1963)

©USAF

Een ander probleem was het gebruik van een speciaal type brandstof, waarvoor een eigen vloot van tankvliegtuigen nodig zou zijn geweest. Het was duidelijk dat een langzamer en conventioneler vliegtuig met langeafstandsraketten een veel gemakkelijkere en effectievere optie zou zijn en de opwindende F-12 werd geannuleerd.


2 : Lockheed A-12 "Cygnus" - Mach 3,35

©Alan Wilson

De YF-12 en de A-12 leken erg op elkaar. De A-12 was een verkenningsvliegtuig, dat door zijn snelheid en grote hoogte veilig zou zijn voor vijandelijke aanvallen. De A-12 was gevallen van geavanceerde technologie, en er moesten veel dingen worden uitgevonden om het mogelijk te maken.


2 : Lockheed A-12 "Cygnus" - Mach 3,35

©USAF

Met 30 meter was de A-12 erg lang voor een eenzitter. Het was ontworpen voor langdurige vluchten op Mach 3 en had daarom titanium nodig in de constructie om een hoge huidtemperatuur te overleven.

Het vloog ongeveer een jaar operationele missies voordat het werd vervangen door de SR-71 Blackbird.


1: North American X-15 - Mach 6,7+ (1959)

©USAF

De North American X-15 was een onderzoeksvliegtuig dat gebouwd was om extreme snelheden en hoogtes te verkennen. De X-15 bereikte een verbazingwekkende snelheid van 7273 km/u. Vroege vluchten maakten gebruik van de XLR11 raketmotor die ethylalcohol en vloeibare zuurstof gebruikte. Latere vluchten gebruikten de XLR99 motor die watervrije ammoniak en vloeibare zuurstof als drijfgas gebruikte.


1: North American X-15 - Mach 6,7+ (1959)

©USAF

De X-15 werd gebouwd om onderzoek te doen naar pilootvluchten met hoge snelheid en de lessen van de X-15 hebben bijgedragen aan de ruimtevaartprogramma's Mercury, Gemini, Apollo en Space Shuttle.

De X-15 werd gelanceerd van onder de vleugel van een aangepaste B-52 bommenwerper NB-52. Dit bespaarde brandstof, iets wat de raketmotor in een razend tempo verbrandde. De X-15 werd in de lucht gelanceerd op ongeveer 14.000 meter en een snelheid van 800 km/u. Toen ze boven de 80.000 meter vlogen, voldeden de piloten aan de kwalificatie van astronaut.



Top 10 snelste vliegtuigen ooit gemaakt (msn.com)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten