di 24 mrt 2015, 11:43
Airbus neergestort in Frankrijk
parijs - Een Airbus A320 is dinsdagochtend neergestort in de Franse Alpen. Het gaat om een toestel van de Duitse prijsvechter Germanwings. Het vliegtuig was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf. Er zaten 142 passagiers aan boord en zes bemanningsleden. De Franse premier Manuel Valls heeft de crash inmiddels bevestigd. Hij zegt te vrezen dat niemand van de inzittenden de ramp heeft overleefd.
Het toestel is neergekomen bij de plaats Prads-Haute-Bléone, ten noorden van Digne-les-Bains in de Franse Alpen. Op Flight Radar is te zien hoe het vliegtuig in slechts tien minuten tijd zakte van elf kilometer hoogte naar twee kilometer hoogte. De weersomstandigheden in het gebied waren zover bekend gunstig.
De Franse gendarmerie heeft het wrak van het toestel vanuit helikopters gezien. Het vliegtuig van Germanwings ligt op 2700 meter hoogte. Het terrein is volgens Franse media daarom erg moeilijk toegankelijk.
Over de nationaliteiten van de inzittenden is nog niets bekend, maar Düsseldorf is ook onder Nederlanders een zeer populaire luchthaven. Germanwings laat in een reactie weten zo snel mogelijk meer informatie te vertrekken over de ramp. De website van de maatschappij is overbelast. Germanwings is een dochtermaatschappij van Lufthansa.
Mobiele gebruikers klikken hier
LATER MEER
http://www.telegraaf.nl/buitenland/23840941/__Airbus_stort_neer_in_Frankrijk__.html
wo 25 mrt 2015, 06:45 | 67 reacties
Eerder alarm over computersysteem
Yteke de Jong
Amstelveen - In december is luchtvaartmaatschappij KLM, naast alle andere klanten van Airbus geïnformeerd over problemen met het computersysteem in een aantal vliegtuigtypes. Dat bevestigt het hoofd van de vliegdienst van KLM Michiel van Dorst.
Dan krijgen wij informatie van Boeing en Airbus.” De Nederlandse luchtvaartmaatschappij paste hierna de procedures aan.
Volgens luchtvaartdeskundigen draait het bij het probleem met de automatische piloot om het volgende: bij een bepaalde helling van het vliegtuig neemt de computer het over, waardoor de piloot niet meer kan ingrijpen. Volgens bronnen bij KLM behelsde de instructie van Airbus om dit systeem bij problemen onmiddellijk uit te zetten, om vervolgens op ouderwetse wijze met de machine door te vliegen. Hetzelfde zou ook zijn gebeurd bij het incident met de Airbus A321 van Lufthansa op 9 december. Al eerder in 2014 ondervond ook een Airbus A320 van Germanwings soortgelijke problemen tijdens een vlucht van Bilbao naar Düsseldorf.
Van Dorst wil niet speculeren of de problemen met de automatische piloot een rol hebben gespeeld in het vliegongeluk in de Franse Alpen. „Ik kan er niets over zeggen in hoeverre dit iets te maken met de ramp met Germanwingstoestel. We wachten het onderzoeksresultaat af.”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten