Turkije presenteert nationale volksauto TOGG 21 DECEMBER 2019
Turkije heeft een modellijn met een aantal elektrische auto’s onthuld die volledig in eigen land zijn ontwikkeld. President Recep Tayyip Erdogan Erdogan spreekt van een 60 jaar oude droom die (binnenkort) werkelijkheid wordt. “Als wij deze personenwagen wereldwijd op de weg zien, hebben wij ons doel bereikt”, zei hij tijdens de presentatieceremonie.
In Turkije worden al veel auto’s gemaakt, maar dan (vooral) door buitenlandse fabrikanten. Het project om een eigen personenwagen te maken, is een paradepaardje van de regerende AKP partij en kon tot stand komen met grootschalige staatssteun in de vorm van onder meer belastingvoordelen. Al met al pompt de Turkse overheid omgerekend 3,3 miljard euro in het project.
Het is dus niet zo vreemd dat Erdogan zelf bij de presentatie achter het stuur plaats nam. De ceremonie vond plaats in Gebze, in de provincie Kocaeli. In dit industriële gebied zijn momenteel al diverse autofabrieken gevestigd. De auto’s van TOGG zullen geproduceerd worden in de nabijgelegen provincie Bursa. Volgens Turkse media is het ontwerp afkomstig van het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina.
TOGG (Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu) is een consortium van 5 Turkse bedrijven, te weten BMC, de Kok Groep, Zorlu Holding, Turkcell en de Anadolu Groep. Zij zullen de diverse onderdelen voor de modellijn van het auto-ontwerp gaan leveren. De fabriek waarin de auto’s gemaakt gaan worden, moet in 2021 zijn deuren openen en zal werkgelegenheid gaan bieden aan 4.300 man.
Uiteindelijk moeten er jaarlijks 175.000 exemplaren van de modellijn van de band rollen, verdeeld over 5 carrosserieversies. Het project moet de Turkse economie de komende 15 jaar een impuls van 50 miljard dollar opleveren, en dus ook heel wat voorspoed en werkgelegenheid. De overheid belooft in de periode tot 2035 minimaal 30.000 exemplaren af te nemen en heeft gratis grond voor de productiefaciliteit beschikbaar gesteld.
Er komen meerdere varianten van de aandrijflijn. Klanten krijgen de keuze uit achterwiel of vierwel aandrijving en een vermogen van 200 pk of 400 pk (afkomstig van respectievelijk 1 of 2 elektromotoren). Voor de sprint naar 100 km/u is 7,6 respectievelijk 4,8 seconden nodig. Dat geldt in ieder geval voor de SUV. De sedan is nog een conceptstudie. Waarschijnlijk gaat die uiteindelijk wel op hetzelfde platform gebouwd worden. Ook een vorm van autonoom rijden is mogelijk.
TOGG wil “een slimme auto maken met de kenmerken van de beste segment vertegenwoordigers, zoals de langste wielbasis, de snelste acceleratie en de laagste prijs voor de consument.’ Daarnaast moet het Turkse ontwerp het ruimste interieur bieden dat bovendien moet aanvoelen als een (eigen) huis. De neuspartij van de rode TOGG heeft overigens verdacht veel weg van de Ford Mustang Mach-E. Dat belooft de relatie tussen de Verenigde Staten en Turkije nog meer onder spanning te zetten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten