11 schattige maar gekke elektrische minivoertuigen
Met elektromotoren die veel kleiner en efficiënter zijn dan benzineversies, maakt dat ook een hele nieuwe golf van ultracute kleine machines mogelijk.
Laten we eens kijken naar enkele van de gekste elektrische microvoertuigen die het autolandschap op zijn grondvesten doen schudden.
Met zijn eigenzinnige uiterlijk is de charmante Citroën Ami een brutale kleine EV die sinds zijn komst vorig jaar enorm aan populariteit heeft gewonnen.
De Ami heeft slechts twee zitplaatsen, een topsnelheid van 45 km/u en een actieradius van slechts 74 km. Hij voldoet dus aan de regelgeving voor vierwielers, wat betekent dat je er in sommige landen al op mag rijden vanaf 14 jaar.
De Ami wordt aangeprezen als een alternatief voor scooters en bromfietsen en is ontworpen met het oog op betaalbaarheid. Een van de deuren scharniert aan de achterkant (zoals bij een Rolls-Royce, zeggen we optimistisch) zodat de panelen aan beide kanten van de auto identiek zijn. Zelfs de bumpers zijn identiek om geld te besparen.
Sterker nog, de Ami is een genot op de weg. De rijpositie is goed en met zoveel ramen is het uitzicht uitstekend. De elektromotor levert direct koppel en de besturing is licht en responsief.
Dit zal fans van Transformers zeker aanspreken: dit is een auto die echt kan transformeren. Oké, hij transformeert niet zo sterk als Optimus Prime en consorten, maar de innovatieve City Transformer CT-1 vierwieler kan zijn breedte aanpassen om zich door krappe ruimtes te wurmen.
Dankzij de modulaire skateboard-architectuur kan de CT-1 zijn breedte aanpassen van 1,4 meter tot slechts één meter - terwijl hij rijdt. De extra breedte geeft de CT-1 meer stabiliteit op snellere wegen en hij kan worden ingekrompen tot de breedte van een motorfiets om drukke straten en krappe parkeerplaatsen aan te kunnen.
Met een gewicht van 590 kg en aangedreven door twee motoren van 7,5 kW heeft de CT-1 een topsnelheid van 89 km/u, hoewel dit daalt tot 45 km/u in de smallere City-modus. Het bereik is 179 km.
Er is ruimte voor twee inzittenden, waarbij de tweede passagier achter de bestuurder zit. Voorin vind je een mooi digitaal instrumentenpaneel en een touchscreen infotainment display.
Om de wereld van kleine EV's op te fleuren, kan de Squad Solar City - zoals de naam al doet vermoeden - worden opgeladen door de zon.
De Citroën Ami-rivaal, ontwikkeld door het Nederlandse bedrijf Squad Mobility, heeft een topsnelheid van 45 km/u en wordt aangedreven door vier 1,6 kWh-batterijen die hem helpen een actieradius van 100 km te halen.
De zonnepanelen op het dak zorgen voor een extra actieradius van 20 km - zolang de zon schijnt natuurlijk. Het idee is dat de zonnepanelen het opladen op peil houden en een aanvulling vormen op het standaard opladen via de stekker.
Ondanks zijn kleine formaat is de tweezits vierwieler relatief ruim van binnen, met 243 liter aan opbergruimte.
De Evetta is geïnspireerd op de klassieke Isetta-belauto en is bedoeld om de essentie van de originele microauto die in de jaren 1950 zijn intrede deed te vangen, maar dan met een elektrische aandrijflijn.
Met een lengte van 2500 mm en een breedte van 1500 mm is de reïncarnatie van Isetta bijna identiek aan het originele model en dankzij zijn kleine afmetingen kan hij zijwaarts in een ruimte worden geparkeerd.
De Evetta is ontwikkeld door het Duitse Electricbrands en heeft een actieradius tot 200 km en een topsnelheid van 90 km/u.
Het bedrijf is van plan om een cabrioversie van de micro EV aan te bieden, de Openair, evenals een cargovariant voor leveringen.
De Dogood Zero belooft meer ruimte binnenin dan een Lamborghini en meer elektrische actieradius dan de Ferrari 296 GTB hybride. Het is een eigenzinnige en schattige elektrische vierwieler die ontworpen is om je e-bike of brommer te vervangen.
Omdat hij zo smal is, kan hij zich tussen paaltjes wringen, waardoor hij het ideale woon-werkvoertuig is om door de stad te zoeven.
De Zero heeft een actieradius tot 80 km en een topsnelheid van 46 km/u. Binnenin is er genoeg ruimte voor twee passagiers en een hond, en hij is voorzien van alle gemakken die je nodig hebt, zoals een zonnedak, radio, bluetooth, achteruitrijcamera en sleutelloze toegang.
Wat krijg je als je flatpack meubilair kruist met een elektrisch voertuig? De Luvly 0.
Ontworpen en gebouwd door het Zweedse bedrijf Luvly - Light Urban Vehicles - is de 0 een compacte vierwieler die is ontwikkeld met behulp van een sandwich composiet chassis. Het chassis is niet alleen goedkoper om te produceren, het zorgt er ook voor dat de machines in afzonderlijke stukken kunnen worden verscheept in flatpack-stijl en vervolgens dichter bij de klant kunnen worden geassembleerd.
De compacte vierwieler heeft verwisselbare batterijen, een topsnelheid van 90 km/u en een actieradius tot 100 km.
Luvly beweert dat zijn micro EV's tot 80 procent minder energie verbruiken dan een convectie-elektrisch voertuig en aanzienlijk besparen op transportkosten. Dat komt omdat ze flatpack-achtig kunnen worden verscheept, waardoor er meer machines in een transportcontainer kunnen worden geschoven voordat ze lokaal worden geassembleerd.
Als je meer van driewielers houdt, dan ben je vast fan van de ElectraMeccanica Solo EV.
De eenpersoonsmachine is gericht op stadsverkeer, met een Solo EV Cargo-variant die speciaal is ontworpen voor leveringen in steden.
De elektrische driewieler van het in Canada gevestigde bedrijf is uitgerust met een 17,4 kWh batterij die hem helpt een actieradius van 160 km te halen en snelheden tot 129 km/u.
De Freze Froggy EV, gemaakt door een Letse specialist in pantservoertuigen en gebaseerd op de Chinese Wuling Hongguang Mini EV stadsauto, is een waanzinnige softtop tweezitter.
De Froggy maakt gebruik van een elektromotor van 20 kW, waarmee hij een topsnelheid van 100 km/u haalt en een actieradius van 169 km heeft.
In plaats van de vier zitplaatsen van de standaard auto, heeft de Beachstar twee zitplaatsen. Dat komt omdat de ontwerpers van het bedrijf zeggen dat “roadsters geen schoolbussen zijn”.
De Carver Electric is ontworpen om woon-werkverkeer in de stad net zo eenvoudig te maken als het rijden op een scooter of brommer. Het is een driewielige tweezitter die is ontworpen om te kantelen als je door de bocht gaat.
Met een breedte van één meter is de Carver gericht op de stedelijke mobiliteitsmarkt, en toch belooft het extra achterwiel meer stabiliteit en controle in vergelijking met een tweewielige machine.
Er zijn twee versies van de Carver EV: het S+ model met een topsnelheid van 80 km/u en de Carver R+ met een topsnelheid van 45 km/u. Beide hebben een bereik van 129 km.
De Carver Electric is ontworpen voor in de stad, maar het bedrijf biedt ook een vrachtversie voor leveringen, die 500 liter opslagruimte biedt.
Wacht even, hebben we dit nog niet gezien? Maak je geen zorgen, we vallen niet in herhaling: de Microlino 2.0 is nog een EV met Isetta-aandrijving, maar wordt gebouwd door Swizz-pionier op het gebied van mobiliteit, Micro.
De Microlino is gebouwd volgens het L7e-reglement, waarbij de retro-stijl EV gebruik maakt van een 12,5 kW motor die zorgt voor een 0-50 km/u tijd van vijf seconden en een topsnelheid van 90 km/u. Er is zelfs een sportmodus.
Er is keuze uit verschillende accu's: 6kWh, 10,5kWh en 14kWh die een bereik bieden van respectievelijk 56, 110 en 230 km. Indrukwekkende cijfers voor een kleine vierwieler.
Net als veel van de machines hier neemt de Microlino slechts een derde van een gemiddelde parkeerplaats in beslag en net als de microauto's uit 1950 heeft de machine een ongebruikelijke voordeur die open kan.
De doosvormige bestelwagen heeft een korte wielbasis van 2438 mm en een leeggewicht van slechts 795 kg. Hij wordt aangedreven door een 16,5 kWh batterij die een actieradius van ongeveer 200 km biedt, terwijl de 34 kW elektromotor van de I-Go hem naar een topsnelheid van 100 km/u helpt.
Mullen zegt dat de I-Go gehomologeerd en gecertificeerd is volgens EU-normen en in verschillende landen te koop is.
We hopen dat je dit verhaal leuk vond. Klik op de knop Volg hierboven voor meer leuke verhalen van Move Electric.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten