woensdag 26 november 2014

's Werelds beste fietssteden

 
 
Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
Bogota BogotaFoto: Wikipedia

wo 20 aug 2014, 12:28 | 1 reactie

Top 7

's Werelds beste fietssteden

Het is zeker niet weggelegd voor iedereen, maar fietsen op vakantie kan heerlijk rustgevend zijn. Wellicht kun je je daar niets bij voorstellen als je zojuist voor de zoveelste keer bijna van je fiets bent gereden door een tram of auto, maar er zijn steden waar het anders is…

    1. Utrecht, Nederland

    Wat voor ons Nederlanders de normaalste zaak van de wereld is en voor sommigen tegelijkertijd de grootste stoorfactor op de fietspaden is wereldwijd gezien juist zeer bijzonder en aangenaam: kinderen en gezinnen die samen fietsen. Natuurlijk geldt dit niet alleen in Utrecht, maar wat wel bijzonder is aan deze stad is dat ook de lokale autoriteiten het fietsverkeer aanmoedigen. Het is dan ook niet zo gek dat zeker de helft van alle verplaatsingen in de stad per fiets gebeurt.

    Foto: Wikimedia

    2. Sevilla, Spanje

    Denk je aan Sevilla, dan is je eerste gedachte waarschijnlijk niet 'ah, laat ik daar eens lekker gaan fietsen!´ De stad is gewoon veel te heet om je meer dan nodig in te spannen. Toch heeft de stad zich in de afgelopen jaren weten te ontwikkelen tot zeer aangenaam fietsoord. Nee, de temperatuur helpt niet echt mee, maar de speciaal aangelegde fietspaden maken het een heerlijke plek om per fiets te reizen. Om de toerist (en inwoner) te stimuleren iets vaker de tweewieler te pakken is de 'Sevici' in het leven geroepen, hiermee kun je eenvoudig een stadsfiets huren.

    Foto: Fotolibre.org

    3. Montreal, Canada

    Al in 1980 begon Montreal met het aanleggen van fietspaden en werd er gestart met 'Bixi', een verhuurorganisatie van stadsfietsen gebaseerd op de fietsen van Parijs en Londen. Zeker de helft van de volwassen bevolking pakt al minstens een keer per week de fiets, maar de fietspaden zijn nog lang niet zoals ze moeten zijn. Aref Salem, verantwoordelijk voor het transport in Montreal, laat aan CNN weten dat mensen in een hoger tempo de fiets zijn gaan gebruiken dan de stad kon worden aangepast. Desalniettemin is Montreal een heerlijk stad om per fiets te verkennen.

    Foto: Wikipedia

    4. Kopenhagen, Denemarken

    Meer dan de helft van de inwoners van Kopenhagen pakt de fiets om op school of werk te komen en ook voor toeristen zijn veel fietsen beschikbaar. De stad is dan ook ideaal te bezichtigen per fiets dankzij het tolerante verkeer. Denemarken heeft zelf een officiële fietsambassade.

    Foto: Wikipedia

    5. Portland, Oregon

    Twintig jaar geleden werd de basis gelegd voor de fietsinfrastructuur van Portland en inmiddels is fietsen dan ook een belangrijk onderdeel van de stadscultuur geworden. Gezien de stad een 'Fietsplan voor 2030´ heeft opgesteld zal de tweewieler alleen maar populairder worden. Binnen dit plan wordt gewerkt aan een nog beter fietsnetwerk, meer veiligheid voor de fietsers zelf en extra ruimte voor het stallen van de fietsen.

    Foto: Wikipedia

    6. Tokyo, Japan

    Hoewel Tokyo een enorm grote en drukke stad is, gebruikt veertien procent van de inwoners de fiets om op de plaats van bestemming te komen. Een verschil met andere steden is wel dat hier voornamelijk om praktische redenen wordt gefietst en niet direct ter vermak.

    Foto: Wikimedia

    7. Bogota, Colombia

    Eigenlijk is Bogota (zie foto bovenaan) dankzij het drukke verkeer en de hoge concentratie smog geen ideale fietsstad, toch verdient Bogoto wel een plek in deze lijst. Al is het maar vanwege de vele pogingen om de bewoners te laten fietsen. Zo zijn er verschillende kilometerslange beschermde fietspaden en is er de mogelijkheid tot het huren van fietsen. Bovendien vindt iedere zondag de 'Ciclovia' plaats, de straten worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer en kunnen fietsers en voetgangers optimaal genieten van de stad.

    GERELATEERDE ARTIKELEN
    01-06: 

    http://www.telegraaf.nl/reiskrant/fietsenenwandelen/22985750/___s_Werelds_beste_fietssteden__.html

     
     
    Exclusieve artikelen van de Telegraaf redactie
    Foto: TLG

    zo 01 jun 2014, 05:30 | 2 reacties

    Wildgroei aan fietsborden

    door Gijsbert Termaat
    ARNHEM - Gemeenten en provincies lappen de landelijke richtlijnen voor bewegwijzering van snelfietsroutes aan hun laars. Daardoor is er sprake van een wildgroei aan borden en worden fietsers in vrijwel iedere regio geconfronteerd met andere wegwijzers.
      De Nationale Bewegwijzeringdienst (BWD) zou voor eenheid in bebording moeten zorgen. Maar wegbeheerders zien niets in de richtlijnen van deze club, die wordt aangestuurd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
      Comfortabeler
      ''Wij hebben vastgelegd dat fietsbewegwijzering de kleurstelling rood-wit en voor alternatieve (toeristisch mooiere) routes groen-wit cursief heeft. Een snelfietsroute onderscheidt zich omdat deze comfortabeler is uitgevoerd in (rood)gekleurd asfalt, specifieke verlichting, voorrangsregeling en - waar mogelijk - het ontbreken van verkeerslichten. Hierdoor kan er met een hogere snelheid worden gereden en tijdwinst worden geboekt'', zegt een BWD-woordvoerder.
      Bewegwijzering
      Fietsers worden geattendeerd op de snelle route via een logo dat op strategische plekken is aangebracht op het asfalt. ''De noodzaak om een andere bewegwijzering aan te brengen, is er dan ook niet. Bewegwijzering geeft de richting van een bestemming aan. Een snelwegfietspad is een middel om daar te komen en hoeft niet apart te worden aangegeven.''
      Snelheidsduivels
      Vooralsnog wordt het advies door vrijwel geen wegbeheerder gevolgd en ontstaan overal eigen initiatieven. Komende week ook in de Stadsregio Arnhem Nijmegen, waar 'snelheidsduivels' alleen maar op de kleur van de aloude vertrouwde fietswegwijzer hoeven te letten. Zien ze de kleur paars, dan moeten ze die borden volgen om zo snel mogelijk van a naar b te fietsen.
      Standaard
      Verschillende regio's, waaronder Utrecht en Twente, kijken met belangstelling naar de resultaten van deze proef en zullen bij succes ook deze huisstijl kiezen, in de hoop dat de rest van Nederland volgt en alsnog een landelijke standaard ontstaat.
      Verkeersknooppunten
      ''We willen niet dwarsliggen, maar het de fietser zo duidelijk mogelijk maken. Dat doen we met deze borden. Behalve de paarse kleur zijn ze voorzien van het snelfietsroutelogo en de naam van de betreffende route'', aldus projectleider Sjors van Duren.
      In ons land ligt nu 300 kilometer aan snelfietspaden, maar door de explosieve toename van elektrische fietsen en meer werknemers die fietsend naar het werk gaan, worden meer paden aangelegd. Binnen een aantal jaren moet dat minimaal 675 kilometer zijn, die drukke verkeersknooppunten met autoverkeer zo veel mogelijk mijden.

      http://www.telegraaf.nl/reiskrant/fietsenenwandelen/22687631/__Wildgroei_aan_fietsborden__.html

      Geen opmerkingen:

      Een reactie posten