ARNHEM - Gemeenten en provincies lappen de landelijke richtlijnen voor bewegwijzering van snelfietsroutes aan hun laars. Daardoor is er sprake van een wildgroei aan borden en worden fietsers in vrijwel iedere regio geconfronteerd met andere wegwijzers.
De Nationale Bewegwijzeringdienst (BWD) zou voor eenheid in bebording moeten zorgen. Maar wegbeheerders zien niets in de richtlijnen van deze club, die wordt aangestuurd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Comfortabeler
''Wij hebben vastgelegd dat fietsbewegwijzering de kleurstelling rood-wit en voor alternatieve (toeristisch mooiere) routes groen-wit cursief heeft. Een snelfietsroute onderscheidt zich omdat deze comfortabeler is uitgevoerd in (rood)gekleurd asfalt, specifieke verlichting, voorrangsregeling en - waar mogelijk - het ontbreken van verkeerslichten. Hierdoor kan er met een hogere snelheid worden gereden en tijdwinst worden geboekt'', zegt een BWD-woordvoerder.
Bewegwijzering
Fietsers worden geattendeerd op de snelle route via een logo dat op strategische plekken is aangebracht op het asfalt. ''De noodzaak om een andere bewegwijzering aan te brengen, is er dan ook niet. Bewegwijzering geeft de richting van een bestemming aan. Een snelwegfietspad is een middel om daar te komen en hoeft niet apart te worden aangegeven.''
Snelheidsduivels
Vooralsnog wordt het advies door vrijwel geen wegbeheerder gevolgd en ontstaan overal eigen initiatieven. Komende week ook in de Stadsregio Arnhem Nijmegen, waar 'snelheidsduivels' alleen maar op de kleur van de aloude vertrouwde fietswegwijzer hoeven te letten. Zien ze de kleur paars, dan moeten ze die borden volgen om zo snel mogelijk van a naar b te fietsen.
Standaard
Verschillende regio's, waaronder Utrecht en Twente, kijken met belangstelling naar de resultaten van deze proef en zullen bij succes ook deze huisstijl kiezen, in de hoop dat de rest van Nederland volgt en alsnog een landelijke standaard ontstaat.
Verkeersknooppunten
''We willen niet dwarsliggen, maar het de fietser zo duidelijk mogelijk maken. Dat doen we met deze borden. Behalve de paarse kleur zijn ze voorzien van het snelfietsroutelogo en de naam van de betreffende route'', aldus projectleider Sjors van Duren.
In ons land ligt nu 300 kilometer aan snelfietspaden, maar door de explosieve toename van elektrische fietsen en meer werknemers die fietsend naar het werk gaan, worden meer paden aangelegd. Binnen een aantal jaren moet dat minimaal 675 kilometer zijn, die drukke verkeersknooppunten met autoverkeer zo veel mogelijk mijden.
http://www.telegraaf.nl/reiskrant/fietsenenwandelen/22687631/__Wildgroei_aan_fietsborden__.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten