dinsdag 8 juli 2025

Top 10: coolste privéjets - en enkele van de sterren die ze bezitten

Top 10: coolste privéjets - en enkele van de sterren die ze bezitten

Sommigen zijn bereid om veel geld uit te geven om het ongemak van het delen van een vliegtuig met veel andere mensen te vermijden.©Bombardier
Voor de gelukkige mensen die het geld hebben om op hun eigen voorwaarden per jet te reizen, is er een overheerlijke selectie snelle, luxueuze vliegtuigen. We kijken naar privéjets uit de geschiedenis om onze favoriete tien te kiezen uit dit charismatische ras en noemen een aantal sterren die ze bezitten:

10: Gulfstream G650
©Gulfstream Aerospace

De G650 heeft veel 'wow-factor'; hij heeft meer dan 125 snelheidsrecords in zijn klasse verbroken en kan een duizelingwekkende Mach 0,925 bereiken.

De G650ER (de langere-afstandsversie van de G650) kost ongeveer 78 miljoen dollar om nieuw te kopen. Mensen die met de G650 vliegen zijn onder andere modeontwerper Ralph Lauren, filmregisseur Steven Spielberg, mediamagnaat Oprah WinfreyElon Musk van Tesla en Amazon-oprichter Jeff Bezos. Kim Kardashian bezit een aangepaste Gulfstream G650ER met de naam 'Kim Air'. Autogigant Nissan heeft momenteel een G650 voor topmanagers, met het Amerikaanse registratienummer N155AN.

10: Gulfstream G650©Wikipedia Commons: Andre Gerwing

De G650 kan dertien passagiers vervoeren en heeft zes slaapplaatsen. De G650ER heeft een maximaal startgewicht dat met 1800 kg is verhoogd. De G700-variant is 3,07 meter langer geworden.  In 2021 werd aangekondigd dat de G650 zal worden vervangen door de G800, die in 2024 op de markt komt.

Hoewel het een geweldig vliegtuig is, zullen we moeilijk zijn en het slechts bij nummer 10 laten, omdat het een iets te voor de hand liggende keuze is. We hadden gehoopt dat we nog een aantal vliegtuigen in dit artikel hadden kunnen proppen, met name de prachtige Gulfstream IV en de Cessna Citation X


9: Convair 880©SDASM

Het Convair vliegtuigbedrijf stond bekend om het bouwen van bizarre, krachtige vliegtuigen, waaronder de spectaculaire B-58 Hustler bommenwerper. Het is dus misschien maar goed dat de charismatische rockster Elvis Presley een Convair koos, in de vorm van de luide en snelle 880.

Hij kocht een Convair 880 in april 1975 en doopte het toestel 'Lisa Marie' naar zijn dochter. Het was een uitbundig vliegtuig. Elvis Presley spendeerde meer dan 800.000 dollar aan het inrichten van het vliegtuig om aan zijn specifieke behoeften te voldoen. Zo werden er suède stoelen, vergulde veiligheidsgordels en met leer beklede tafels aan toegevoegd. 

9: Convair 880©Wikipedia Commons: Kitmasterbloke

De Convair 880 vloog voor het eerst in 1959 en hoewel het in veel opzichten uitstekend was, kon het niet concurreren met de goedkopere en efficiëntere Boeing 720. Desondanks heeft de 880 een soort cultstatus gekregen in de luchtvaartwereld, die het slanke uiterlijk van het vliegtuig waardeert.

Voor nog meer exclusieve coolheid werden er slechts 65 Convair 880's gemaakt en de productie duurde slechts van 1959 tot 1962. Elvis had ook een Lockheed JetStar, met een geel en groen interieur dat werd gebruikt om zijn manager en zijn personeel mee te nemen op concerttournees.


8: Gulfstream American Hustler©Gulfstream Aerospace

In de jaren 1940 stond de straalmotor nog in de kinderschoenen en had hij moeite om het vermogen of de actieradius te leveren die nodig waren. Ontwerpers realiseerden zich dat het toevoegen van een raketmotor het vermogen voor het opstijgen of klimmen met hoge snelheden kon vergroten, terwijl het toevoegen van een extra zuiger- of turbopropmotor met een grotere efficiëntie het uithoudingsvermogen kon verbeteren. 

8: Gulfstream American Hustler©Gulfstream Aerospace

Er zijn verschillende problemen met gemengd aangedreven vliegtuigen, met name op het gebied van onderhoud, complexiteit, kosten en gewicht. Toch probeerde Gulfstream het - de Hustler had een op de neus gemonteerde turboprop en een op de staart gemonteerde turbofan, en het werd gepromoot als zeer efficiënt en in staat om op grote hoogten te vliegen.

De Hustler had luxueuze handgestikte lederen zetels en trok al snel bestellingen aan van de rijken. Maar er waren te veel dure problemen om op te lossen en het project werd stopgezet - er werd er maar één gebouwd. Desondanks houden we van de eigenaardige jaren 80 glamour van de Hustler. 


7: Dassault Falcon 900©Wikipedia Commons: Anna Zvereva

Uit de Falcon 20 van 1963 kwam een hele reeks zakenvliegtuigen met hoge prestaties voort. Een van de meest geavanceerde was de Falcon 900, een ontwikkeling van de eveneens driemotorige Falcon 50 - en wij houden van driemotorige vliegtuigen.

Zangeres Taylor Swift lijkt dol te zijn op Franse vliegtuigen. Ze vliegt zowel in een Dassault Falcon 900LX (foto) als in een Falcon 7X. De 900LX is een zeer luxueuze keuze en de vermelde prijs voor een dergelijk toestel is maar liefst 45 miljoen dollar. Hiervoor krijg je snelheid, veiligheid, efficiëntie, luxe en een heel mooi vliegtuig.

7: Dassault Falcon 900©Wikipedia Commons: Markus Eigenheer

De Falcon kan tot 14 passagiers extreem snel vervoeren, tot Mach 0,87. Nu we het toch over coolheid hebben, de Falcon heeft, zoals gezegd, extra punten omdat hij drie motoren heeft. De Falcon 900 bevat composietmaterialen, een technologie waar Dassault al lang mee bezig is - het Mirage 4000 gevechtsvliegtuig uit 1979 had zelfs de eerste composiet staartvin.

Dassault lanceerde wat later de Falcon 7X (foto) werd op de Paris Air Show van 2001, om een Falcon met een groter bereik te creëren die een bereik van 10.500 km kon halen bij een snelheid van Mach 0,88. De geavanceerde Falcons behoren tot de meest efficiënte en decadente zakenjetervaringen die vandaag beschikbaar zijn. 


6: Bombardier Global 8000©Bombardier

Er wordt beweerd dat de Global 8000 het snelste operationele civiele vliegtuig ter wereld is met een normale topsnelheid van Mach 0,94. Het beschikt over opmerkelijk comfort, biedt naar verluidt een van de soepelste ritten en heeft een indrukwekkend bereik van bijna 13.000 km.

Topsnelheid is niet zo belangrijk als kruissnelheid, en op dit gebied is de 8000 ook zeer indrukwekkend en misschien wel de beste in zijn klasse Mach 0,92

6: Bombardier Global 8000
©Wikipedia Commons: Keepphlyinghigh

De Bombardier Global 8000 (en zijn zusje, de 7500), op de foto zijn zakenvliegtuigen met een ultralange afstand, ontwikkeld door het Canadese bedrijf Bombardier Aviation. Afhankelijk van hoe je het definieert, blijven het de grootste zakenvliegtuigen ter wereld. Medeoprichter Bill Gates van Microsoft zou 66 miljoen dollar hebben uitgegeven aan zijn Global 8000.

Op 18 mei 2021 werd de Global 8000 het eerste zakenvliegtuig dat officieel de geluidsbarrière doorbrak. De tests werden uitgevoerd als onderdeel van de ontwikkeling van de Global 8000, waardoor het het snelste burgervliegtuig is sinds de Franse Concorde.



5: HFB 320 Hansa Jet©Wikipedia Commons: Mike Freer

Voor chic uit de Koude Oorlog en een linkse stijl is de HFB 320 Hansa Jet je eerste keuze. Het verhaal van de mooie Hansa begon toen Hamburger Flugzeugbau (HFB) uit West-Duitsland werd geïnspireerd door het succes van de lichte Learjet 23 en begon te werken aan een eigen kleine jet.

Het vliegtuig vloog voor het eerst in 1964. Het meest ongewone kenmerk van de Hansa Jet is de naar voren gebogen vleugel. Dit kenmerk was al eerder toegepast op een vliegtuig van Hansa's ontwerper Hans Wockede Junkers Ju 287. De Ju 287 was een zeer geavanceerde straalbommenwerper die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd gemaakt. 

5: HFB 320 Hansa Jet

©Wikipedia Commons: RuthAS

De Hansa Jet heeft brandstof in aerodynamische pods op de vleugeltips, die een extra coole factor toevoegen.

Hoewel we geen extreem beroemde mensen kunnen bedenken die eigenaar waren van Hansa Jets, maakt dat eigenlijk niet uit. Coolheid heeft nooit echt te maken gehad met efficiëntie of kosten, maar met eigenzinnige aantrekkingskracht, en daarin scoort Hansa hoog.


4: Dassault Falcon 20©Wikipedia Commons: Cory W Watts

Net als de Learjet 25 putte de Falcon 20 uit ervaring die was opgedaan met gevechtsvliegtuigen, in dit geval de Dassault Mystère IV jachtbommenwerperDe Mystère 20 maakte zijn eerste vlucht op 4 mei 1963, wat nog eerder was dan de Learjet 23, die voor het eerst vloog op 7 oktober 1963.

Om zich op de Amerikaanse markt te richten, werkte Dassault samen met luchtvaartmaatschappij Pan-Am om het toestel te promoten. De Falcon 20 bleek zo'n succes dat het tot 1988 in productie bleef, tegen die tijd opgevolgd door meer geavanceerde Falcon-familieleden. 

4: Dassault Falcon 20©Wikipedia Commons: Pedro Aragao

Arendsogen herkennen dit vliegtuig misschien uit de bioscoop en van tv. De Falcon 20 was te zien in veel films, waaronder Wall Street (1987) en 2 Fast 2 Furious (2003).

In november 2012 werd een Falcon 20 het eerste civiele vliegtuig dat op 100% biobrandstof vloog. In totaal werden er bijna 500 Falcon 20-toestellen verkocht. 


3: Morane-Saulnier MS.760 Paris©Wikipedia Commons: Derek Kennedy

Voor de meest stijlvolle is iets normaals kopen nooit een optie. Voor Frank Sinatra betekende dit dat hij koos voor een vliegtuig dat maar weinig anderen hadden, en dat was de Morane-Saulnier MS.760 Paris. Maar wat was dit elegante kleine vliegtuig en waarom hadden zo weinigen het?

In 1953 ontwierp fabrikant Morane-Saulnier de MS 755 Fleuret, een tweezitsstraaltrainer voor de Franse luchtmacht. De luchtmacht verwierp de Fleuret, dus Morane-Saulnier, op zoek om hun verliezen terug te verdienen, stelde een verbeterde, vierzits militaire variant voor. Deze werd de MS760 Paris genoemd.

3: Morane-Saulnier MS.760 Paris©Wikipedia Commons: Aldo Bidini

Het toestel was in veel opzichten te leuk om een militair leven te leiden. Het stuurde heerlijk, had een elektrisch aangedreven inklapbare kap die tijdens de vlucht kon worden geopend (waardoor het een vliegende 'cabriolet' werd) en, wat belangrijk was, elke burger die in de chique machine arriveerde zou het gesprek van de dag zijn op het vliegveld.

Een nadeel waren de hoge kosten: $300.000 in 1955 was een hoop geld, plus het ongemak van het verkrijgen van vliegtuigbrandstof op kleinere vliegvelden. Sinatra - of de Sjah van Iran - liet zich hierdoor niet afschrikken. 


2: Learjet 23©Wikipedia Commons: Rob Hodgkins

Toen Zwitserland in 1955 voor het eerst vloog met zijn FFA P-16 grondaanvalsjager, is het moeilijk te geloven dat iemand die getuige was van de vlucht, had kunnen voorspellen dat de uiteindelijke uitkomst zo vredig en zo glamoureus zou zijn. Want het ontwerp van de P-16 beïnvloedde het ontwerp van de prachtige Learjet 23.

De Zwitserse P-16 werd geannuleerd na een crash, maar veel van de kenmerken ervan zouden hun weg vinden naar het nieuwe vliegtuig van Bill Lear. Lear was een Amerikaanse uitvinder en zakenman die het potentieel zag van een klein, snel en efficiënt vliegtuig om aan de behoeften van leidinggevenden te voldoen. Het nieuwe vliegtuig, de Learjet 23, vloog voor het eerst in 1963. 

2: Learjet series©Wikipedia Commons: Michael Barera

De stijlvolle 23 luidde een nieuw tijdperk in voor de 'Business Jet' en de term Learjet was een tijdlang synoniem voor dergelijke items met een hoge status en de glamoureuze levensstijl die ze suggereerden. Veel beroemde mensen werden verliefd op de 23, waaronder Frank SinatraMarlon Brando en Dean Martin. Elvis gebruikte Sinatra's Learjet zelfs om weg te vliegen naar Las Vegas!

James Brown was de eerste Afro-Amerikaan die een privéjet bezat en hij koos voor de charismatische Learjet 23. 



1: Piaggio P.180 Avanti©Wikipedia Commons: Tibboh

De Piaggio P.180 Avanti is geen pure jet maar een turboprop (waarbij de jet - of turbine - een propeller aandrijft). Desondanks zullen we onze neus niet ophalen voor deze ultra-high-performance avant-garde Italiaanse schoonheid.

Alessandro Mazzoni patenteerde het ontwerp in 1982 en een jaar later werkte Piaggio aan het ontwerp in samenwerking met Gates Learjet. Het vliegtuig vloog voor het eerst op 23 september 1986.

Toen de financiering van het project in de jaren 1990 in het gedrang kwam, schoot de steenrijke Piero Ferrari te hulp. Met zijn staart-eerst ontwerp en duwpropeller is de Avati even onorthodox als gestroomlijnd.

1: Piaggio P.180 Avanti©Wikipedia Commons: Nick Gray

Met zijn relatief lage brandstofverbruik en slanke ontwerp met lage luchtweerstand kan de Avanti opmerkelijk goed concurreren met gelijkwaardige pure jets. Het vermogen komt van een paar vertrouwde Pratt & Whitney Canada PT6A-66B turboprops.

De Avanti is verbazingwekkend snel voor een propellervliegtuig. In 2003 vestigde Joe Ritchie samen met co-piloot Steve Fossett een transcontinentaal snelheidsrecord met een gemiddelde snelheid van 880 km/u.  Het is het snelste propellervliegtuig met een topsnelheid van 927,4 km/u, wat net sneller is dan de enorme Sovjet Tu-95 bommenwerper.

Top 10: coolste privéjets - en enkele van de sterren die ze bezitten






































Geen opmerkingen:

Een reactie posten