De 20 langste hangbruggen ter wereld
De techniek en het ontwerp die nodig zijn om deze bruggen enorme lengtes te laten overbruggen, zijn adembenemend, vooral wanneer veel van deze bruggen ook nog eens worden gebouwd in regio's waar aardbevingen de orde van de dag zijn.
Hier geven we een overzicht van de 20 langste hangbruggen ter wereld, in oplopende volgorde van lengte, en bekijken we hoe deze designwonderen tot stand zijn gekomen.
De Golden Gate Bridge is misschien wel de beroemdste hangbrug ter wereld en verbindt San Francisco en Marin County, Californië, in de VS. De Golden Gate Bridge is voor de meeste mensen niet alleen de meest herkenbare hangbrug, maar ook de oudste in zijn soort in deze lijst. De brug werd in 1937 gebouwd ter vervanging van een veerdienst over de baai en het werk begon in 1933. De bouw duurde vier jaar en de brug werd op 27 mei 1937 geopend.
Er zijn in totaal 1,2 miljoen klinknagels gebruikt bij de bouw van de brug en de kenmerkende kleur staat bekend als International Orange. Een team van 38 schilders werkt fulltime om de beschermende verf te onderhouden en corrosie van het metaal te verhinderen. Tussen 1982 en 1986 moest het brugdek worden vervangen omdat het zout in de dikke mist die de brug regelmatig omringt, het beton deed rotten.
De Narrows is een stuk water dat tussen Staten Island en Brooklyn in New York loopt. Om dit te overbruggen werd in 1959 begonnen met de Verrazzano-Narrows hangbrug, die vijf jaar later werd voltooid. Die voltooiingsdatum gold voor het bovenste niveau van deze brug, die een tweede lager niveau heeft om de verkeerscapaciteit te verdubbelen.
Elke dag gaan er 202.000 voertuigen over de Verrazzano-Narrows Bridge, die een maximale hoogte van 211 meter boven de haven bereikt.
De Hardangerbrug in Noorwegen is misschien niet de langste hangbrug ter wereld, maar wel één van de meest indrukwekkende. Dit is te danken aan het spectaculaire landschap waarin de brug over de Hardanger Fjord ligt. De brug steekt de fjord over op een hoogte van 55 meter boven het water en verbindt de steden Ullensvang en Ulvik, die voorheen afhankelijk waren van een veerboot.
De Hardangerbrug is een van de recentere toevoegingen aan deze lijst, want hij werd in 2013 voltooid na een bouwperiode van vier jaar. De bouwkosten worden langzaam terugverdiend door tol die moet worden betaald om de brug over te steken. Er zijn twee rijstroken voor voertuigen, met één rijbaan in elke richting, plus een aparte rijstrook voor fietsers en voetgangers.
Toen hij in 1997 klaar was, was de Tsing Ma Bridge in China de op één na langste hangbrug ter wereld. Het toont aan hoeveel van dit soort bruggen er sindsdien zijn gebouwd, dat dit indrukwekkende bouwwerk nu 17e op de lijst staat.
De brug werd ontworpen door een Engels-Japans consortium om de eilanden Tsing Yi en Ma Wan, waaraan de brug zijn naam ontleent, met elkaar te verbinden. In tegenstelling tot veel hangbruggen draagt de Tsing Ma Bridge zowel weg- als spoorverkeer. Hiervoor heeft de brug een ontwerp op twee niveaus, is hij 41 meter breed, en heeft hij twee spoorlijnen op het onderste dek.
Toen de Tsing Ma Bridge klaar was, kostte hij HK$7,2 miljard (€880 miljoen) en de opening werd bijgewoond door meer dan 100.000 toeschouwers. Nu vervoert de brug elke dag ongeveer 90.000 mensen in verschillende vormen van vervoer.
Ten tijde van zijn voltooiing was de Jiangyin Bridge in China de verst stroomafwaarts gelegen oversteekplaats van de machtige Yangtze. Die is nu vervangen door nog twee bruggen, maar deze hangbrug blijft één van de meest opvallende over dit water.
De bouw van de brug was zo gepland dat deze in 1997 voltooid zou zijn ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de Chinese Revolutie. Deze deadline werd gehaald, maar de brug ging pas twee jaar later open voor het verkeer. Om de brug in slechts drie jaar tussen 1994 en 1997 te bouwen, werden geprefabriceerde kokerliggers gebruikt, die zo gestroomlijnd waren dat de brug beter bestand was tegen slechte weersomstandigheden.
De Jin’an Bridge in China staat misschien niet in de top 10 van langste hangbruggen, maar is wel een van de hoogste. De brug heeft een maximale hoogte van 230 meter vanaf het waterniveau tot de top van de kolommen. De brug werd in gebruik genomen als expresweg om het verkeer op een andere brug stroomafwaarts op de Jinsha-rivier te ontlasten. De bouw begon in 2016 en eindigde in 2020, met de opening van de nieuwe brug op oudejaarsavond 2020.
Voordat hij gebouwd werd, was er een plan om de Jin’an Bridge nog hoger te maken, maar met een kortere overspanning. Dit idee werd echter geschrapt vanwege de noodzaak om genoeg verkeer te kunnen vervoeren en de belasting op andere kruisingen te verlichten.
De Yavuz Sultan Selim Bridge is één van de vier bruggen in Istanbul die Azië met Europa verbindt. Deze brug ligt verder naar het noorden en voert het wegverkeer over de Bosporus. Het werk aan de opvallende Yavuz Sultan Selim Bridge begon in 2013 en werd voltooid in 2016 tegen een kostprijs van 4,5 miljard Turkse Lira (€121 miljoen): een soort technisch koopje in de moderne hangbruggenbouw.
Dit bedrag is sindsdien echter herzien omdat er meer geld nodig was om de bouw te financieren. Het werd ontworpen door de Zweedse ingenieur Jean-Francois Klein en de Franse bouwkundig ingenieur Michel Virlogeux.
De enige Britse vermelding in deze lijst is de Humberbrug die de riviermonding van de Humber overspant, met Barton-upon-Humber in het zuiden en Hessle in het noorden. De brug werd in 1981 voor het verkeer geopend en kostte 98 miljoen pond (121 miljoen euro) om te voltooien, en er rijden nu 33.000 voertuigen per dag over de twee rijbanen. Voertuigen moeten tol betalen om de brug te gebruiken en het is de duurste brug in het Verenigd Koninkrijk.
Plannen voor een Humberbrug dateren al uit 1930 om de veerboot op hetzelfde punt te vervangen. Het duurde echter tot 1966 voordat deze plannen tot een serieus ontwerp en de bouw leidden, en de werkzaamheden begonnen in 1972. Toen de Humberbridge in 1981 werd geopend, was het de langste hangbrug met één enkele overspanning ter wereld. De brug hield dit record 17 jaar lang, totdat de Akashi Kaikyo Bridge in Japan werd gebouwd.
De Nanjing Qixiashanbrug over de Yangtze-rivier, een andere brug over de Yangtze-rivier in China, heette vroeger de Nanjing Fourth Yangtze Bridge. De naam veranderde in 2019, maar de brug zelf was al sinds 2012 in gebruik. Om het verwachte verkeersvolume aan te kunnen, werd de brug gebouwd met twee rijbanen met elk zes rijstroken. De maximumsnelheid op de brug varieert tussen 100 en 125 km/u.
Voordat de brug werd gebouwd, werd er op dit punt een veerboot gebruikt om de enorme Yangtze over te steken. De brug is gebouwd met behulp van 16 meter lange secties van geprefabriceerde stalen secties. De ingenieuze openingen tussen deze secties maken beweging mogelijk om aardbevingen op te vangen.
Zoals de meeste hangbruggen heeft de Tweede Dongtingbrug in China twee reeksen massieve pylonen die de belangrijkste verankeringspunten van de structuur vormen. Voor deze brug moest elk verankeringspunt bijzonder stabiel zijn vanwege de overspanning van de rivier, de hoogte van de rijbaan en de kans op seismische activiteit.
Hierdoor weegt elk van de masten een machtige 630.000 ton en reiken de masten 200 meter de lucht in boven de rivier. Deze complexe constructie werd in 2018 voltooid en zorgt ervoor dat het verkeer nu snel en gemakkelijk het op één na grootste meer van China kan oversteken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten