ROTTERDAM - Kunstkenners uit de hele wereld volgen elke stap van zijn grootste project ooit: de overdekte Markthal in hartje Rotterdam. Kunstenaar Arno Coenen (41), geboren in het Overijsselse Olst, maakte voor de binnenkant van het imposante gebouw aan de Blaak een nog nooit eerder vertoonde fotografische 3D-afbeelding, die te vergelijken is met de afmeting van twee voetbalvelden. „Het wordt al de Rotterdamse Sixtijnse Kapel genoemd”, zegt hij.
Voor de gigantische opdracht nodigden de projectontwikkelaar en architect negen bekende kunstenaars uit binnen- en buitenland uit. Arno Coenen en zijn team medewerkers bleken na afloop het beste idee en verhaal te hebben: een moderne variant op de stillevens van oude meesters uit de Nederlandse schilderskunst.
„In de Markthal gaat straks een scala aan etenswaren over de toonbank. Van verse vis tot warm brood en van mals vlees tot groente die net uit de grond komen. Van deze producten hebben wij met behulp van de computer een realistisch beeld neergezet. Groente, fruit en bloemen lijken gefotografeerd, maar zijn stuk voor stuk heel gedetailleerd en inclusief oneffenheden en lichteffecten met de computer opgebouwd”, aldus Coenen, die gebruik maakte van de nieuwste software van Pixar Animation Studio’s, het bedrijf achter succesvolle animatiefilms als Finding Nemo en Cars.
Vanwege de enorme afmeting – de binnengevel van de Markthal is 11.000 m² – is het 37.500 megapixels tellende kunstwerk ’opgeknipt’ in vierduizend panelen van elk 1,5 bij 1,5 meter. „De kwaliteit van het beeld moet haarscherp zijn en de beelden moeten vloeiend in elkaar overlopen.”
Oh’s en ah’s
Dat dit meer dan gelukt is, blijkt uit de vele reacties van geïnteresseerden die de bouwplaats inmiddels hebben bezocht. Hoewel het kunstwerk nog maar voor de helft klaar is, zijn tijdens rondleidingen de ’oh’s’ en ’ah’s’ niet van de lucht. Bezoekers staan regelmatig met open mond te kijken naar de Rotterdamse ’hoorn des overvloeds’ met z’n immense trossen druiven, fraaie magnolia’s en in de wind wuivend graan. En dan die verwondering over de nabijgelegen Laurenskerk, die het bombardement overleefde en die Coenen speciaal voor de ras-Rotterdammer in zijn kunstwerk verwerkte.
„Het is niet voor niets dat mensen een parallel trekken met de Sixtijnse Kapel van Michelangelo”, zegt hij. „Behalve dat Michelangelo het met de huidige technieken misschien ook op deze manier had gedaan, past het ook in de terugkeer van de renaissance waar we middenin zitten. Er is weer plaats voor creatieve ideeën en duurzaamheid.”
Het kweken van oesterzwammen in het voormalige zwembad Tropicana is daar volgens hem een goed voorbeeld van. „De Markthal past ook in dat plaatje en ik kan dan ook niet wachten tot het af is. En als het dan eenmaal zover is, dan hoop ik dat het mensen zo fascineert dat ze bereid zijn er een ommetje voor te maken. En dan zullen ze zien dat het zelfs in de avonduren, als de zon in de nok van het gebouw verandert in de maan, de moeite waard is.”
http://www.telegraaf.nl/reportage/22270047/__Sixtijnse_Kapel_van_Rotterdam__.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten