door Richard van de Crommert
AMSTERDAM - De Amerikaanse broodjesketen Subway zet de achtervolging in op McDonald's. Het bedrijf heeft zichzelf ten doel gesteld over vier jaar, eind 2015, driehonderd vestigingen te hebben in ons land. Bijna geruisloos groeide het aantal filialen, gerund door franchisers, de afgelopen acht jaar tot het aantal van honderd.
Ads door Google | |
Site (laten) maken? Uw blog, shop of informatieve site, helemaal zoals u 'm wilt. simplexhd.nl/cms-simpel/ | |
Actuele rente hypotheek €125.000 va €265,- pm (incl aflos) €250.000 va €450,- pm (incl aflos) www.nederlands-hypotheekbureau.nl | |
Franchisenemer worden? Deel in het succes van nieuws.nl! Bepaal je toekomst ZELF kijk op: www.nieuwsfranchise.nl |
Hans Koens is verantwoordelijk voor de oostelijke en noordelijke provincies van ons land. In die regio moet hij het aantal McDonald's-vestigingen in vijf jaar hebben geëvenaard. Dat zijn er nu 55. Subway heeft in dit deel van het land 25 filialen.
"We zetten de doelstellingen hoog", erkent Justin Goes, samen met Koens grondlegger van de keten in Nederland. "Maar de afgelopen jaren hebben we meer op winstgevendheid ingezet dan op het aantal verkooppunten. Bewust. Als je winstgevendheid niet op peil is en je wel aan de lopende band vestigingen opent, dan bouw je een kaartenhuis. En dat is het laatste wat we willen."
Toch noemen ze de ambities niet onhaalbaar. In de afgelopen tien jaar zijn ze zelfbewuster geworden. "We hebben voor het derde achtereenvolgende jaar een autonome omzetgroei van meer dan 10% laten zien. Dat is harder dan de marktgroei. Dat motiveert onze hele organisatie. We proeven dat onze franchisenemers wel extra filialen willen openen. In het buitenland zien we al meer dat franchisenemers verschillende vestigingen exploiteren."
Het is bovendien een dankbaar klimaat voor gezonde voeding, stellen de twee Subway-voormannen. "De markt waarin wij opereren groeit sneller dan de traditionele horeca. Een stad wil geen nieuw kiprestaurant meer, maar een nieuwe broodjeszaak mag vaak wel."
Van franchisers kregen de twee de afgelopen jaren vragen waarom er geen broodjes gezond of broodjes filet americain op de kaart staan. "Maar daar beginnen we niet aan. We hebben een assortiment dat geen concurrentie kent", zegt Koens. "Dan moet je geen dingen verkopen die elders ook te koop zijn. Die vaste basis vinden wij onze kracht."
http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/11242989/__Subway_jaagt_op_McDonald_s__.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten