TulipGarden9

International news - Thời Sự Quốc Tế

zaterdag 15 november 2025

De 20 langste hangbruggen ter wereld

 

De 20 langste hangbruggen ter wereld


Hangbruggen behoren tot de meest indrukwekkende en inspirerende bouwwerken ter wereld.©Wikipedia Commons: Zafer

De techniek en het ontwerp die nodig zijn om deze bruggen enorme lengtes te laten overbruggen, zijn adembenemend, vooral wanneer veel van deze bruggen ook nog eens worden gebouwd in regio's waar aardbevingen de orde van de dag zijn.

Hier geven we een overzicht van de 20 langste hangbruggen ter wereld, in oplopende volgorde van lengte, en bekijken we hoe deze designwonderen tot stand zijn gekomen.

20: Golden Gate Bridge, VS - 1280 meter©Wikipedia Commons: Brock Brannen

De Golden Gate Bridge is misschien wel de beroemdste hangbrug ter wereld en verbindt San Francisco en Marin County, Californië, in de VS. De Golden Gate Bridge is voor de meeste mensen niet alleen de meest herkenbare hangbrug, maar ook de oudste in zijn soort in deze lijst. De brug werd in 1937 gebouwd ter vervanging van een veerdienst over de baai en het werk begon in 1933. De bouw duurde vier jaar en de brug werd op 27 mei 1937 geopend.

Er zijn in totaal 1,2 miljoen klinknagels gebruikt bij de bouw van de brug en de kenmerkende kleur staat bekend als International Orange. Een team van 38 schilders werkt fulltime om de beschermende verf te onderhouden en corrosie van het metaal te verhinderen. Tussen 1982 en 1986 moest het brugdek worden vervangen omdat het zout in de dikke mist die de brug regelmatig omringt, het beton deed rotten.

19: Verrazzano-Narrows Bridge, VS - 1298 meter©Wikipedia Commons: Ajay Suresh

De Narrows is een stuk water dat tussen Staten Island en Brooklyn in New York loopt. Om dit te overbruggen werd in 1959 begonnen met de Verrazzano-Narrows hangbrug, die vijf jaar later werd voltooid. Die voltooiingsdatum gold voor het bovenste niveau van deze brug, die een tweede lager niveau heeft om de verkeerscapaciteit te verdubbelen.

Elke dag gaan er 202.000 voertuigen over de Verrazzano-Narrows Bridge, die een maximale hoogte van 211 meter boven de haven bereikt.

18: Hardangerbrug, Noorwegen - 1310 meter©Wikipedia Commons: Kronja

De Hardangerbrug in Noorwegen is misschien niet de langste hangbrug ter wereld, maar wel één van de meest indrukwekkende. Dit is te danken aan het spectaculaire landschap waarin de brug over de Hardanger Fjord ligt. De brug steekt de fjord over op een hoogte van 55 meter boven het water en verbindt de steden Ullensvang en Ulvik, die voorheen afhankelijk waren van een veerboot.

De Hardangerbrug is een van de recentere toevoegingen aan deze lijst, want hij werd in 2013 voltooid na een bouwperiode van vier jaar. De bouwkosten worden langzaam terugverdiend door tol die moet worden betaald om de brug over te steken. Er zijn twee rijstroken voor voertuigen, met één rijbaan in elke richting, plus een aparte rijstrook voor fietsers en voetgangers.

17: Tsing Ma Bridge, Hongkong - 1377 meter©Wikipedia Commons: Ming Hong

Toen hij in 1997 klaar was, was de Tsing Ma Bridge in China de op één na langste hangbrug ter wereld. Het toont aan hoeveel van dit soort bruggen er sindsdien zijn gebouwd, dat dit indrukwekkende bouwwerk nu 17e op de lijst staat.

De brug werd ontworpen door een Engels-Japans consortium om de eilanden Tsing Yi en Ma Wan, waaraan de brug zijn naam ontleent, met elkaar te verbinden. In tegenstelling tot veel hangbruggen draagt de Tsing Ma Bridge zowel weg- als spoorverkeer. Hiervoor heeft de brug een ontwerp op twee niveaus, is hij 41 meter breed, en heeft hij twee spoorlijnen op het onderste dek.

Toen de Tsing Ma Bridge klaar was, kostte hij HK$7,2 miljard (€880 miljoen) en de opening werd bijgewoond door meer dan 100.000 toeschouwers. Nu vervoert de brug elke dag ongeveer 90.000 mensen in verschillende vormen van vervoer.

16: Jiangyin Bridge, China - 1385 meter©Wikipedia Commons: Yawn823

Ten tijde van zijn voltooiing was de Jiangyin Bridge in China de verst stroomafwaarts gelegen oversteekplaats van de machtige Yangtze. Die is nu vervangen door nog twee bruggen, maar deze hangbrug blijft één van de meest opvallende over dit water.

De bouw van de brug was zo gepland dat deze in 1997 voltooid zou zijn ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de Chinese Revolutie. Deze deadline werd gehaald, maar de brug ging pas twee jaar later open voor het verkeer. Om de brug in slechts drie jaar tussen 1994 en 1997 te bouwen, werden geprefabriceerde kokerliggers gebruikt, die zo gestroomlijnd waren dat de brug beter bestand was tegen slechte weersomstandigheden.

15: Jin’an Bridge, China - 1386 meter©Hubei Provincial People's Government

De Jin’an Bridge in China staat misschien niet in de top 10 van langste hangbruggen, maar is wel een van de hoogste. De brug heeft een maximale hoogte van 230 meter vanaf het waterniveau tot de top van de kolommen. De brug werd in gebruik genomen als expresweg om het verkeer op een andere brug stroomafwaarts op de Jinsha-rivier te ontlasten. De bouw begon in 2016 en eindigde in 2020, met de opening van de nieuwe brug op oudejaarsavond 2020.

Voordat hij gebouwd werd, was er een plan om de Jin’an Bridge nog hoger te maken, maar met een kortere overspanning. Dit idee werd echter geschrapt vanwege de noodzaak om genoeg verkeer te kunnen vervoeren en de belasting op andere kruisingen te verlichten.

14: Yavuz Sultan Selim Bridge, Turkije - 1408 meter©Wikipedia Commons: Jonathan Dupuis

De Yavuz Sultan Selim Bridge is één van de vier bruggen in Istanbul die Azië met Europa verbindt. Deze brug ligt verder naar het noorden en voert het wegverkeer over de Bosporus. Het werk aan de opvallende Yavuz Sultan Selim Bridge begon in 2013 en werd voltooid in 2016 tegen een kostprijs van 4,5 miljard Turkse Lira (€121 miljoen): een soort technisch koopje in de moderne hangbruggenbouw.

Dit bedrag is sindsdien echter herzien omdat er meer geld nodig was om de bouw te financieren. Het werd ontworpen door de Zweedse ingenieur Jean-Francois Klein en de Franse bouwkundig ingenieur Michel Virlogeux.

13: Humberbrug, Verenigd Koninkrijk - 1410 meter©Wikipedia Commons: Ranveig

De enige Britse vermelding in deze lijst is de Humberbrug die de riviermonding van de Humber overspant, met Barton-upon-Humber in het zuiden en Hessle in het noorden. De brug werd in 1981 voor het verkeer geopend en kostte 98 miljoen pond (121 miljoen euro) om te voltooien, en er rijden nu 33.000 voertuigen per dag over de twee rijbanen. Voertuigen moeten tol betalen om de brug te gebruiken en het is de duurste brug in het Verenigd Koninkrijk.

Plannen voor een Humberbrug dateren al uit 1930 om de veerboot op hetzelfde punt te vervangen. Het duurde echter tot 1966 voordat deze plannen tot een serieus ontwerp en de bouw leidden, en de werkzaamheden begonnen in 1972. Toen de Humberbridge in 1981 werd geopend, was het de langste hangbrug met één enkele overspanning ter wereld. De brug hield dit record 17 jaar lang, totdat de Akashi Kaikyo Bridge in Japan werd gebouwd.

12: Nanjing Qixiashanbrug over de Yangtze-rivier, China - 1418 meter©SpringerLink

De Nanjing Qixiashanbrug over de Yangtze-rivier, een andere brug over de Yangtze-rivier in China, heette vroeger de Nanjing Fourth Yangtze Bridge. De naam veranderde in 2019, maar de brug zelf was al sinds 2012 in gebruik. Om het verwachte verkeersvolume aan te kunnen, werd de brug gebouwd met twee rijbanen met elk zes rijstroken. De maximumsnelheid op de brug varieert tussen 100 en 125 km/u.

Voordat de brug werd gebouwd, werd er op dit punt een veerboot gebruikt om de enorme Yangtze over te steken. De brug is gebouwd met behulp van 16 meter lange secties van geprefabriceerde stalen secties. De ingenieuze openingen tussen deze secties maken beweging mogelijk om aardbevingen op te vangen.

11: Tweede Dongtingbrug, China - 1480 meter©Wikipedia Commons: CPK

Zoals de meeste hangbruggen heeft de Tweede Dongtingbrug in China twee reeksen massieve pylonen die de belangrijkste verankeringspunten van de structuur vormen. Voor deze brug moest elk verankeringspunt bijzonder stabiel zijn vanwege de overspanning van de rivier, de hoogte van de rijbaan en de kans op seismische activiteit.

Hierdoor weegt elk van de masten een machtige 630.000 ton en reiken de masten 200 meter de lucht in boven de rivier. Deze complexe constructie werd in 2018 voltooid en zorgt ervoor dat het verkeer nu snel en gemakkelijk het op één na grootste meer van China kan oversteken.

10: Runyangbrug, China - 1490 meter©Wikipedia Commons: Voyager

De Runyangbrug is een hangbrug over de Yangtze en niet te verwarren met de tuibrug in het noorden. De hangbrug is de langste van de twee en was de op twee na langste in zijn soort toen hij in 2005 voor het verkeer werd opengesteld. De brug is inmiddels door een aantal andere bruggen overtroffen, maar het blijft een ongelooflijk staaltje techniek.

De Runyangbrug is zowel licht als sterk, wat de lengte en hoogte ten goede komt. De hoofdtorens bevinden zich 215 meter boven de waterspiegel en het wegoppervlak van de brug ligt 50 meter boven het water. De brug heeft twee rijbanen met elk zes rijstroken en kan dus meer dan 100.000 voertuigen per dag verwerken.

9: Yi Sun-sinbrug, Zuid-Korea - 1545 meter©Wikipedia Commons: Steve46814

De Yi Sun-sinbrug maakt deel uit van een breder complex van bruggen die het industriegebied in Yeosu in Zuid-Korea met elkaar verbinden. De brug is vernoemd naar de 16e eeuwse Koreaanse admiraal Yi Sun-sin, die 's werelds eerste ijzeren slagschip bouwde. De twee hoofdpylonen zijn dunner dan bij veel bruggen van vergelijkbare grootte en reiken zo'n 270 meter de lucht in boven de Zuidzee.

De Yi Sun-sinbrug, die Gwangyang en het eiland Myodo-dong met elkaar verbindt, won de Outstanding Structure Award in 2013, het jaar na de opening in 2012. De bouw duurde in totaal vijf jaar.

8: Osman Gazibrug, Turkije - 1550 meter©Wikipedia Commons: Kerem Sezen

Verder naar het oosten dan de Bosporusoversteek overspant de Osman Gazibrug de Golf van Izmit op het smalste punt om de O-5 snelweg tussen Gebze en de provincie Yalova te dragen. De bouw van de Osman Gazibrug begon in 2013 en werd voltooid in 2016, en de drie jaar durende bouw is een van de snelste in de afgelopen tijd: de brug opende slechts één maand na voltooiing voor het verkeer en kostte 41 miljard Turkse Lira (€1,13 miljard).

Voertuigen moeten tol betalen om gebruik te kunnen maken van de Osman Gazibrug, die tot 6.000 voertuigen per dag kan vervoeren. Hoewel het aantal voertuigen dat wordt vervoerd relatief laag is, maakt de brug een einde aan een reis van 60km rond de baai die anders nodig zou zijn om dezelfde reis te maken.

7: Storebæltsbrug, Denemarken - 1624 meter©Wikipedia Commons: Henrik Sendelbach

De dramatische Storebæltsbrug in Denemarken, die algemeen wordt beschouwd als één van de mooiste hangbruggen ter wereld, verbindt de eilanden Seeland en Funen. De brug ontleent zijn naam aan de Storebælt, die hij overspant. De Storebæltsbrug, die zowel weg- als spoorverkeer overbrugt, werd in 1991 in gebruik genomen en was pas in 1998 klaar.

Er was al in 1973 een brug voorgesteld op deze locatie om sneller te kunnen reizen dan met de bestaande veerboot, maar het duurde tot 1986 voordat politici akkoord gingen met het brugproject. Er zijn twee andere bruggen als onderdeel van dit project en beide hebben een langere totale lengte dan de Storebæltsbrug, maar geen van beide heeft zo'n lange hangbrugoverspanning.

6: Xihoumenbrug, China - 1650 meter©Wikipedia Commons: Siyuwj

De Zhoushan Archipel is de grootste eilandengroep voor de kust van China, dus het is onvermijdelijk dat er een aantal indrukwekkende bruggen over deze geografie gebouwd worden. De Xihoumenbrug is hier een goed voorbeeld van met zijn overspanning van 1650 meter en steunpylonen die maar liefst 211 meter hoog zijn. Deze hoogte is nodig zodat schepen onder de Xihoumenbrug door kunnen varen, die deel uitmaakt van een complex van vijf bruggen die de eilanden met elkaar verbinden en de Yongzhou Expressway vormen.

De Xihoumenbrug verbindt de eilanden Jintang en Cezi. Deze brug was in 2007 klaar, maar ging pas in 2009 open voor het verkeer omdat er kort na de voltooiing een schip op de brug botste. Reparaties en veiligheidscontroles vertraagden de opening.

5: Shenzhen-Zhongshanbrug, China - 1666 meter©Wikipedia Commons: Pulsarwind

De Shenzhen-Zhongshanbrug maakt deel uit van een veel langer verbindingssysteem om de steden Shenzhen in het oosten en Zhongshan in het westen met elkaar te verbinden. Er zijn tunnels en wegen als onderdeel van de verbinding, en de Shenzhen-Zhongshanbrug werd in 2024 onderdeel van het systeem.

Het duurde zeven jaar om de Shenzhen-Zhongshanbrug te bouwen en het kostte ongeveer €4,6 miljard om hem te voltooien, waardoor het één van de duurste infrastructuurprojecten ooit in China was. De Shenzhen-Zhongshanbrug overspant de monding van de Parelrivier en werd voor het eerst overwogen in 2008 en kreeg uiteindelijk groen licht in 2011. Er kunnen nu 100.000 voertuigen per dag overheen, maar toen de brug voor het eerst werd geopend, ontstonden er files omdat zoveel automobilisten wilden ervaren hoe het is om de brug over te steken.

4: Nanshabrug, China - 1688 meter©Wikipedia Commons: Truman000000

De Nanshabrug is een andere brug in China die de Parelrivier moet oversteken. De brug ontleent zijn naam aan het district Nansha in Guangzhou, dat verbonden is met de stad Shatian. Oorspronkelijk zou de Nanshabrug de Humen Second Bridge gaan heten, maar dat veranderde tijdens de bouwperiode tussen 2013 en 2019. De brug werd hetzelfde jaar na voltooiing opengesteld voor het verkeer en vervoert nu dagelijks meer dan 50.000 voertuigen.

De brug bestaat uit twee rijbanen, elk met vier rijstroken, en de Nanshabrug kostte in totaal CN¥ 12 miljard (€1,6 miljard).

3: Yangsigangbrug over de Yangtze-rivier, China - 1700 meter©Wikipedia Commons: Truman000000

De Yangsigangbrug over de Yangtze-rivier moet misschien genoegen nemen met de derde plaats op het podium van 's werelds langste hangbruggen, maar het is wel de langste brug in China. Het is ook de langste dubbeldeksbrug ter wereld, met voertuigen, fietsen en voetgangers op de twee niveaus.

De Yangsigangbrug over de Yangtze-rivier, die Hanyang en Wuchang in de provincie Hubei met elkaar verbindt, heeft zes rijstroken op het bovendek en nog eens vier rijstroken op het benedendek. Hierdoor is het ook een van de drukste hangbruggen ter wereld en passeren er vaak meer dan 100.000 voertuigen per dag.

Door het complexe ontwerp duurde de voltooiing vier jaar, van 2015 tot 2019. Het opende slechts een maand na voltooiing voor het verkeer en de totale kosten bedroegen 8,5 miljard CN¥ (1,1 miljard euro).

2: Akashi Kaikyōbrug, Japan - 1991 meter©Wikipedia Commons: Kim Rotzel

Hoewel China aanspraak kan maken op meer vermeldingen in de top 20 van 's werelds langste hangbruggen, maakte het naburige Japan in 1998 aanspraak op de algehele titel. Het deed hier pas afstand van toen de Çanakkalebrug in Turkije in 2022 werd geopend. De bouw van de Akashi Kaikyōbrug begon in 1988 en duurde 10 jaar om te voltooien. De brug was klaar in 1996 en werd in 1998 in gebruik genomen. De lange bouwtijd was gedeeltelijk te wijten aan een herontwerp halverwege de bouw om de sterkte van de pyloontorens te verbeteren na een aardbeving in 1995 waardoor de torens iets verschoven.

De brug overspant de Akashi Kaikyō-zeestraat en loopt tussen Kobe op het eiland Honshu en Iwaya op het eiland Awaji, en maakt deel uit van een grotere reeks bruggen die verschillende eilanden met elkaar verbinden. Het idee voor de Akashi Kaikyōbrug gaat terug tot 1957 en toen het groene licht werd gegeven, werd aanvankelijk voorgesteld dat de brug zowel weg- als spoorverkeer zou dragen. Dat veranderde echter en nu is er alleen wegverkeer overheen met twee rijbanen met elk drie rijstroken.

1: 1915 Çanakkalebrug, Turkije - 2023 meter©Limak

Het '1915' in de titel van de 1915 Çanakkalebrug is geen verwijzing naar het jaar waarin 's werelds langste hangbrug werd gebouwd. In plaats daarvan is het een verwijzing naar het jaar van de Ottomaanse overwinning bij Gallipoli tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hoewel de naam bij velen gemengde gevoelens oproept, is de brug de eerste vaste oversteek van de Dardanellen. De bouw duurde vijf jaar en was klaar in 2022. Het is nu de langste hangbrug ter wereld. bouw kostte 2,5 miljard euro.

Op het hoogste punt van de pyloontorens reikt de 1915 Çanakkalebrug 334 meter boven zeeniveau en daarmee is het de hoogste brug in Turkije en de op één na hoogste brug ter wereld. De brug bestaat uit twee rijbanen met elk drie rijstroken voor voertuigen en voetpaden aan weerszijden.

Als je dit verhaal leuk vond, klik dan op de bovenstaande knop Volgen om meer van dit soort verhalen van Autocar te zien.

Fotolicentie: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.en

De 20 langste hangbruggen ter wereld




















TulipGarden9 op 17:04
Delen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

‹
›
Homepage
Internetversie tonen

Over mij

TulipGarden9
Mijn volledige profiel tonen
Mogelijk gemaakt door Blogger.