De vraag blijft of de C919 van Chinese fabrikant Comac een marktaandeel in het buitenland kan veroveren.

Hakt China de kop af van duopolie Airbus en Boeing?
Hakt China de kop af van duopolie Airbus en Boeing?© Aangeboden door Business AM

Volgens Boeing zal China tegen 2041 de grootste markt voor vervoer ter wereld zijn qua aantal afgelegde kilometers per reiziger. Voor die enorme groei zal het land 8.485 nieuwe vliegtuigen nodig hebben tegen een totale marktwaarde van ongeveer 1,5 biljoen dollar. Beijing zal daarvoor niet aankloppen bij Boeing of Airbus, maar heeft zijn eigen vliegtuig klaar staan voor die expansie.

De details: De C919 heeft nog een lange weg te gaan vooraleer die ingeburgerd raakt in China.

  • Het vliegtuig was meer dan een decennium lang in ontwikkeling en kreeg pas eind vorige maand groen licht van de Chinese autoriteiten.
  • De C919 kan 158 tot 168 passagiers vervoeren en zo’n 4.000 tot 5.555 kilometer afleggen met een volle brandstoftank. De 737 MAX van Boeing kan 6.500 tot 7.100 kilometer afleggen in een etappe.
  • Het door de staat gesteunde Comac meent dat het al 28 Chinese klanten heeft die de C919 willen aanschaffen. Zo’n 815 vliegtuigen zouden reeds besteld zijn, maar dat blijft onbevestigd.

Helemaal geen Chinees vliegtuig

The big picture: De C919 zal wellicht niet meteen populair worden in het Westen, maar dat is niet waar Boeing en Airbus zich zorgen over moeten maken.

  • De grootste zorg voor Boeing en Airbus zou feitelijk het verlies van de enorme Chinese markt zijn, ten gevolge van de pandemie en de opeenvolgende introductie van de C919.
  • Of de C919 ooit een goedkeuring zal krijgen van Amerikaanse en Europese regelgevers valt nog te zien. En of westerse airliners ooit het vliegtuig zullen aanschaffen, blijft voorlopig ook een vraagteken.
  • De C919 is vooral een belangrijk product voor de Chinese markt, maar experts verwachten dat zijn internationale marktaandeel nooit al te groot zal worden. Boeing en Airbus zouden een te vertrouwd merk blijven, klinkt het.

Ook genoteerd: Eigenlijk is de C919 helemaal geen Chinees vliegtuig. En dat kan serieuze gevolgen dragen.

  • De productie van het vliegtuig hangt volledig af van de invoer van westerse technologie en componenten, zoals zijn motors. Amerikaanse sancties op de export van deze onderdelen kunnen de productie van de C919 wel eens wurgen.
  • Aan de andere kant garandeert deze afhankelijkheid dat China zijn import van Amerikaanse onderdelen niet meteen zal limiteren. Het zou immers miljarden dollars en verschillende jaren kosten om de productie van die onderdelen naar China te brengen.