Het aantal mensen in een land dat een opleiding volgt, bepaalt vaak hoe welvarend het land wordt. Of het nu gaat om productiviteit of innovatie, hoger opgeleide arbeiders kunnen meer bijdragen aan de algehele economie van een land dan andere mensen.
Wereldwijd zijn er miljoenen personen tussen de 25 en 64 jaar die een bachelordiploma hebben. We hebben een lijst samengesteld van de landen en gebieden waar de meeste worden behaald.
De statistieken zijn gebaseerd op een percentage van de bevolking van ieder land en gebied, niet op het aantal inwoners. Hoewel India meer mensen met een bachelordiploma heeft dan de hele top 11 bij elkaar, staat het niet in de top 30, omdat ze slechts minder dan 15% van de totale bevolking van het land vertegenwoordigen.
Welke landen en gebieden zouden er in de lijst staan? Klik verder om daar achter te komen.
In Italië heeft ongeveer 21,5% van de bevolking tussen de 25 en 64 jaar een bachelordiploma behaald. Staatsuniversiteiten zoals die van Bologna kennen een lange academische traditie, hoewel ze de afgelopen jaren met een aantal budgettaire beperkingen te kampen hebben gehad.
In Brazilië heeft ongeveer 21,52% van de 25- tot 64-jarigen een bachelordiploma. De beste federale universiteiten van het land (vooral die in São Paulo en Rio de Janeiro) zijn koploper op het gebied van onderzoek en innovatie. De toegang tot hoger onderwijs is echter in het hele land ongelijk verdeeld.
In Chili ligt het percentage inwoners tussen de 25 en 64 jaar met een bachelordiploma op 22,9%. De universiteiten in het land combineren prestige met onderwijssystemen waarbij collegegeld betaald moet worden. Dit betekent dat de kwaliteit hoog is, maar de kosten en de ongelijke toegang blijven grote zorgen baren.
Dankzij het gratis openbaar onderwijs in Argentinië hebben studenten van alle achtergronden toegang tot kwalitatief goed onderwijs. Uit recente ontwikkelingen blijkt echter dat jongere studenten mogelijk geen gelijke tred houden met oudere studenten in het hoger onderwijs. Daarom heeft slechts 23,7% van de 25- tot 64-jarigen in het land een bachelordiploma.
In Tsjechië bedraagt het percentage van de bevolking tussen de 25 en 64 jaar met een bachelordiploma 26,9%. Technische scholen in Praag en Brno staan bekend om hun goede wetenschappelijke, technologische, technische en wiskundige opleidingen, maar hoewel deze universiteiten regionaal goed presteren, blijven hun inschrijvingsaantallen iets achter bij die van scholen in andere West-Europese landen.
In Frankrijk heeft ongeveer 28,1% van de bevolking tussen de 25 en 64 jaar hoger onderwijs gevolgd. Het Franse duale onderwijssysteem (openbare universiteiten vs. de meer elitaire 'grandes écoles') biedt zowel breedte als excellentie. De strijd om topposities blijft echter hevig.
Ongeveer 28,5% van de Hongaarse beroepsbevolking heeft een bachelordiploma. De universiteiten in Boedapest bieden gerenommeerde technische en economische opleidingen aan, maar het totaal aantal studenten dat afstudeert in het hoger onderwijs is lager dan het EU-gemiddelde.
Spanje, waar 28,8% van de 25- tot 64-jarigen hoger onderwijs heeft gevolgd, staat op de 23e plaats. Betaalbaar collegegeld leidt tot een groot aantal inschrijvingen, maar het is bekend dat beperkte overheidsfinanciering de uitbreiding en modernisering van het hoger onderwijs vertraagt.
Ongeveer 29,4% van de Portugese beroepsbevolking heeft hoger onderwijs genoten, vooral omdat lage collegegelden en openbaarheid hoger onderwijs toegankelijk maken.
Op de Filipijnen heeft 29,5% van de beroepsbevolking een bachelordiploma. Een groot aantal openbare en particuliere hogescholen biedt technische beroepsopleidingen aan. Hoewel topinstellingen echter kwalitatief hoogstaand onderwijs bieden, bestaan er binnen de archipel nog steeds verschillen qua middelen en toegang.
Ongeveer 32,9% van de Duitse 25- tot 64-jarigen heeft een diploma in het hoger onderwijs. Het lage collegegeld en de sterke universitaire netwerken maken Duitsland een populaire bestemming voor ingenieurs en wetenschappers. Ook veel buitenlandse studenten trekken ernaartoe.
In de speciale bestuurlijke regio Hongkong heeft ongeveer 34,8% van de beroepsbevolking een bachelordiploma. De universiteiten hier behoren tot de beste van Azië, met name op het gebied van onderzoek en internationale samenwerking.
In Japan ligt dit percentage op 34,81%. Japanse universiteiten combineren gedegen onderwijs met culturele diepgang. Hoewel het onderwijssysteem van het land wereldwijd gerespecteerd wordt, worstelt het met een bevolkingskrimp en moet het zich aanpassen aan maatschappelijke veranderingen.
Alle Scandinavische landen staan in deze lijst en Finland, waar 35,6% van de beroepsbevolking hoger onderwijs heeft gevolgd, is het eerste dat we tegenkomen. De universiteiten in het land bevorderen het welzijn van studenten met gratis collegegeld en het Finse onderwijssysteem scoort ontzettend hoog op het gebied van innovatie.
In Noorwegen, een ander Scandinavisch land, ligt het percentage inwoners tussen de 25 en 64 jaar met een bachelordiploma op 36,88% en daarmee staat het land op de 16e plaats. Net als in Finland is het hoger onderwijs gratis en studentgericht. Grote investeringen ondersteunen kwalitatief hoogstaand onderwijs, hoewel de afgelegen ligging in noordelijke gebieden de toegang hiertoe kan beïnvloeden.
In Canada combineren universiteiten overheidsfinanciering met een wereldwijde reputatie op het gebied van onderzoek, waardoor 36,9% van de beroepsbevolking hoger onderwijs heeft kunnen volgen. Universiteiten staan hier bekend om hun inclusiviteit en hoge studenttevredenheid, ook al verschillen de kosten per provincie.
In Denemarken heeft 37,7% van de beroepsbevolking een bachelordiploma behaald. Deense universiteiten zijn gratis en leggen de nadruk op leren in groepsverband en innovatie. Ze bevorderen een collaboratieve, ontwerpgerichte onderwijscultuur met wereldwijde relevantie.
Het hoger onderwijs in Polen, waar sommige openbare scholen gratis zijn, blijft groeien sinds het land is toegetreden tot de Europese Unie. De kwaliteit ervan verbetert, hoewel het percentage mensen dat deelneemt nog niet gelijk is aan dat in westerse landen. Momenteel heeft 37,9% van de 25- tot 64-jarigen in Polen een opleiding in het hoger onderwijs afgerond.
Ongeveer 38,9% van de Taiwanese beroepsbevolking beschikt over een bachelordiploma. Door de overheid gesubsidieerde universiteiten leggen de nadruk op goed technisch onderwijs. Ze combineren betaalbaarheid met gedegen onderzoeksresultaten en zijn vooral aantrekkelijk voor studenten die een wetenschappelijke, technologische, technische of wiskundige opleiding willen volgen.
In Zuid-Korea ligt het percentage inwoners tussen de 25 en 64 jaar met een bachelordiploma op 39,4%. Universiteiten in Zuid-Korea blinken doorgaans uit in onderzoek en wetenschappelijke, technologische, technische en wiskundige opleidingen. De strengheid en hoge verwachtingen van het onderwijssysteem gaan gepaard met intense concurrentie en druk.
De tiende plaats wordt ingenomen door het laatste Scandinavische land, Zweden, waar 39,6% van de beroepsbevolking een opleiding in het hoger onderwijs heeft afgerond. De vrij toegankelijke openbare universiteiten staan voor gelijkheid en innovatie en hebben een sterke internationale focus. Ze presteren bijzonder goed op het gebied van onderzoek en creatief denken.
In Israël heeft 39,7% van de beroepsbevolking een bachelordiploma. Openbare universiteiten bieden goed technologisch en zakelijk onderwijs en zijn zeer actief op het gebied van onderzoek.
In Australië heeft 39,8% van de beroepsbevolking hoger onderwijs gevolgd. De 'Group of Eight' (een samenwerkingsverband van de beste universiteiten van Australië) staat wereldwijd bekend om zijn onderzoek en de integratie van internationale studenten. De kosten kunnen hoog zijn, maar de kwaliteit blijft goed en veelzijdig.
In de VS heeft ongeveer 40,3% van de 25- tot 64-jarigen een bachelordiploma behaald. Dat zijn maar liefst 78,2 miljoen mensen. Het land, dat zowel over privé-universiteiten als openbare universiteiten beschikt die wereldwijd toonaangevend zijn, biedt ruime mogelijkheden. Collegegeld en studieschulden zijn echter een nadeel.
Ongeveer 42% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft een opleiding afgerond in het hoger onderwijs, een indrukwekkend percentage. Nederlandse universiteiten zijn doorgaans betaalbaar voor EU-studenten, bieden vaak onderwijs in het Engels aan en richten zich op internationalisering.
In het Verenigd Koninkrijk heeft ongeveer 43,6% van de 25- tot 64-jarigen hoger onderwijs gevolgd en daarmee staat het in de top 5. Topinstellingen zoals de Universiteit van Oxford en de Universiteit van Cambridge kenmerken zijn sterke erfenis op het gebied van hoger onderwijs, hoewel de financiering de afgelopen jaren onder druk heeft gestaan.
De Belgische beroepsbevolking bestaat voor ongeveer 44,1% uit mensen met een diploma in het hoger onderwijs. Meertalig hoger onderwijs in België richt zich op een diverse groep studenten en openbare universiteiten combineren regionale krachten met gerespecteerde beroepsopleidingen.
In Singapore heeft ongeveer 42% van de beroepsbevolking een opleiding afgerond in het hoger onderwijs en daarmee is het het hoogst genoteerde Aziatische land in deze lijst. De Singaporese universiteiten zijn compact maar solide en scoren wereldwijd hoog. Het onderwijssysteem is prestatiegericht en zeer goed gefinancierd.
Van de Zwitserse beroepsbevolking tussen de 25 en 64 jaar heeft ongeveer 46% een bachelordiploma behaald. Zwitserland, dat over uitstekende universiteiten beschikt in Zürich en Lausanne, blinkt uit op het gebied van wetenschap, techniek en economie.
Op de eerste plaats staat Ierland, waar maar liefst 52,4% van de beroepsbevolking een bachelordiploma heeft! Openbare universiteiten in Ierland bieden modern, onderzoeksgericht onderwijs tegen lage kosten. Het land heeft bovendien een van de beste economieën ter wereld, wat een enorme blijk van succes is.
Zie ook: De gevaarlijkste steden van Europa: drie bevinden zich in België
Bronnen: (Visual Capitalist) (CBRE) (Britannica) (European Commission) (European Union)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten